בית מגורים צר ומינימליסטי זה, הנו דוגמה נוספת לאינספור הבתים הצרים שמתוכננים בערים היפניות הצפופות, שמגרשים ריקים לבנייה נדירים בהן. הבית מחליף בית עץ בן שתי הקומות ששכן בעבר באתר. האדריכלים יצרו תכנית הממזערת שימוש בקירות ועמודים תומכים, בכדי לחלץ תאורה טבעית ככל האפשר מצוהר בקומות הנמוכות. מדרגות שנוצרות באמצעות קוביות מלוכסנות, מחוברות לצד אחד של הקיר. המבנה המינימלי מתוכנן כאוריגאמי, יודע ליצור חללים ומרחבים בתכנון מתוחכם ומציג גישה רעננה לחיים נוחים בטביעת רגל קטנה.

tamatsu25

 

בית המגורים שהצטופף על שטח רצפה של 43.21 מ”ר בלבד, מיועד לזוג עם 2 ילדים. הוא ממוקם באזור העירוני של אוסקה, יפן, סביבה המערבבת בתים קטנים, מפעלים קטנים ובנייני משרדים קטנים, החיים זה לצד זה ללא כל הרמוניה. בניין קופסתי לבן זה, שונה לחלוטין מהבניין של השכונה סביבו. הבית החדש החליף בית ישן שהיה לדיירים ועמד על מגרש זה, בית עץ בן שתי קומות. הבניינים הסמוכים היו קרובים מדי אליו מכדי לאפשר לאור טבעי להיכנס לבית. לכן אחת מהבקשות החשובות של הלקוח, היה להפוך את חדרי המשפחה (סלון, פינת אוכל ומטבח) לגדולים ומרווחים ככל האפשר, ללא עמודים או קירות תמך, כך שאור הטבעי יחדור לבית באופן חופשי, במיוחד ל חדר המשפחה.

 

Northwest-Elevation-day-Photo_Yohei-Sasakura

 

tamatsu01

צבעו של הבית המלבני טרפזי, הוא לבן כולו, צבע המסייע לבדל את הבית מסביבתו בעלת הסממנים המסורתיים יותר. הצבע הלבן, למעשה, מאחד את כל הבית.

 

בגלל האילוצים שהכתיבו מבנה צר, הוא ניבנה לגובה ככל האפשר. על פי אורח החיים של הלקוח, חדר השינה של ההורים, כמו גם אזורים “רטובים” הוצבו בקומת הקרקע, חדר המשפחה הוצב בקומה הראשונה ובקומה השנייה שוכן חדר לילדים. מרפסת נבנתה על הגג.

 

tamatsu03

מטבח מבטון מהווה מוקד עיצובי בפנים הבית. התכנון שיצרו האדריכלים למגורים זעירים ומרובעים, לוקח מודרניזם ופשטות לגבהים חדשים ונועזים.

 

tamatsu06

 

tamatsu08

ביצוע טוב של מדרגות הוא חלק חשוב מעיצוב ירוק, מאחר והמטרה להביא אותנו להשתמש בהן  במקום במעלית. עיצוב מדרגות מינימליסטי זה נראה פשוט, אבל יש מאחוריו תכנון הנדסי מורכב. הוא הופך להיות מינימאלי בשימוש בחומרים שלו, כמו גם את המראה שלו. זה עיצוב חכם.

 

tamatsu09

 

tamatsu10

 

בשל סיבות מבניות, הפתחים הגדולים הנפתחים בפני הרחוב, לא יכולים היו להיות ממוקמים בקומה הראשונה של הבניין. לכן, האדריכל סובב את נפח הקומה השנייה ב-14 מעלות מציר הבניין הראשי ובכך נוצרו רווחי ביניים בין הקיר המסובב והקיר החיצוני, שהפכו לחללים. הצוהר הוצב בחלקו העליון של החלל, מאפשר לאור טבעי להיכנס לחדר המשפחה בקומה הראשונה. יתר על כן, קיר אחד מסובב גם נוטה במישור האנכי, והחלק שחופף את המדרגות עולה למעלה, בדומה לאוריגאמי.

 

tamatsu12

התכנון חייב יצירתיות טכנולוגית, בגלל ממדי הבית הצרים והצורך במרחב ואור טבעי. הקומה מסובבת ב-14 מעלות מהציר המרכזי של הבניין. זה יוצר “חללים” בין הגובה והקירות החיצוניים. בחלק העליון של כל החללים האלה ממוקם צוהר, לאפשר לאור טבעי לחדור כמעט לכל אזורי הבית. זה פתרון יצירתי לבעיה שהמבנה מוגבל מבחינת פתחים חיצוניים.

 

tamatsu13

 

tamatsu14

 

tamatsu15

לבית מראה “אוריגאמי”. ריצוף עץ אורן פשוט לאורך הרצפה, מוסיף מגע אלגנטי שעוזר לגוון את הצבע הלבן המוחלט של הבית.

 

tamatsu16

 

tamatsu17

 

tamatsu18

 

tamatsu20

 

tamatsu19

 

tamatsu21

 

tamatsu22

 

מספר מילים על האדריכל: Kenji Ido (44) נולד, חי ועובד ביפן, בסטודיו שהקים ב-2003, מלמד באוניברסיטת Setsunan. “אני מבקש להטיל ספק בדברים שנחשבים לשפה אדריכלית טבעית: ‘קירות”, ‘חלונות’, ‘פנים וחוץ”, הוא אומר “כדי לחקור את המשמעות מאחורי כל אחד מהמרכיבים הללו. לעורר רעיון במטפיזי ותחושה בחומר. לבנות פשוט”.

 

Bathroom2-Photo_Yohei-Sasakura

 

tamatsu27

 

tamatsu28

 

tamatsu29

 

tamatsu30

 

tamatsu31

 

 

בית מגורים באוסקה, יפן
אדריכל: Kenji Ido / Ido, Kenji Architectural Studio
שנת בנייה: 2012
מהנדס קונסטרוקציה: Masakazu Taguchi / Taguchi Atelier Planning Structure
קונסטרוקציה: עץ
שטח רצפה: 94.6 מ”ר
שטח בנוי: 43.21 מ”ר
גובה: 3 קומות
צילום: Yohei Sasakura

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
הארכיטקטורה הקדומה של בני ההאוסה Hausa באפריקה
אדריכלות
הארכיטקטורה הקדומה של בני ההאוסה Hausa באפריקה
  הקבוצה האתנית הזו מונה כיום כ-82 מיליון נפשות, הפרוסות על פני בנין, קמרון,
מלון הוליסטי חדש בטולום, בהשראת ציפור Toh
אדריכלות
מלון הוליסטי חדש בטולום, בהשראת ציפור Toh
  על פני שטח של 5.957,50 מ”ר, שלושים וחמישה חדרים מחוברים זה לזה בסידור
מרכז אמנות באדריכלות מסורתית, מרידה, מקסיקו
אדריכלות
מרכז אמנות באדריכלות מסורתית, מרידה, מקסיקו
  שחזור המבנה נמשך ארבע שנים והקפיד לשמר את האופי המקורי של האדריכלות ההיסטורית

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*