מיטב המעצבים והארכיטקטים ומעצבי בתי האופנה הנודעים בעולם, התגייסו כדי לעצב את הקינוח שלנו

חשבתם פעם על אוכל במושגים של ארגונומיה, מורפולגיה ומבניות? בפעם הבאה שתכרסמו לכם להנאתכם את הצ’יפס של פרינגלס, נסו לחשוב כמה שעות של מחקר ותכנון הושקעו בכדי לפתח את הצורה המיוחדת שלו, כך שכשנכניס את הצ’יפס לפה הוא “יתיישב” בדיוק על בלוטות הטעם שלנו ויאפשר לנו למצות את הטעמים וליהנות מהם זמן ארוך יותר. פרינגלס לא הסתפקו רק בזה, ולמרות שהחטיף עשוי בכלל רק מקמח של תפוחי אדמה, הוא שומר על מראה של פרוסת תפוח אדמה דקיקה.
תחום עיצוב האוכל הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות בכל העולם, כשחלק מהמעצבים מתייחסים אליו כאל עוד פרויקט בעיצוב מוצר, וחלקם הופכים אותו לעיסוק המרכזי שלהם. Philippe Starck עיצב כבר לפני שנים פסטה לחברת Panzani, והמעצב Paolo Barichella והשף Roberto Carangiu חברו יחד לסטודיו Food Design, כשהבינו את הפוטנציאל הטמון בדיאלוג בין שני התחומים. בסטודיו שלהם פועלים ביחד מעצבים, שפים, כימאים ופיזיקאים, שכולם עוסקים במחקר, פיתוח ועיצוב של אוכל, עם אוכל ועבור אוכל. הם גם מציגים בתערוכות העיצוב השונות כמו Salone Internazionale del Mobile הידועה במילאנו. בסטודיו מאמינים שלעצב אוכל פירושו להעניק צורות לצרכים שונים בתחום האוכל.

 

מלצר, אני לא אוהב את העיצוב של המנה

 

עוגות של המעצב הספרדי Marti Guixé

 

 

המעצב הספרדי Marti Guixé החל לעצב אוכל לפני 13 שנה, כתוצאה מהעניין שגילה במוצרים המיוצרים בייצור המוני, וההבנה שאוכל הוא אחד מהם. הבעיה, הוא ציין, שבתקופה ההיא אוכל עדיין נחשב פשוט “אוכל”, ואילו הוא התייחס לאוכל כאל מוצר צריכה לכל דבר, שאין לו קשר לגסטרונומיה. לכן הוא החל לכנות את האוכל “אובייקטים אכילים”. לתפיסתו, עיצוב המוצר האכיל צריך לכלול התייחסות למאפיינים כמו העובדה שהוא מוצר זמני ומתכלה, התייחסות למרכיבים שלו (בדומה לרשימת הרכיבים על אריזות מזון), לפונקציונאליות שלו, להיבטים ארגונומיים ולמסרים שהוא מעביר. בתהליך העיצוב מתייעץ Guixé עם טכנאי מזון, אנתרופולוגיים, תזונאים ושפים. בעוגות I-cakes שעיצב, קישוט העוגה הופך לאינפורמטיבי: העוגות העגולות מצופות בציפוי צבעוני שנראה כמו גרף סטטיסטי מסוג פאי, כשכל פרוסה שלו מדווחת על מרכיב אחר והאחוזים ממנו בעוגה. “עוגיות המזל” בעיצובו הן אינטרפרטציה ל”עוגיות המזל” הסיניות. על העוגיות מוטבעות מילים “טובות” ו”רעות”: מזל, אהבה, שמחה, מלחמה, צרות וכדומה, ואנחנו אמורים לנסות להשפיע על המזל באמצעות הניסיון לשבור את העוגייה באזורים הטובים שלה.
Guixé שקד על עיצוב מסעדה חדשה במוזיאון Nuoro שבסרדיניה, איטליה, שנפתחה לפני מספר שנים. במסגרת הפרויקט הוא היה אחראי גם על עיצוב הפנים של המסעדה – וגם על עיצוב האוכל שהוגש בה.

