02/06/2023 10:00 - 19:00 גלריית המשכן בית מאירוב, חולון

“יש חיה כזאת”
דודי שמאי- בתערוכת יחיד חדשה עם החיות שהציתו את דמיונו: מעולמות הפנטזיה והדמיון ועד לביקורת חברתית נוקבת
פתיחה 2.6.23
נעילה 31.8.23
גלריית המשכן בית מאירוב, חולון

 

 

המאייר ההומוריסטן והקריקטוריסט הישראלי דודי שמאי יציג את “יש חיה כזאת”, תערוכת יחיד חדשה שבמרכזה עבודות חדשות ובמרכזן בעלי חיים לצד איורים של ספרי ילדים שלו שכתב ואייר.
התערוכה תתקיים בין התאריכים 2.6.23-31.8.23 במסגרת העונה הישראלית לעיצוב, חולון בגלריית המשכן בית מאירוב שבחולון.
“אחרי שנים שאיירתי אין ספור פורטרטים לעיתונות, ולאחר מכן התרכזתי בסדרת הדגים שהוצגו בתערוכת יחיד במוזיאון לקריקטורה וקומיקס בשנת 2018 הרגשתי שאני צריך ריגוש חדש. הבחירה להתרכז בבעלי חיים נוספים ולא רק בדגים הייתה מרתקת מבחינתי. לכל חיה יש את הייחוד שלה. היה מאתגר להתמודד עם ציור מבנה הגוף שלהם, מרקם הפרווה, הנוצות והצבעוניות השונה מחיה לחיה. אחרי שנים של יצירה גיליתי עולם חדש ומרגש שלא פעם מעורר גם מחשבות רלוונטיות לגבי ההווה שלנו ” הוא אומר.

 

החיות שנבחרו לככב בתערוכה היו אלה שהציתו את הדמיון שלו במראה החיצוני שלהם או בתכונות שמאפיינות אותם. בחלק מהעבודות יש רעיון גרפי, חלקם נוגע בעולמות הפנטזיה והדמיון ואחרות מייצגות גם ביקורת חברתית נוקבת.
בעבודה “וגר זאב עם כבש ?” שנעשתה בהשראת נבואת ישעיהו על אחרית הימים מבליט שמאי את האכזבה מאי התממשותה של הנבואה בכך שהוא משתמש בבובת כבש כי “זו הדרך היחידה שזאב יוכל לגור עם כבש ולא לטרוף אותו ” .
בעבודה “דובי הקוטב” הוא מתייחס לדובי הקוטב כטורפים היבשתיים הגדולים בעולם ומנגד לדובת הקוטב הנחשבת גם לאם מסורה ביותר ומשתמש בכתמי הדם והמוצץ בפיה כדי לחדד את המורכבות שיש בה.
ב”שוחים לכיוונים אחרים” הוא יוצר שתי קבוצות דגים העשויות מגרעינים שחורים וגרעינים לבנים ושוחות בכיוונים מנוגדים על הפסים הכחולים של דגל ישראל ומתייחס למצב המורכב בארץ.

 

לתרבות הצריכה המוגזמת הוא מתייחס בציור של “בולמוס הקניות” באמצעות הדג קטן המנסה לבלוע לוויתן כמשל לצורך לקניות שלא יודע שובע.
בעבודה “עולם השקר” הוא משקף אמירה על תרבות הפייק ניוז בהציבו את הקרנף, חיה אמיתית מול חד הקרן חיה שהיא למעשה פייק .
בעבודה “ניסוי בבעלי חיים” הוא שם זרקור על התופעה הכואבת של ניסויים בבעלי חיים ומציב את הארנב סמל תעשיית הקוסמטיקה שאינה משתמשת במוצרים הבנויים על ניסויים בבעלי חיים ביחד עם האודם- המוצר הקוסמטי .
עוד הוא מאייר זוג קופי הסנאי שנראים מטפסים על עץ ריח התלוי על מראת הרכב רמז לכריתת היערות על ידי האדם , ציור פינגווינים העומדים על קרחון נמס בתוך גביע גלידה, רמז להתחממות כדור הארץ והפשרת הקרחונים ו בציור הגורילה, חיה שנמצאת בסכנת הכחדה, הוא מוסיף לצווארה שרשרת תליונים נגד עין הרע שתשמור עליה.
בחלק מן העבודות הוא משתמש בחומרים שונים שמעשירים את היצירה, כמו כפיות, בלונים, שקדים ועד כפפות אגרוף וחלקן של העבודות מצויירות על בדי קנבס :” העבודה על בדי קנבס גדולים מאתגרת, מצריכה השקעה זמן, ומאמץ, אך יש משהו עוצמתי בציור בעלי חיים בגודל כזה” הוא אומר.

 

 

עוד יוצג בתערוכה “מיצג הטווס” שנולד כיצירה שיצר עם ילדים תלמידים שלו אותם הוא רוצה לשתף ולארח על קירות הגלריה. מיצג הטווס עם הנוצות המרהיבות ביופיין נוצר כולו בעזרת ציורי חיות, שאת רובן הגדול ציירו התלמידים וגם חברים ובני משפחה שהשלימו את ציורי הנוצות המרהיבות של הטווס.
בחלקה השני של התערוכה יוצגו איורים מתוך ספרי ילדים שכתב ואייר דודי שמאי ובהם:”מי יהיה מלך החיות” ,” “ידיים מציירות חיות” ועוד.
בתערוכה יתאפשר למבקרים להתנסות בעצמם באיורי קומיקס על ידי הדרכה אישית מצולמת של דודי שמאי וכן להשלים איורים על קירות הגלריה ובכך להיות חלק פעיל בתערוכה. כמו כן במהלך חודשי התערוכה בחופש הגדול יתקיימו פעילויות לכל המשפחה וסיורים מודרכים.
דודי שמאי הוא בין המאיירים היחידים בארץ שגם היום אינו יוצר באמצעות המחשב, אלא ממשיך לעבוד באופן ידני. הוא ידוע כמי שיוצר איורים ראליסטיים ואיורי קו הומוריסטים המטשטשים את הפערים הקיימים בין איור וציור ומרחיבים את גבולות האומנות. לפני כשלושים שנה החל לפרסם את עבודותיו בעיתונות הארצית ונכון להיום פרסם למעלה מ 1500 פורטרטים פוליטיים קריקטורות ואיורים שונים בענייני היום. עם הולדת ילדיו גילה את הקסם שבאיור ספרי ילדים. הוא אייר עשרות ספרי ילדים פרי עטם של סופרים ומשוררים בולטים ובהם [ח.נ ביאליק, לוין קיפניס ו נורית הירש. כמו כן הוציא לאור גם 11 ספרים אישיים אותם כתב ואייר ובהם: “מי יהיה מלך החיות?”, ” מציירים מצחיק עם הטוש המחיק”, ורב המכר “ידיים מציירות חיות” המנחות באופן נהיר כיצד לצייר חיות בעזרת כף היד.

2.6.23 – 31.8.23
גלריית המשכן בית מאירוב, חולון
רח’ הרצפלד 31, חולון. טל: 03-6516851
שעות פתיחה: ג’, ד’, ה’ 17:00-20:00; ו’ ושבת 10:00-13:00
הכניסה לגלריות העירוניות בחולון ללא תשלום

 

 

 

.