מסע לאגמים צבעוניים בעולם: מהירוק הזרחני של ניו זילנד ועד לאגמים הוורודים של סנגל ודרום אוסטרליה.

האמבטיה של השטן Devil’s Bath: בריכת גופרית בצבע ניאון ירוק, בניו-זילנד
האזור הוולקני Wai-O-Tapu בניו זילנד, מציע לא מעט פלאי טבע מסקרנים, אבל אולי הכי מושכת את העין היא אמבטיית השטן, בריכה ירוקה בוהקת מלאה במי גופרית, מתחם גיאותרמי בגודל של כ-11 קילומטרים רבועים. הצבע נוצר משילוב של גזי מימן גופרתי ומלחי ברזל. זו אחת האטרקציות הפופולריות ביותר בארץ הפלאות התרמית וואי-או-טאפו, עם פלטפורמת צפייה מעץ המאפשרת למבקרים להקיף את הבריכה ולצפות בה.

 

 

אגם הילייר הוורוד Lake Hillier והלגונה הוורודה Hutt Lagoon, באי התיכון מול חופי מערב אוסטרליה
צבעם הוורוד של האגם והלגונה היווה תעלומה במשך כמה שנים, אבל לבסוף מדענים גילו כי המים הוורודים מכילים Halobacteria – סוג של אצות המכונות Dunaliella salina, המשגשגות בסביבות מלוחות כמו של אגמים מסוימים אלה. הפיגמנטים הוורודים מופרשים על ידי האצות הללו. אותן אצות פורחות גם בים המלח.

 

 

האגמים הוורודים Retba או Lac Rose בסנגל, מערב אפריקה
נמצאים פחות משעה מדקר, עיר הבירה, גם הם אטרקציה תיירותית בגלל צבעם הוורוד היפהפה, הנוצר מרמת המלח הגבוהה, המושכת את חיידקי הסאלינה דונאלילה המייצרים פיגמנטים אדומים כדי לסייע בקליטת אור השמש. האגם משמש את תעשיית המלח, סנגל היא יצרנית המלח הגדולה באפריקה ומדי השנה האגם מספק 38,000 טון מלח.

 

 

שלושת אגמי Kelimutu Lakes באינדונזיה
אלה שלושה אגמים הממלאים מכתש ושלושתם ממוקמים על אותה פסגה געשית. לכל שלושת האגמים יש צבע שונה וגם שמות שונים, מאחר והילידים המקומיים החיים עדיין באזור הזה, מאמינים שאגמים אלו הם מקום מנוחתם של אבותיהם וצבע האגם משתנה בהתאם למצב הרוח שלהם. אכן, זה עוד תכונה המאפיינת אותם וייחודית מכל אגם אחר בעולם: הצבעים שלהם משתנים מעת לעת. השונות בצבע נעה בין אדום לירוק, לכחול לשחור ואפילו לבן לפעמים. מדענים עדיין מחפשים את התשובה לתעלומת הצבעים המשתנים הללו ומדוע כולם לא משתנים באותו צבע. אבל כולם תמימי דעים בכך ששלושת האגמים האלה יפים להפליא.

 

 

אגם חמישה פרחים בסין Five Flower Lake
האגם היפה הזה הוא האטרקציה המפורסמת של הפארק הלאומי Jiuzhaigon בסין. הוא ממוקם בגובה 2472 מטר ומתברך במי טורקיז. עם זאת, בקרקעית האגם מפוזרים כמה גזעים של עצים הניראים בבירור בגלל המים הטהורים והצלולים של האגם. האגם נקרא גם Wuhua Hai.

 

 

אגם המלח האדום Laguna Colorada בבוליביה
אגם זה שגודלו כ-60,000,000 מ”ר, ב- Eduardo Avaroa Fauna National Reserve, בוליביה, נוצר לפני כ-2 מיליון שנה, אם כי הוא התגלה מחדש ב-1956 לאחר שנחשב כאגם נכחד. צבע מימיו האדומים מגיע גם ממרבצי מינרלים וגם מאצות. הפולקלור של האזור מסביר זאת דווקא בכך שהלגונה מכילה את דם האלים. זוהי אטרקציה פופולרית עבור עופות הפלמינגו, אשר שוהים במימיו ומנקדים אותם בוורוד.

 

 

האגם הצבעוני Grand Prismatic Spring בפארק הלאומי ילוסטון בארה”ב
זהו מעיין חם בוויומינג, שגודלו 107,521 מ”ר והוא התגלה לראשונה בשנת 1839. זהו כנראה אחד ממעיינות המים הצבעוניים ביותר בעולם והוא כולל אדום, כתום, צהוב, ירוק וכחול: כמעט כל צבע מבצעי הקשת. מרכזו צבוע בכחול עמוק, כשהצבעים החמים יותר מופיעים קרוב יותר לקצה. כל זה מעניק לו מראה כמו משהו מכוכב אחר.
המעיין הזה מסוגל גם להזרים כמות עצומה של מים; בכל דקה הוא משחרר החוצה ממעמקי האדמה, 560 גלונים של מים.