 

מזון לישיבה

 

in_pic8_12146781422017

bread bag

 Katja Gruijter ההולנדית, מעצבת תעשייתית בהכשרתה שהחליטה להתמקד בעיצוב אוכל ואף פיתחה ומעבירה קורס על עיצוב אוכל באקדמיה לחקלאות בהולנד, עוסקת בעיצוב ופיתוח אוכל הן בעל אופי מסחרי והן בעל אופי קונספטואלי וניסיוני. ה-Bread bag בעיצובה הוא למעשה פיתה שנגזרה בה ידית. תודו שזה מאוד מתבקש מתפקידה של הפיתה: לארוז את תכולת הסנדביץ’ כך שאפשר יהיה להתנייד איתו ממקום למקום. Gruijter השתתפה ב-2005 בתערוכה Value for money שארגנה קבוצת העיצוב Droog Design, בה נתבקשו המעצבים לבחון מה קובע את המחיר והערך של מוצר תוך התייחסות לפרמטרים כמו פונקציה, צורה, חומר, טכניקות ייצור ועוד. Gruijter עיצבה לתערוכה את ה :Leftover cookies עוגיות במראה שיש, במהדורה מיוחדת, שחומר הגלם ממנו הן עשויות הוא שאריות של ביצי פסחא מהמכולת. פרויקט זה תואם את הגישה בעיצוב המכונה Cradle to cradle, הגורסת שמעצבים צריכים ללמוד מהטבע איך לעצב מוצרים כך שבסוף חייהם הם יתפרקו לחלקים שישתלבו מחדש במעגל החיים הביולוגי או התעשייתי.

 

 

 

 

 

אחד הפרויקטים שעיצבה Gruijter לאחרונה, נקרא על שם גישה זו, והוא למעשה אירוע שלם שבו הרהיטים, כלי ההגשה והמנות עוצבו ויוצרו מהשאריות הרבות שיוצרת תעשיית המזון. היא אספה 455 לחמים עודפים מרשתות השיווק, הכינה מהם קרוטונים גדולים, ובנתה מהם שולחן. 6 ק”ג של סוכריות ליקריץ ועוד 2256 סוכריות ג’לי שימשו אותה להכנת מפת שולחן אכילה, שהמשתתפים באירוע הוזמנו לחתוך ממנה חתיכות. צלחות המזנון היו עשויות מלחם, עוצבו כפלטת צבעים של צייר, ונועדו ליצור אינטראקציה בין הסועדים.

 

כלי אוכל אכילים, לרעבים במיוחד

כלי אוכל אכילים, לרעבים במיוחד

CIMG21161

ואם כבר אנו מזכירים כלים אכילים: המעצב Nobuhiko Arikawa מסטודיו Rice Design היפני, עיצב מערכת כלי אוכל אכילים לבית הקפה Orto Café. המערכת הוצגה בתערוכה designing 10 שהתקיימה ב- Fukuoka שביפן והיא כוללת קערה, צלחת ומקלות אכילה (צ’ופסטיקס) המיועדים להחליף את הכלים החד פעמיים. הכלים מיוצרים מבצק המכיל קמח, מים ומלח ומשמש בדרך כלל להכנת ביסקוויטים עמידים במיוחד, המהווים חלק חשוב באספקת החירום של הצבא היפני ושל מטפסי הרים למשל. Arikawa מעיד על הכלים שהם טעימים, הייצור שלהם אינו פוגע בסביבה, וכך גם השימוש בהם. אם זאת, תהליך הייצור ההמוני שלהם טרם הושלם.

