בעיירה Kawakawa באי הצפוני של ניו זילנד, צפויה למבקרים הפתעה ענקית בשירותים הציבוריים: רצפות עקומות, יערות של עמודים דמויי טוטם, תבליט לווייתנים וקליידוסקופ של אריחים. כל זה מוכיח שהאדריכל והאמן האוסטרי Friedensreich Hundertwasser, היה כאן. השירותים הציבוריים שהוא תכנן בשנת 1999, הם אחד מפלאי האדריכלות של המדינה. אי אפשר לפספס אותם. הם מתחילים כבר על פני שביל ההליכה ברחוב הראשי, מעוצבים בניגוד מוחלט לבניינים הקונבנציונליים ולחזיתות המסחריות.

 

הונדרטוואסר ביקר באוטארואה (השם המאורי לניו זילנד), התאהב במדינה והפך אותה לביתו. בשנת 1975 הוא קנה אדמה במפרץ שבאיים ובנה שם בית: סדרה של מבנים הממוקמים בקווי המתאר של חווה לשעבר. אז בשנות ה-70, הוא כבר רב מוניטין כאמן מצליח מאוד. הציורים התמימים שלו, בעלי שמחה ופליאה מחיי היומיום, נופים, עצים, גנים, עיירות ובתים, אשר זכו לפיצול קליידוסקופי של משטחים וצורות, מעגלים קונצנטריים וספירלות מסחררות. את כל זה הוא יישם גם בעולם האדריכלות, בעיצוב מיבנים, אשר רבים מהם מומשו רק לאחר מותו.

 

 

 

 

 

 

אחת האמרות האדריכליות שלו הייתה "הקו הישר מוביל לגיהנום". הונדרטוואסר בז לאחידות. כמו כל עיצוביו, לשירותים בקוואקווה יש מעט מאוד קווים ישרים. המבנה קופץ ויוצר קמרונות וגג ירוק (האמן קבע שכל הצמחים שיתלשו מהאתר יועברו לשם). הקירות עשויים מפסיפס אבן, לבנים ממוחזרות, עמודי קרמיקה, בקבוקים ואריחים, רובם שבורים ומשובצים בסגנון האדריכל מברצלונה, אנטוני גאודי. הונדרטוואסר היה המעצב והיד המכוונת, אך הוא עודד את המעורבים בבנייה לבטא את עצמם בעבודתם. נוצרה סינרגיה נדירה בעבודה שנבנתה על ידי הקהילה באותה מידה כמו שעוצבה על ידי אדריכל. הונדרטוואסר נהנה מרגעי מקריות, מייחודיות ולא מהיד הנוקשה והדבקות בכללי האדריכלות המודרנית.
הוא היה חלוץ הפוסטמודרניזם, התנועה שהשתחררה ממגבלות המודרניזם המותש שלאחר המלחמה ובמקום זאת התפנקה בחופש ובכיף. אך בניגוד לרוב עמיתיו, הונדרטוואסר לא שיחק משחקים שנונים אלא האמין באדריכלות אורגנית המחוברת יותר לעולם הטבע ובעיצוב מערכת היחסים שלנו איתו. ובכך הוא היה חלק מרוח התקופה האנטי-תרבותית, חזרה לטבע, שהפכה מאז למיינסטרים, ככל שאנו עוסקים באופן קולקטיבי בקיימות, מיחזור וחיים פשוטים בהרבה.

צילום Derek Henderson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
הנשים המשפיעות על האמנות העכשווית: Es Devlin
השראה
הנשים המשפיעות על האמנות העכשווית: Es Devlin
  את צעדיה הראשונים עשתה בעולם התיאטרון של לונדון, עיצבה תפאורות ניסיוניות עבור התיאטרון
האמנית שכל רישום שלה נעשה במשך שנים
השראה
האמנית שכל רישום שלה נעשה במשך שנים
  ארבע שנים נדרשו לה לסיים, למשל, את הציור Maxi Bibulle, ענן ערפילי של
מיצב של אורקלים מתנפחים וזוהרים, עם תובנות על החיים
השראה
מיצב של אורקלים מתנפחים וזוהרים, עם תובנות על החיים
  אלה פועלים כמו אורקלים, המתעוררים (באמצעות חיישנים) כשאנשים עוברים לידם ומדקלמים מסרים פילוסופיים,

8 תגובות

  • לא נעים לעין הגיב:

    לא נעים לעין
    גורם לעצירות
    כי אתה מתרכז באי הסדר שגורם לאי שקט

  • אירנה הגיב:

    אין כמו הונדרטוואסר,אמן ואדריכל נפלא,לא שגרתי ומעניין.הוא יהודי אוסטרי וניצול שואה.כל מי שלא מכיר את היציצות והמבנים שלו מוזמן להכיר לפני שאתם מגיבים בתגובות הלא נעימות

  • אתי הגיב:

    ג׳יפה. נראה כמו מה שקורה כשילדים במעון מקבלים גרוטאות ויוצרים מזה "יצירה" לא כל מיחזור הוא גם אסתטי. ולא כל מי שעושה איזה משהו משאריות ראוי למחיאות כפיים רק בגלל שזה לא קונבנציונלי או ייחודי… מזבלה זה גם ייחודי.. וזה נראה כמו שירותים באיזה מקום סופר מוזנח. סליחה אבל איכס מגעיל עמוס מבולגן ולא נראה נקי או אסתטי למרות שבמבט בוחן המקום אכן נקי

  • מורן הגיב:

    איכס איזה מכוער

  • נעמה הגיב:

    נורא. כל כך לא!

  • ששת הגיב:

    מגזין עיצוב לאדריכלות שלא מבדיל בין עיצוב לאדריכלות.

  • אוהד הגיב:

    האסטטיקה נוראית וואו,
    ישאחמנטים יפים כמו תבליט הציפורים, אבל כל השאר זוועה
    גם עיצוב לא חכם, אף אחד לא רוצה להיות מוצף ויזואלית שהוא בשירותים

  • יעל הגיב:

    פשוט זוועה.
    הכי מכוער ever

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.