המרחב בו בית הספר מתקיים, הוא חלק משמעותי והכרחי מהחינוך. עליו להכיל ולאפשר ללומדים (ילדים ומבוגרים כאחד) לקחת חלק פעיל בתהליך זה. זהו המרחב החינוכי הראשון והמשמעותי אותו חווה האזרח של המחר. על כן יש חשיבות רבה לערכים ולמסרים אותם הוא מקרין. מתוך אמונה והבנה כי הערכים עליהם בנויה חברה בריאה הם: פתיחות, שקיפות, חופש, עצמאות, מגוון, חשיבה ביקורתית, סולידריות ודמוקרטיה, תוכנן בין ספר תדהר כמרחב חינוכי שיכיל ערכים אלה.

 

tsUNW-(1)

 

במקום הטיפולוגיות הקלאסיות של בית ספר המורכב מסדרת כיתות, מסדרונות וחצר צלופת-שמש, תוכנן בית הספר כעיר קטנה: מבנים היוצרים סמטאות, חצרות וככרות. היחסים הלא פורמליים בין הכיתות והחצרות מייצרים מגוון של מקומות והזדמנויות למפגש ולדיאלוג בין התלמידים לבין עצמם.
בתכנון היחס שבין הכיתות לסביבתן הושם דגש על קנה מידה אנושי. גודלן האינטימי וריבוין של החצרות מאפשר סביבות ותרחישים ללמידה עצמית ולהתארגנויות ספונטניות. כמו כן, קנה המידה הותאם לכלל המשתמשים במבנה. לדוגמא, בחזיתות המבנים נקבעו חלונות בגבהים שונים כך שילדים בגילאים שונים חווים את החוץ בגובה העיניים.
את המסדרונות האפלוליים החליפו שבילים מאווררים המתווכים בין הפנים לחוץ, ומקשרים בין החצרות, מערכת הכיתות וכיתות החוץ המקורות. שטחי החוץ, הגן והפטיו חשובים במידה שווה למבנה הכיתות, והקשר ביניהם מאפשר המשך רציף של הלמידה מחוץ לחלל הכיתה הקלאסי. התלמידים חשופים לטבע, לסביבה הסמוכה לבית הספר ולקהילה בתוכו הוא ממוקם.
בית ספר תדהר מייצר סביבה לימודית איכותית וערכית, סוג של חוויה ביניינית חינוכית הנחוצה לחינוך דור המחר.

 

TIDHAR_C3

 

TIDHAR_E3

 

TIDHAR_G2

 

TIDHAR_S5

 

TIDHAR_D5

 

TIDHAR_T4

 

3

 

diagram

 

diagram2

 

חצר

 

חזית

 

306-PLAN-0

 

elev3

 

sec

 

 

שנות הקמה: 2012-2013
שטח בנוי: 3300מ"ר
אדריכלות: גבי שורץ – שורץ בסנוסוף אדריכלים
צוות תכנון: נעה חפץ, רועי טלמון, אברהם רוטל, רותם שייקר, יונתן חבלצקי, נופר בר
יזם: עיריית עפולה – אינג' ישראל קנטור
ניהול פרויקט: שאדי אגבריה (עיריית עפולה)
חברת ניהול נוהל משרד החינוך: ש. לוטן

יועצים:
קונסטרוקציה: טומי עברון הנדסת מבנים
פיתוח: מילר בלום
חשמל: סער מהנדסים
אינסטלציה: י.ת.ה מאיר קורנף
צילום: ניר עובדיה
צילומי רחפן: ערן דן