 

עוגה דקת גיזרה

הצרפתים ידועים כמצטיינים בתחומי האופנה והפטיסרי, אז מה יותר טבעי מלשלב ביניהם? בית הקפה הצרפתי Café de la Paix ייצר את שיתוף הפעולה הראשון שלו עם מעצבי העל בתחומי האופנה דווקא כבר בשנת 2005. אז היו אלה Agatha Ruiz (Prada), Chantal Thomass, Agnès B, Stella Cadente , ארבע מהנשים הבולטות בעולם האופנה שעיצבו את מנות הקינוח של תפריט הבית. בשנה שלאחר מכן, החליטו בבית הקפה הפריזאי לתת הזדמנות גם לגברים. Paco Rabanne, שפתח את עונת 2006-7 עיצב מנת קינוח משוקולד, קוקוס שקדים ואגוזים במראה לוח שח-מט, המזכיר את קולקציית השמלות הגיאומטריות בסגנון שנות ה-60 שלו. Gaspard Yurkievich עיצב מנה יוצאת דופן גם במראה וגם ברכיבים, שכללה נעל משוקולד מנצנצת בזהב, שהונחה על גבי קונוס של מוס שוקולד במילוי קולי פירות יער וקולי ג’ינג’ר. Yurkievich מתייחס לנושא הארעיות של המנות כשהוא אומר “יש משהו מאוד מתוחכם בשילוב בין עבודת הצורפות העמלנית לקינוח המעודן, שנוצר רק על מנת שייהרס אחר-כך במחי כפית”. מעצבים נוספים שעיצבו קינוחים עבור בית הקפה הם Claude Montana, Elie Saab ועוד.

 

 קינוח בעיצוב האופנאי Gaspard Yurkievich עבור Cafe de la Paix


קינוח בעיצוב האופנאי Gaspard Yurkievich עבור Cafe de la Paix

 

הארכיטקטורה של העוגייה

גם רשת קונדיטוריות הבוטיק הבריטית Konditor & Cook יצרה שיתוף פעולה עם כמה מהיוצרים הגדולים בבריטניה ליצירת קולקציית מיני-עוגות (mini cakes) במהדורה מיוחדת. היוצרים, המגיעים מתחומים שונים כמו עיצוב מוצר ופנים, ארכיטקטורה, שזירת פרחים ואפילו מוזיקה, עיצבו שלוש עוגות כל אחד. החל מאפריל האחרון נמכרות העוגות בכל סניפי הרשת הלונדונית: קולקציה של מעצב אחד בכל פעם, למשך תקופה של חודשיים. חלק מהקולקציות יוצגו בתזמון שהולם אותן, כמו למשל שלישיית העוגות, בעיצובה של מעצבת הפרחים Paula Pryke, שעוטרה, איך לא, בדוגמאות פרחוניות בהשראת האביב, והוצגה באפריל -מאי. בימים אלה נמכרת הקולקציה של כוכב הפופ Badly Drawn Boy הכוללת שלוש עוגות שכל אחת מהן מעוטרת בקמע אחר: פרסה, תלתן עם ארבעה עלים ודובדבנים. בין המעצבים הנוספים ניתן למצוא את Suzy Hoodless, מעצבת פנים ומוצר וגם העורכת לשעבר של מדור עיצוב פנים במגזין Wallpaper, שייצרה קולקציית עוגות המעוטרות ברישומים עדינים ומינימליסטיים של פריטי ריהוט בגוונים עכשוויים, והוצגה במקביל לפסטיבל העיצוב בלונדון, ואת הארכיטקט Jamie Fobert שזנח את הצורה הריבועית של העוגות לטובת חיתוכים בזויות שונות ויצירת אובייקטים תלת מימדים בציפוי שוקולד ללא עיטורים, כהומא’ז לפסלת Barbara Hepworth.

 

עפרונות שוקולד בעיצוב Nendo מיפן

עפרונות שוקולד בעיצוב Nendo מיפן

שיתוף פעולה נוסף בין הקונדיטור Tsujiguchi Hironobu לסטודיו Nendo הוליד מנת קינוח מרהיבה, בהשראת ציור על קנבס. עוגת השוקולד מוגשת לשולחן בליווי עפרונות שוקולד המיוצרים מתערובות קקאו בריכוזים שונים על מנת ליצור גווני עיפרון שונים, ומחדד. הסועד מחדד את העפרונות מעל העוגה, וככה הופכות שאריות החידוד, שבדרך כלל הן לכלוך לא רצוי, לעניין עצמו.

