הפרויקט של משרד האדריכלים Carlo Ratti Associati, "מתחם מזון העתיד" – הוא סופרמרקט ניסיוני, הפרוס על שטח של 7,000 מ"ר, בלב ליבו של האקספו במילאנו.  עולם של היי-טק,  מסכים דיגיטליים אינטראקטיביים ורובוטיקה, משתפים פעולה עם העיצוב הבסיסי והקלסי של שוק עירוני. המעצבים מתארים בו איך הם חושבים שנתונים ומידע יכולים להעשיר את חוויית הקנייה.

 

ברגע שאתם נוגעים במוצר בו חשקתם, מופיע על המסך מידע לגביו וגם הפנייה למוצרים דומים לזה שאתם מחפשים

ברגע שאתם נוגעים במוצר בו חשקתם, מופיע על המסך מידע לגביו וגם הפנייה למוצרים דומים לזה שאתם מחפשים

 

שאלנו את המעצבים: מה לא בסדר עם הסופרמרקט של היום? יש בו בעיה שאתה מנסה לפתור?
קרלו ראטי: נתונים ומידע יכולים להעשיר את חוויית הקנייה ורצינו להראות איך אנחנו היינו יכולים להעביר את המידע הזה. פעלנו בהשראת הסופר איטלו קאלווינו ואחד מסיפוריו הקצרים, מר פלומר. בסיפור הזה, מר פלומר הולך לגבינרייה אחת בפריז ומרגיש כאילו הוא נמצא במוזיאון הלובר, כי לכל פיסת גבינה יש סיפור אחר.  כך ניסינו להבין איך אנחנו יכולים לעשות את זה כך שאנשים יוכלו לדעת יותר על כל מוצר.  זה די חשוב, כי מידע נוסף יכול לקדם צריכה מושכלת יותר. אבל אנחנו גם רוצים שהסופרמרקט יהיה דומה לשוק הישן – שאנשים יראו אחד את השני, ולכן כל מה שמוצע למכירה על שולחנות גדולים ולא מדפים, הופך להיות הרבה יותר חברתי.

 

D_SL_8548_©DelfinoSistoLegnani1-1024x682

 

השאלה הייתה איך להציג את הטכנולוגיה בצורה חלקה.  היו כבר שניסו את זה לפנינו: Tesco עשו ניסוי בסיאול לפני כמה שנים, שבו יכולת לסרוק עם המובייל שלך קוד כדי ללמוד יותר על מוצרים, וגם להזמין אותם.  אבל הייתה מעורבת בזה טכנולוגיה רבה מדי.  רצינו לעשות משהו שכל אחד יכול להשתמש בו.  השתמשנו ב- Kinect אותה טכנולוגית זיהוי תנועות גוף המשמשת עבור Xbox – ומראות.  המראות אצלנו לא רק משקפות את המוצר, אלא גם מציגות מידע, כשהן מורכבות על מסכים.  מה שאתה צריך לעשות זה לגשת למוצר, להצביע עליו או לגעת בו ואתה מקבל את כל המידע עליו מוצג במסכים שלפניך.  כולל מידע המפנה אותך למוצרים שווי ערך לאותו מוצר, שאתה עשוי להיות מעוניין בהם. בסופו של דבר, כל המידע הזה נותן יותר כוח לצרכנים, להצביע עם ארנקיהם ורגליהם.

 

D_MG_9307

רובוטים מחדשים את מלאי הסחורה על המדפים, בכדי שעובדי הסופרמרקט יעשו את מה שחשוב באמת: להתפנות בכדי לשרת אתכם

 

אם כל החזון העתידני, מדוע ניסית לשלב את הטכנולוגיה הזו באופן שדוחף אנשים לאינטראקציה זה עם זה יותר, לא רק עם מסכים ומוצרים?
ניסינו לשים את כל המוצרים בצורה אופקית, כך שאנשים יוכלו לראות אחד את השני ולהגדיל את האינטראקציה לא רק בין האנשים והמוצר, אלא גם בין אנשים ואנשים.  המראות מאפשרות לקבל מבט ממעוף ציפור של כל מה שקורה בסופרמרקט. אנחנו חשבנו שזה יהיה טוב יותר להראות את ההקשר החברתי, עם כל האנשים לצד המוצרים. זה מראה משהו על מה שאנחנו רוצים לצרוך ומה הם הערכים שלנו.  הסיפורים שמאחורי מוצרים יכולים לעזור לנו לתקשר.
כדי לקבל השראה לעיצוב הסופרמרקט, הלכתי לבקר מספר גדול של שווקים – למשל מרקדו בסאו פאולו, או טור קור או השוק בבנגקוק. חיפשתי מקום יותר אישי: בדרך כלל אני מרגיש בבית במקום חדש, אחרי שאני הולך לשוק שם. אתה יכול להתחבר למקום עם מה שהתושבים המקומיים אוכלים.
בשווקים מסורתיים המוצרים נמצאים במרכז ואנשים נעים סביבם, ויש להם מרכיב חברתי בזה, משום שזה מקל על האינטראקציה בין אנשים.

 

future-food-district-supermarket-expo-milan-2015-carlo-ratti-associati-designboom-02

 

השתמשנו בכמה רובוטים עם חיישנים, שיכולים לדעת מתי אנשים קרובים אליהם, בכדי שיבצעו חלק מהמשימות המשעממות – כמו סידור מחדש של מוצרים על מדפים. עובדי הסופרמרקט מתפנים אז כדי לעשות את מה שדורש יותר ערך מוסף, כדי למצוא את המוצרים הנכונים, לענות על שאלות, לערוך טעימות.
קשה לומר אם הניסוי הזה שלנו הצליח, אבל היה לנו כאן ביקור של רשת מרכולים גדולה והם אהבו את האינטראקציה החברתית.  הם אמרו, "אה, אנחנו צריכים לפתח את זה מיד בסופרמרקטים החדשים שלנו בארצות הברית" ואנשים אמרו לי שהם אוהבים לבלות את הזמן כאן אצלנו – ואל תשכחו שיש פה הרבה תחרות על הזמן של המבקרים באקספו.

 

קרלו ראטי הוא אדריכל ומהנדס בהכשרתו

קרלו ראטי הוא אדריכל ומהנדס בהכשרתו

 

D_SL_84971-1024x682

 

future-food-district-supermarket-expo-milan-2015-carlo-ratti-associati-designboom-07

גן ורטיקלי עם חסה הצומחת הידרופונית

 

D_MG_9564_©DelfinoSistoLegnani-1024x682

 

Future-Food-District-at-Expo-Milan-2015-by-Carlo-Ratti-Associati-06

 

Future-Food-District-at-Expo-Milan-2015-by-Carlo-Ratti-Associati-07

 

Future-Food-District-at-Expo-Milan-2015-by-Carlo-Ratti-Associati-05

 

future-food-district-supermarket-expo-milan-2015-carlo-ratti-associati-designboom-08

גינה אקולוגית המספקת את הירק לסופרמרקט, מוצבת מחוץ למבנה

 

אזור מנוחה מחוץ לסופרמרקט, מאפשר למבקרים להתרועע ולפוש

אזור מנוחה מחוץ לסופרמרקט, מאפשר למבקרים להתרועע ולפוש