הלסינקי מציינת שנה שלמה ללא תאונת דרכים אחת, הודות להגבלת מהירות לאיטית יותר ורחובות חכמים יותר. תאונת הדרכים הקטלנית האחרונה בהלסינקי, התרחשה בתחילת יולי 2024 ברובע קונטה.
"גורמים רבים תרמו לכך, אך מגבלות המהירות הן אחת החשובות ביותר", הסבירה רוני אוטריאינן, מהנדסת תנועה במחלקת הסביבה העירונית של העיר. ביותר ממחצית מרחובות הלסינקי, יש כיום מגבלת מהירות של 30 קמ"ש, שינוי משמעותי לעומת לפני חמישים שנה, כאשר רובן נקבעו על 50 קמ"ש. ההיגיון: מהירויות נמוכות יותר מפחיתות מאוד הן את הסבירות והן את חומרת התאונות.
תכנון, אכיפה ותחבורה ציבורית: גם עיצוב רחובות טוב יותר, מילא תפקיד מרכזי בסטטיסטיקה המעודדת. הלסינקי השקיעה רבות בתשתיות להולכי רגל ולרוכבי אופניים, יצרה צמתים בטוחים יותר והוסיפה יותר הגנות על מעברי חציה. משטרת התנועה תוגברה, נתמכת על ידי רשת מצלמות ומערכות אכיפה אוטומטיות.
"התחבורה הציבורית בהלסינקי מצוינת, מה שמפחית את השימוש ברכב ועמו, את מספר התאונות הקשות", ציינה אוטריאינן. ההתקדמות בטכנולוגיית הרכב כיום, הגבירה אף היא את הבטיחות בקרב הרכבים הפרטיים.
במהלך השנה האחרונה, אירעו 277 תאונות שגרמו לפציעות בהלסינקי. פחות בהשוואה לסוף שנות ה-80, אז העיר ראתה באופן קבוע כמעט 1,000 אירועים כאלה מדי שנה ועד 30 הרוגים בתאונות דרכים.
ההישג הוא חלק ממגמה המתמקדת בהגנה על ילדים, בני נוער, הולכי רגל ורוכבי אופניים, תוך שימוש בכלים מבוססי נתונים לתכנון מעברי חציה בטוחים יותר, שיפור צמתים ומעקב אחר דפוסי תנועה.
"הכיוון חיובי כך במשך שנים", אמרה אוטריאינן, וציינה כי גם בשנת 2019 לא היו מקרי מוות של הולכי רגל בהלסינקי.