
רם כרמי, עדה כרמי-מלמד, חיים קצף ובן פלג, תיכון רב-תחומי עמל ליידי דיוויס, תל-אביב, 1965-73: החצר הפנימית (צילום: סטודיו אלפרד ברנהיים וריקרדה שוורין)
תערוכה חדשה בביתן איל עופר
אבטיפוס: האדריכלות של רם כרמי
תערוכה מקיפה מציגה את עבודתו המרתקת והשנויה במחלוקת של האדריכל רם כרמי, הָחֵל מאמצע שנות ה-50 ועד מותו בשנת 2013
רם כרמי, בן דור האדריכלים שפעלו לאחר הקמת המדינה חתן פרס ישראל לאדריכלות, אחראי לכמה ממבני הציבור המשמעותיים בארץ, כמו בית המשפט העליון, בית אל על, והתחנה המרכזית החדשה בתל אביב
22.11.25 – 23.5.26

רם כרמי, עדה כרמי-מלמד, חיים קצף ובן פלג, תיכון רב-תחומי עמל ליידי דיוויס, תל-אביב, 1965-73: פרט בטון אופייני
התערוכה אבטיפוס: האדריכלות של רם כרמי מציגה את עבודתו של אחד מהבולטים באדריכלי דור המדינה. רם כרמי (1931- 2013), היה אדריכל בעל גישה ערכית ייחודית שביקש להעמיד שפה מקומית חדשה לאדריכלות הישראלית. החזון והמעוף שהוביל, הקדימו לעתים את זמנם וחלק מהפרויקטים שלו נחשבים שנויים במחלוקת או לא מובנים, אך אין עוררין על תרומתו העצומה, כאדריכל וכמחנך, בשיח האדריכלי הציבורי בישראל.

מגורי רוזמרין, הרצליה-פיתוח, 1981-91: האכסדרה והחצר הפנימית, מראה כללי בשנת 2000 (צילום: עמית גרון)
רם כרמי הוא בן לשושלת אדריכלית מקומית של זוכי פרס ישראל לאדריכלות. אביו, דב כרמי, היה מהבולטים בין אדריכלי הסגנון הבינלאומי בתקופת היישוב ואחותו היא האדריכלית עדה כרמי־מלמד.
התערוכה בביתן, הבנויה משישה פרקים על פי סדר כרונולוגי, מזמנת למבקרים היכרות מעמיקה עם התפתחות עבודתו המרתקת של כרמי. החל משנות הלימודים המעצבות במכון אבני וכסטודנט הישראלי הראשון בביה"ס היוקרתי AA בלונדון, שם נחשף לעקרונות האדריכלות הברוטליסטית שהותירה עליו חותם מובהק, דרך עבודתו המשותפת במשרד עם אביו, המסמלת את המפגש בין דור המייסדים לדור המדינה, פיתוח סגנון "ברוטליזם צברי" בעל נוכחות חזקה בנוף הישראלי, תכנון שכונות גילֹה בירושלים ועבודתו במשרד השיכון, שהובילה שינוי בהליכי התכנון הממשלתי בהתבסס על גישה קהילתית. ועד התפנית שלו בשנות ה-80 בפנייה לאדריכלות לירית, מתוך ביקורת על הטכנולוגיה המתקדמת והמסחור התאגידי, שחדרו לתחום האדריכלות בישראל וניסוח פוסט-מודרניזם ניאו-קלאסי, ששיקף את גישתו הערכית, הגורסת שעל האדריכלות לשוב אל מקורותיה הארכיטיפיים העל-זמניים.
במהלך הקריירה שלו תכנן רם כרמי למעלה ממאתיים פרויקטים (לא כולם יצאו לפועל), בין הידועים שבהם, בית המשפט העליון (עם אחותו עדה כרמי-מלמד), בניין הפקולטה למדעי הרוח של האוניברסיטה העברית קמפוס הר הצופים, התחנה המרכזית החדשה, בית אל על, הולילנד, בית ספר עמל ליידי דיוויס בתל- אביב, מעונות הסטודנטים של אוניברסיטת בן-גוריון מרכז הנגב בבאר-שבע ועוד. הפרויקטים שלו ספגו לא-פעם ביקורת על חריגה מקנה-המידה האנושי, על היותם מבוכים המשבשים את ההתמצאות במרחב ועל הניכור שהם משרים. כרמי, מצדו, דחה את הביקורות והתעקש על איכויות עבודתו, בטענה שהיא לא תמיד מובנת.
בתערוכה מוצגים עשרות מוצגים מארכיון עזריאלי לאדריכלות, מודלים, שרטוטים, צילומים, סרטים וכן ראיונות מצולמים עם בני משפחתו, עובדים וסטודנטים שלמדו אצלו במהלך השנים.

רם כרמי ועדה כרמי-מלמד, בית המשפט העליון, ירושלים, 1986-92: המבואה הגדולה בכניסה לאולמות המשפט (צילום: ריצ'רד בריאנט, Arcaid)
אוצר: פרופ' אדר' ערן נוימן / אוצרת משנה: אדר' יוני אבידן
ביתן איל עופר, שדרות תרס"ט 6, כיכר הבימה, תל אביב
התערוכה התאפשרה הודות לתמיכתה האדיבה של קרן עזריאלי
הכניסה חופשית לקהל הרחב בשעות הפתיחה:
שני ורביעי – 18:00-10:00• שלישי וחמישי 21:00-10:00 • שישי 14:00-10:00 • שבת 18:00-10:00

התחנה המרכזית החדשה, תל-אביב, 1965-93: חתך פרספקטיבי, חלופה חמישית (1967), דיו על העתק שמש על נייר פרגמנט

"מרכז הנגב", באר-שבע, 1960-67: חתך פרספקטיבי, דיו על נייר פרגמנט

רם כרמי, עדה כרמי-מלמד, חיים קצף ובן פלג, מעונות הסטודנטים, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, באר-שבע, 1972-82: חתך ופרספקטיבה, גרפיט על נייר פרגמנט

רם כרמי, עדה כרמי-מלמד, חיים קצף ובן פלג, בית כנסת בפקולטה למדעי הרוח, קמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית, ירושלים, 1970-90: פרט

רם כרמי, עדה כרמי-מלמד, חיים קצף ובן פלג, בניין הפקולטה למדעי הרוח, קמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית, ירושלים, 1970-74: מבט מה"רחוב" הפנימי אל הגן (צילום: טל לוי)

וילה בת-שבע דה-רוטשילד, אפקה, תל-אביב, 1962-64 (נהרסה): הגינה ובריכת השחייה בתכנון יצחק דנציגר
