בעידן שבו כל פרויקט מתחרה על תשומת לב הרוכשים והדיירים, הלובי הפך לאחד הכלים החשובים בעולם הנדל"ן. כבר מזמן הוא אינו מסדרון מעבר או חלל שירות - אלא מרכיב אסטרטגי שמשפיע על מכירות, על ערך הדירות ועל הסיפור שהבניין מספר כלפי חוץ. לפניכם מדריך קצר מאת מעצבת הפנים צביה קזיוף, בעלת משרד לתכנון ועיצוב פנים, האחראית על מגוון לוביים בבנייני בוטיק ומגדלים.

עיצוב צביה קזיוף. צלם עמית גושר
בלובי טוב יש כוח כלכלי מובהק. בניינים שבהם הלובי תוכנן מקצועית ומשדר יוקרה, הוא נשמר טוב יותר לאורך זמן, מה שמעלה את ערך הדירות בשוק היד השנייה. דירות במגדלים עם לובי מרשים נסחרות לעיתים בעד 10% יותר לעומת בניינים דומים ללא השקעה בחלל הכניסה. לובי מוקפד משדר מסר סמוי אך משמעותי לקונים: “זהו בניין שמתוחזק היטב וגר בו קהל איכותי.” משם – הדרך לערך נדל"ני גבוה יותר קצרה.

מעצבת פנים צביה קזיוף. צלמת יהודית מג'ר

עיצוב צביה קזיוף. צלם עמית גושר

לובי באר יעקב, עיצוב צביה קזיוף. צלם עמית גושר.

לובי באר יעקב, עיצוב צביה קזיוף. צלם עמית גושר.
בעבר נהגו לקבל החלטות לגבי הלובי בשלב מאוחר של הבנייה, אך כיום מקובל להכניס אותו כתכנון ראשוני המשפיע על כלל הפרויקט. הסיבה פשוטה: לאחר אכלוס הבניין, קשה מאוד לגייס את כלל הדיירים להשקעה מחודשת.
לכן, חומרים, תאורה, פרופורציות, גובה תקרה ואפילו ריהוט – כל אלה צריכים להיקבע עוד בשלב האדריכלי. זהו תכנון שמונע טעויות יקרות ומבטיח שבניין חדש ייפתח ברגל ימין.
גובה התקרה הוא אחד האלמנטים הכי משמעותיים בלובי. אף שחלל כפול נתפס כיוקרתי, הוא פוגע בשטח הדירות ולכן אינו תמיד כלכלי. הפתרון המקובל כיום הוא לובי בגובה של כארבעה מטרים – מספיק מרשים כדי ליצור תחושת גודל, אך מבלי לפגוע בזכויות הבנייה.

לובי הרצליה. עיצוב צביה קזיוף. צלם אלעד גונן

לובי הרצליה. עיצוב צביה קזיוף. צלם אלעד גונן

לובי הרצליה. עיצוב צביה קזיוף. צלם אלעד גונן
יתרון נוסף מגיע לדירות הגן, שמקבלות תקרה גבוהה יותר עקב תכנון זה – אלמנט שמעלה את ערכן בשוק.
לובי בבניין בוטיק ובמגדל רב־קומות אינו אותו מוצר נדל"ני. בבנייני בוטיק, הקהל בדרך כלל מתוחכם יותר וחוש אסתטי גבוה. העיצוב נוטה להיות נקי, מדויק, יוקרתי במינון. פרופורציות מאוזנות, תאורה רכה וחומרים טבעיים יוצרים תחושה של בית מלון קטן – אך ללא עודף גימיקים.
במגדלים גבוהים, לעומת זאת, הלובי הוא "הבמה הראשית". זהו חלל גדול, בעל תנועה רבה וחשיפה גבוהה. שם ההשקעה גדולה יותר: קירות אומנות, אלמנטים אדריכליים מרשימים ותאורה דרמטית. המטרה – ליצור אמירה ברורה: זהו מגדל יוקרתי.

לובי מודיעין. עיצוב צביה קזיוף. צלם אלעד גונן

לובי מודיעין. עיצוב צביה קזיוף. צלם אלעד גונן
מגמה נדל"נית נוספת צוברת תאוצה: השקעה בלוביים הקומתיים. הדיירים נכנסים ויוצאים מהקומה שלהם יותר מכל מקום אחר בבניין. הרי לרוב הם נכנסים למעלית מהחניון הישר לקומת מגוריהם. לפיכך, דווקא החלל הזה – הקטן והאינטימי – הופך לרלוונטי ביותר מבחינת תחושת היוקרה.
לא נדרשים תקציבים עצומים. מספיק: גוף תאורה מעוצב, אלמנט גרפי או כיתוב עדין, קיר דקורטיבי, שילוב של עץ או אבן וזה משנה לחלוטין את החוויה. הלובי הקומתי הפך לאחד הכלים היעילים לשיפור איכות המגורים והעלאת ערך הנכס בעלות יחסית נמוכה, לצד הרצון של היזם להראות לדייר "הנה, אני משקיע בך".
לובי מוצלח אינו רק מרשים – הוא מספר סיפור. הוא משקף את אופיו של הפרויקט, את השכונה, את הדיירים ואת החזון של היזם. חללים ציבוריים שמתוכננים במחשבה יוצרים תחושת קהילה, סדר ואיכות, והופכים את הבניין כולו לאטרקטיבי יותר.
המשותף לכל הלוביים המוצלחים הוא דיוק: לא כמות האלמנטים, אלא הבחירה הנכונה שלהם. חיבור נכון בין תאורה, חומרים, טקסטורות ופרופורציות יוצר חוויה נדל"נית של ממש.