 

 

אגם כתמים Spotted Lake (Kliluk) בקנדה
אגם עם כתמי בריכות עגולות של מינרלים בצבעים שונים, נמצא ב-Similkameen Valley, בריטיש קולומביה, קנדה. גודלו כ-700 מטר על 250 מטר ומעריכים את גילו במאות שנים, אז שימש כמעיין מרפא לבני השבט האינדיאני Okanagan Syilx (ולא בכדי, המים מכילים סידן גופרתי, נתרן גופרתי, מגנזיום גופרתי ומינרלים אחרים). כאשר המים מתאדים, מרבצי המינרלים בהירים במיוחד. צבעיהם נעים בין לבן לירוק ולצהוב.
המעיין שימש את בני האדם גם בעיתות מלחמה: במלחמת העולם הראשונה, השתמשו במלחים לייצור חומר נפץ.

 

 

נהר צהוב Lanzhou Yellow River בסין
הנהר ליד הר Baitashan, משתרע על פני רוב סין – על פני יותר מ-5,400 קילומטרים, חוצה תשעה מחוזות ואזורים אוטונומיים במדינה. הנהר מזין לא רק אנשים, אלא את כל הציוויליזציה הסינית במשך אלפי שנים. הוא מתועד היטב בספרות וישנם שירים רבים בני אלפי שנים המוקדשים לנהר. זהו נהר קדום, פרהיסטורי, שנוצר בין 2000 ל-1000 לפני הספירה. בכל שנה הוא נושא 1.4 מיליארד טון של סחף, המקנה לו את הצבע הצהוב. הסינים דאגו לזהם אותו גם בשפכי ביוב וזוהמה ממפעלים ולכן הוא לא מתאים לחקלאות, בין היתר. אפשר לומר שהם ירקו לבאר שהתרבות שלהם שתתה ממנה.

 

 

הנהר האדום בפרו
מדי שנה, מגיעים מטיילים לרכס הרי Vilcanota בפרו, לצפות בתופעת טבע ייחודית – נהר שמימיו אדומים, הזורם בנתיב אדום דרך העמקים הסלעיים הבתוליים, לאורך של 5 קילומטר עד שהוא מתחבר לנהרות אחרים. הנהר האדום The Red River of Cusco ידוע בשם Palquella Pucamayu והוא נמצא כ-100 קילומטרים מהעיר קוסקו, ליד הר Palcoyo Rainbow Mountain.
הזמן הטוב ביותר לראות את הנהר האדום הוא במהלך העונה הגשומה (דצמבר – אפריל), מכיוון שצבע המים מושפע ישירות מרמת המשקעים. במשך רוב השנה הוא בצבע חום בוצי, אך במהלך העונה הגשומה, כמויות גדולות של אדמה עשירה בתחמוצת ברזל נישאות מההרים וצובעות את המים באדום עז.
תמונות וסרטונים של הנהר האדום של קוסקו עולים ברשת כבר שנים ולמרות שמדובר בתופעה מתועדת היטב, רבים עדיין מפקפקים בקיומו של הנהר. אם כן, הנהר אמיתי לגרמי והוא לא תוצר של בינה מלאכותית או פוטושופ.

 

 

אגם נאטרון Lake Natron בטנזניה
זהו אחד האגמים השלווים ביותר באפריקה, אבל יצא לו שם של האגם הקטלני בעולם – כל בעלי החיים שהגיעו לאגם הפכו מיד לאבן. מי האגם הם כל כך קאוסטיים, בגלל הנתרן קרבונט שהם מכילים ואשר פעם שימש את החניטה מצרית – ועתה משמש חומר משמר לאותם בעלי חיים חסרי מזל אשר מתו במימי אגם נאטרון.

 

לכל הכתבות בקטגוריית מקומות
+כתבות מומלצות
התערוכה הסוחפת 3XN בקופנהגן מחברת אדריכלות וחושים
מקומות
התערוכה הסוחפת 3XN בקופנהגן מחברת אדריכלות וחושים
  אדריכלות יכולה לרגש אותך, להרגיע או לרומם את רוחך. היא יכולה להיות אכפתית
הכפר בצרפת בו לכל התושבים יש אלצהיימר
מקומות
הכפר בצרפת בו לכל התושבים יש אלצהיימר
  “כפר אלצהיימר Alzheimer Village” הראשון בעולם, מחקה את החיים הרגילים מחוץ לבית החולים,
יש עיר ביפן שנראית בדיוק כמו שוודיה
מקומות
יש עיר ביפן שנראית בדיוק כמו שוודיה
  העיירה הזו היא עיר תאומה ל-Leksand במחוז Dalarna County, שבדיה והיא לכן אימצה

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*