מודל המגורים האקולוגי, בבנייה מהירה, נועד לשכפול לאוכלוסייה מוחלשת באפריקה ואת הבית הראשון הם יבנו בעצמם, לאם יחידנית ובתה.

 

הנחיה והסבר על הפרויקט, מודל חתך המבנה. בתמונה: אדריכל מתי אבשלומוב. צילום-נריה-בן-דוד

בפרברי העיר Knysna בדרום אפריקה, לא רחוק מ-Cape-Town, נמצא אזור Township, שהתאכלס בתקופת האפרטהייד בעידן בו נאסר על שחורים להתגורר במרכזי הערים. רוב הבתים ב”חצר האחורית” הענייה הזו של הערים הגדולות, נבנים על ידי המקומיים משאריות של עץ, פח, ניילון ושלטי רחוב. המונח Township, מרמז על לא-עיר אלא סוג של התיישבות שנגזר על האוכלוסייה השחורה, להקים לעצמם לצד הערים “הלגיטימיות” (ראו בתמונה האחרונה את היחס ביניהם).
הבנייה המגובבת באזור, משכה אליה את האדריכל מתי אבשלומוב מישראל, אלא שתשומת הלב שלו עברה מהר מאד מ”המבנים” לבני האדם החיים בתת-תנאי מגורים עלובים אלה. ביניהם הוא פגש בדלישה וויליאמס, שגדלה בבית יתומים ב-Knysna וכיום היא בת 25, אם יחידנית, שילדה את בתה אנדיקה אף היא בבית יתומים, אותו נדרשה לעזוב בהגיעה לגיל 18 ונותרה ללא בית. כיום היא ובתה הפעוטה, מתגוררות בתנאים בלתי אפשריים, במבנה עשוי מפסולת עצים ישנים, חתיכות פח ובדים.
אבשלומוב, מרצה בביה”ס לארכיטקטורה באוניברסיטת אריאל, מספר “חשבתי על כך שיש לנו בבית הספר לארכיטקטורה את היכולת כמו גם הזכות, לסייע בפתרון למצוקה חברתית וחינוכית אמתית. זו הזדמנות משמעותית עבור הדור הבא של האדריכלים והאדריכליות לייצג גישה ערכית אל מול העולם וללמוד את המהות והתפקיד שיש לכל אדריכל.ית בכלל ואדריכל.ית ישראלי בפרט”.
אבשלומוב חזר לישראל ויצא לגייס את הסטודנטים שלו “כאשר הצגתי בפני הכיתה תמונות ואת המקרה הזה, הכיתה החליטה פה אחד להרים את הכפפה ולהציע פתרון לבעיית המגורים של דלישה וגם להעניק את הידע והטכנולוגיה הנדרשים לרשויות המטפלות בכך, כדי שתוכלנה לסייע לאוכלוסייה נוספת הזקוקה לכך”.
אמרו ועשו. הסטודנטים בהנחיית האדריכל, שקדו ותכננו בית בקנה מידה 1:1, מודל למגורי קבע, עם תוכנית משורטטות וסט הנחיות לקבלנים מקומיים, אשר יכולים לשכפל ולהעתיק את המודל שהם תכננו עבורם, לבניית בתים נוספים כאלה לשאר האוכלוסייה והכל בחומרים נגישים וזולים, ועל-פי היכולות המקומיות. זהו בית אקולוגי, בר קיימא מחומרי גלם תעשייתיים זולים ונגישים, כמו קורות עץ במידות קבועות, פלטות עץ סנדביץ’ ופח.
אבל הם לא הסתפקו בכך. הבית שהם תכננו גם ייבנה עתה בישראל, בטכנולוגיות בנייה מתקדמות אשר יפותחו ויתוכננו על-ידי הסטודנטים.ות, בהנחיית אבשלומוב. חלקי המבנה יועברו, בסוף חודש יוני 2023 לדרום אפריקה. הבית הראשון של המודל המתוכנן, יוקם שם על ידי צוות של סטודנטים .ות, שיגיעו לדרום אפריקה לצורך השלמת בניית בית המגורים הראוי, לאם הצעירה ובתה הפעוטה. זאת בתקווה שהוא יהווה מודל לחיקוי ושכפול לשאר האוכלוסייה באזור.

 

דלישה. צילום: מתי אבשלומוב

 

העמדת מודול רצפה וקירות חוץ. בתמונה: עילם תובל. צילום-אדר-פרוימוביץ

 

עובדים על דגמים של פרטי החיבור של המבנה. בתמונה: עילם תובל, רון-קינן, תומר בליש. ומנחה-הסטודיו אדריכל מתי אבשלומוב

 

העמדת מודול קירות חוץ המבנה. צילום: עילם תובל

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
בית הקפה Uncloud Coffee / בתכנון Unknown Surface Studio
אדריכלות ישראלית
בית הקפה Uncloud Coffee / בתכנון Unknown Surface Studio
  צורת הבניין מהדהדת את האורות המהפנטים של הזוהר הצפוני, כאשר המבנה מתפתל בחן
מרחצאות בארוק ואדוות רוקוקו: בריכות ציבוריות בארמונות היסטוריים (AI)
אדריכלות ישראלית
מרחצאות בארוק ואדוות רוקוקו: בריכות ציבוריות בארמונות היסטוריים (AI)
                         
מעבדת האמנות Hampi Art Lab בתכנון Studio sP+a
אדריכלות ישראלית
מעבדת האמנות Hampi Art Lab בתכנון Studio sP+a
    באזור Hampi שבהודו, בה המרכז נבנה, הנוף נראה כאילו הוא ארכיטקטורה ואדריכלות

5 תגובות

  • איתי מידן הגיב:

    מהמם, יישר כח מתי והסטודנטים.
    אבל,
    איפה הסקיצות, הדמיות…

  • איליי (אלי)מגן הגיב:

    אני מתגורר בהודו בדרום -באורוויל מתנדב ועובד עם אנשי הכפר מחפש פתרונות לבעיות המגורים קראתי את היוזמה שלכם מעוניין לקבל מידע לישום לטובת אנשי האזור תודה

  • אבי נוביק הגיב:

    אשמח לקבל פרטי קשר, כדי להתרשם מהבית, במיוחד ביחס לבידוד בכלל, ושילוב חומרים לאחר צריכה (“פסולת”) במבנה, בפרט.
    תודה מראש, א.ב.י נוביק – מתכנן סביבתי, מומחה לטיפול בפסולת

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*