28 בספטמבר – 4 בנובמבר 2023, גלריה פריסקופ, תל אביב
בתערוכתה החדשה לוקחת אותנו, האמנית והמעצבת, אורית מזוריק פייגלין למסע בזמן: עבר, הווה והמשכיות לעתיד. כאן, האמנית משחררת עכבות והיא דוהרת על סוס (דמיוני) כאשר היא חמושה ברעיונות עיצוביים ואמנותיים, מלאים בצבע וצורות אשר נשלפים מתת המודע העשיר והמגוון שלה.
התערוכה “רוץ בן סוסי”, אותה אצרה שרי פארן, התחילה מרעיון שהתבסס על חנות מזכרות במוזיאונים, שם מוכרים דברי עיצוב ואמנות מסחריים. אך בניגוד לאותם פריטים בחנויות המזכרות, כאן מבקשת האמנית לנשל אותם מהפונקציונאליות שלהם ובכך מעניקה להם חיים חדשים ואמנותיים.
במיצב בגלריה מככבים סוסים, פסלי עץ, תיקים, כיסא ואובייקטים מודולריים.
העיסוק של האמנית בשינוי, במטמורפוזה, בפירוק והרכבה מחדש בא לידי ביטוי בשילוב וערבוב של טכניקות כמו הדפסות תלת ממדיות, ציור, פיסול וגרפיקה – כל אלה מתחברים לכדי אקלקטיות אלגנטית הפוסעת בין עיצוב, אמנות ומדיות תקשורתיות ופרסומיות. בכך, מבטאת האמנית, את רוח התקופה הפוסט מודרנית באמנות ובעיצוב, תקופה אשר קראה תיגר על האמנות המודרנית שקדמה לה.
“אני עוסקת משחר פעילותי המקצועית במגוון נושאים וקטגוריות בתחומי העיצוב, וזאת, מתוך בחירה והכרה שתיחום המדיות, מגביל וחוסם מעוף יצירתי. לפיכך, עבודותיי מבטאות את מכלול תשוקותיי היצירתיות ויוצרות טביעת חותם אישי שלי. הבחירה הראשונית שלי לעסוק בעיצוב מוצרים ולהתמחות בתחום, נבע מעיסוק תמידי שלי בעולמות היצירה – ציור, פיסול, סריגה אומנותית, אופנה ועוד.” אומרת האמנית והמעצבת אורית מזוריק פייגלין.
שאלות על תפיסה ומצבי מטמורפוזה חוזרות ומעסיקות את מזוריק פייגלין. כך, למשל, ניתן לראות בסדרת הסוסים, סדרה שהתחילה מזיכרון עמוק מחדר הילדים. סוס צעצוע שקיבל אחיה רוני ז”ל מאביהם, מסמל עבורה ילדות מאושרת, תמימה, חמימה ומלאת בטחון ונאיביות ילדותית. הסוס מהווה גם אייקון נצחי מעולם הצעצועים והוא גם מהווה השראה לשם התערוכה “רוץ בן סוסי”, שיר שכתב חיים נחמן ביאליק, המבטא את הכוח והיכולת הדמיונית של הילד להפוך לפרש עוצמתי.
בסדרת הסוסים, מנתחת מזוריק פייגלין את דימוי הסוס, על קווי המתאר שלו ואישיותו. בסוף תהליך החקירה נוצרה דמות סוס, המקרין נחמדות על זמנית, מבנהו רך ועגול שמחזיר לאמנית את תחושת חווייתה מהילדות.
הסוס, שמפוסל ומבוצע במגוון טכניקות, גדלים, חומרים, טקסטורות וצבעים, הפך לפסל המנציח את אותו זיכרון ילדות אך יחד עם זאת, הוא עירום ונוכח גם ללא כסות. –פסל שעליו “הלבישה” האמנית זיכרונות ילדות נוספים כמו “סוס הצבר”- המנציח זיכרון לגדר חיה ופראית שצמחה סביב המפעל של אביה.
כמו הסוסים, גם השטיח המודולרי הוא תוצר של פירוק והרכבה מחדש. את השטיח, עיצבה אורית כחלק מקולקציית שטיחים עבור מלון יוקרתי על ימה של הרצליה. מיקומו הגאוגרפי של המלון הוטבע בעיצוב השטיח המושפע מגווני הסביבה- הים, החול, השמיים והשמש, כשהוא מעוטר באורנומנטיקה השאובה ממוטיבים הלקוחים מתרבויות ים תיכוניות.
גם בסדרת “המנדלות” יצקה האמנית את הטבע. הסדרה, המבוססת על מעגלים מודולריים המצוטטים מאחד המוטיבים האורנמנטליים של השטיח, ומבוצעים ביציקות של אבקת גבס, שואבות השראה, בעגלות ובסימטריות שלהן, מצורות דומות בטבע, כפרחים, טבעות עצים, צדפות וכדומה, משדרות איזון, שלמות ואינטגרציה.
סדרת פסלי עצים שעלוותם נראית כענן שחלקים ממנו הוחסרו, נולדו מהזמנה לעיצוב פסל עירוני גדול ממדים לכניסה ליישוב צור יצחק. הפסל המקורי, תוכנן להתנשא לגובה של כ7 מטרים, בנוי מנירוסטה, ונועד לספר את סיפור הישראליות השורשית ועוצמתה ההישרדותית, כפי שנתפס בעיני יצחק רבין ז׳׳ל. גם כאן, התאימה האמנית את הרעיון לתערוכה, שינתה את גודלו וממדיו, ופסל הנירוסטה הפך לסדרה של אובייקטים אמנותיים בהדפסות תל ממד ובפליז.
סדרת התיקים, גם היא דוגמה טובה לתהליך שמעבירה אורית מאובייקטים עיצוביים לחפצים אמנותיים. הסדרה, יועדה לייצג קולקציית תיקים לשימוש עבור נשים בעלות אורח חיים דומה לשלה, וכל זאת, מנקודת מוצא חדשנית שמהווה פריצת דרך קונספטואלית ביחס לקטגוריות האופנתיות הרווחות. נושא התיק על שימושיו ומראיתו כסמן סגנוני ועוד של המשתמשת, נחקר על כל היבטיו הפונקציונליים, האופנתיים ובעלי החדשנות הטכנולוגית והחומרית כאחד. חלק מקולקציית התיקים נבחרו לייצור בחברת “על” של תעשיית הרכב בטורינו איטליה. בעלי החברה, בחרו כמה עיצובים והתאימו אותם לייצור בטכנולוגיות המקובלות במפעל הייצור שלהם (ייצור בעור לעומת חומרים אחרים שתוכננו…). התיקים הוצגו ושווקו בבירות אופנה נחשבות ברחבי העולם.
“אורית פורסת לפנינו מיצב שהוא יומן אישי, המשדר את התכונות הכי אישיות שלה. הסוס האישי שלה, המגלם את הדימוי הכי קרוב אליה, חשוף ונסתר, משתלב, מתבונן, מסתתר, עירום שורט ומסקרן, מושך ומרחיק בו זמנית, מלווה באפיוניו האומנותיים את שאר מוצגי התערוכה”. אומרת שרי פארן, אוצרת התערוכה.
פתיחה חגיגית תתקיים ב 28 בספטמבר, בשעה 20:00
פריסקופ- גלריה לעיצוב עכשווי, רחוב בן יהודה 176, תל אביב, 28 בספטמבר – 4 בנובמבר 2023
שעות פתיחה: שני – חמישי: 17:00 – 20:00 / שישי ושבת: 11:00 – 13:00