 

איזו מדפסת מתוקה

 

cf6k-laughingsquid

 

הכירו את CandyFab: מדפסת תלת מימדית המדפיסה אובייקטים תלת מימדים מסוכר. את המדפסת פיתחו Lenore Edman ו-Windell Oskay, שביקשו לפתח מדפסת זולה המדפיסה אובייקטים גדולים ברמת דיוק טובה, ושחומר הגלם שלה יהיה ניתן למחזור. עיקרון הפעולה של המדפסת זהה למדפסות תלת-מימדיות אחרות הקיימות בשוק, המדפיסות אובייקטים תלת מימדים מקבצי מחשב, בשיטת השכבות. צינורית אויר חם נעה על פני שכבת סוכר וממיסה באופן סלקטיבי נקודות על פני השטח, כך שנוצרת תמונה דו-מימדית. מפזרים שכבת סוכר נוספת, ומתיכים גם אותה. חוזרים על התהליך עד שנוצר אובייקט תלת מימדי. עודפי הסוכר שלא הותכו אינם נפגעים, והם ישמשו כחומר הגלם בהדפסה הבאה.

המדפסת מיועדת למידול מהיר של אובייקטים גדולים, פסלים, מודלים ארכיטקטוניים וכדומה. כיום, לאחר שכלולים ובדיקות, ניתן להכריז על האובייקטים כאכילים מה שמאפשר להדפיס גם, למשל, קישוטים לעוגות. (ורק חישבו כמה קל ומהיר היה לבדוק את הדגמים של הצ’יפס של פרינגלס אם המדפסת הזו הייתה קיימת כבר אז…). הסוכר נבחר כחומר גלם בגלל שהוא לא מסוכן, לא רעיל, ידידותי גם לילדים, בעל נקודת התכה נמוכה (ולכן כדי לחמם אותו נדרש גוף חימום פשוט שעולה $10 ולא קרן לייזר יקרה), חזק, אורגני, זול וזמין. למרות זאת, ניתן להשתמש במדפסת גם עם חומרי גלם אחרים בעלי תכונות דומות: סוגים שונים של חומרים פלסטיים מגורענים, ואפילו שוקולד צ’יפס.

Image Credits: Images of Marti Guixé: © Imagekontainer

Thanks: Akihiro Ito / Nendo, Communication Department / Cafe de la paix, Benna Schellhorn / Jamie Fobert Architects, Nobuhiko Arikawa / Rice design, Marti Guixé, Inga Knölke / imagekontainer, Katja Gruijter, קים אוזן Windell Oskay / candyfab.org

לכל הכתבות בקטגוריית תרבות
+כתבות מומלצות
האיקיאגי: איך למצוא מטרה שתגרום לנו לקום בשמחה בבוקר
תרבות
האיקיאגי: איך למצוא מטרה שתגרום לנו לקום בשמחה בבוקר
  ליפנים יש מילה המגדירה את התפיסה הזו: איקיגאי ikigai (ee-key-guy), שמתורגמת ל”סיבה להוויה
למה אנחנו מוקסמים מקטסטרופות?
תרבות
למה אנחנו מוקסמים מקטסטרופות?
  ברגע שפורצת מלחמה, אי שם בעולם, נניח באוקראינה, המלחמה יוצרת אצלנו ציפייה שיהיה
ב”יום שני הרטוב” בפולין, הבנים מרטיבים את הבנות והן נוקמות למחרת
תרבות
ב”יום שני הרטוב” בפולין, הבנים מרטיבים את הבנות והן נוקמות למחרת
בכפרים בפולין, היו גוררים את הנערות ומשליכים אותן לנהר, אך הן יכלו “לפדות” עצמן,

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*