כניסה למתחם ציבורי בדרך כלל מאופיינת בשער, שהוא סוג של מחסום, בקרה, שליטה, חסימה, הפרדה. בתכנון הכניסה החדשה לקמפוס הטכניון, בקשו המתכננים בדיוק את ההפך: במקום לנתק – לחבר, במקום עיר שנתקלת במחסום – עיר שזורמת לתוך הקמפוס.

 

הקונטקסט של הפרויקט מורכב מטיילת מדע עתידית, המתוכננת לאורך רחוב מל"ל עד הכניסה לטכניון, מטיילת ריפקין המתחילה בכניסה וממשיכה עד כיכר הסנט ההיסטורית (אנסמבל מבני ברוטליזם מהנפלאים שנבנו בארץ שתוכנן ע"י אדריכל אריה שרון), ממרחב ירוק המכיל צמחיה מקומית ועצים בוגרים וטופוגרפיה הררית היוצרת הזדמנויות מרחביות מרתקות.

 

 

טרם הקמת הפרויקט, הכניסה לקמפוס הייתה למעשה דרך צומת תחבורתי, המפצל את הכניסה ל- 3 נתיבים שונים – דרומה לכפר המשתלמים, מזרחה אל מבנה הסנט וצפונה לאזור הבריכה ואולם הספורט.
בתוך צומת מורכב זה עברו גם הולכי הרגל ורוכבי האופניים – ללא ספק מציאות אשר סכנה את כל באיי הצומת.
הפרויקט שתכננו שורץ בסנוסוב אדריכלים (זכיה בתחרות פומבית), מציע לקשר בין שתי הטיילות (ריפקין והמדע) ובאופן זה ליצור טיילת המשכית, המתחילה ברחבת "מרכז זיו" בנווה שאנן ומסתיימת בכיכר הסנט בטכניון. אורך הטיילת כ- 1 ק"מ.
הטיילת תהווה את כניסת הולכי הרגל לקמפוס. מבנה הגשר, המחבר את שתי הטיילות, יוצר סביבה בטוחה, נעימה וחווייתית עבור הולכי רגל.

 

 

צורת הגשר המעוקלת היא סוג של שביל נופי מרחבי, המתחבר לקרקע בנקודות השיא של הטופוגרפיה.
תכנון הגשר נעזר בכלים פרמטריים (תוכנת גראסהופר), פותח קוד ייחודי לגשר, אשר אפשר את השתנות חתך הגשר לכל אורכו. מהלך זה אפשר הפקת תכניות ממוחשבות ישירות למפעל שייצר את הגשר. החומר הדיגיטלי הוזן למכונות CNC וחיתוך האלמנטים של הגשר בוצע באופן ממוחשב מהמודל האדריכלי.
הגשר שאורכו כ – 140 מ"א נבנה מ 6 חלקים שהורכבו יחדיו באתר במהלך 6 שבועות של התקנה והרכבה.
"אנו מקוים ומאמינים כי החיבור של הקמפוס לעיר הוא אירוע חשוב ומרכזי – לא עוד קמפוס מנותק ומרוחק אלא מוסד בינלאומי שהוא חלק מהעיר והתרומה ההדדית תעשה טוב לכולם", אומרים האדריכלים.

אדריכלות: אדר' גבי שורץ – שורץ בסנוסוף אדריכלים ובוני ערים בע"מ
צוות תכנון: אדר' עמרי שורץ, אדר' ניר עובדיה, אדר' תומר קופל
צוות התחרות: שורץ בסנוסוף אדריכלים, סטודיו רולקה
חברת ניהול: ניצן ענבר
אדריכל נוף: רביב טל
קונסטרוקציה: רוקח אשכנזי
תנועה: יהודה אשד
תאורה: אורלי אברון אלקבס
מידול פרמטרי: יונתן לזובסקי- PARAGROUP
חשמל: שתדלן את לייבו הנדסת חשמל
בטיחות: משה ריבק, גבי ברלינר
אבטחה: דקלה לוי – DLVS
קבלן: רולידר
מסגריה: עיסא חורי מפעלי מתכת
צילום: עמית גירון