האם מבקרי אמנות יוכלו להבדיל בין אמנות גבוהה לציור של איקאה? צוות Life Hunters, שמאחורי ערוץ היוטיוב, העמיד בתצוגה המכובדת אשר בתוך המוזיאון לאמנות מודרנית בארנהם, הולנד, ציור שרכש מאיקאה וביקש ממומחי אמנות להעריך אותו.
מבקרי האמנות התעמקו בציור שניצב במוזיאון ואשר נוצר על ידי “האמן המפורסם” IKE Andrews, שיבחו את כישוריו של האמן וגם את הפסיכואנליזה של המנטליות האמנותית שלו. הציור, שעולה באיקאה 10 יורו, הוערך על ידי חלק מהמומחים ב-2.5 מיליון יורו.
למרות שסביבם הוצגו יצירות מופת אשר השפיעו על ההיסטוריה של האמנות ואשר ערכן נאמד בעשרות מיליונים, מבקרי האמנות דווקא התפעלו מהציור שערכו כ-50 ש”ח באיקאה: “זה נוגע לצורה של סמליות.”, אמר אחד. “זה כולל תכונות נוסטלגיות”, קבעה השנייה. “זה תיאור של הכאוס במוחו”, הסביר האחר. “יקירי, זה לא ייאמן”, התפעמה אחרת.
היצירה הייתה למעשה הדפס ואפילו לא ציור מקורי, אם כי גולשים ביוטיוב ציינו שהוא די מגניב. למרות שהמתיחה גרמה לרשת לגעוש, לא איקאה ולא מוזיאון ארנהם בהולנד, לא הגיבו בשום צורה לסיפור.
צוות Life Hunters, מפורסמים בחוש ההומור שלהם ובמעשי הקונדס הממולחים שהם עורכים. המוצלח ביותר שלהם עד כה, היה כשהגישו אוכל של מקדונלדס למומחי קולינריה.
מה מומחי קולינריה יגידו על “מזון יוקרתי” שהוא בעצם ממקדונלד’ס
כולנו יודעים שהאריזה של מזון והצורה שבה הוא מוגש, יכולים להשפיע על הבחירות שלנו. אם נירצה יין טוב, אנחנו נבחר בבקבוק יין עם תג המחיר הגבוה יותר, התווית היפה יותר או התיאור המפתה ביותר שלו.
בסרטון של צוות Life Hunters, שמאחורי ערוץ היוטיוב אשר מותח מומחים, התגנב הצוות לתערוכה גדולה של תעשיית המזון בהאוטן, הולנד ושם ביקשו מהמשתתפים, נציגי תעשיית המזון, לחוות דעתם על “החלופה החדשה והאורגנית של המסעדה היוקרתית שלהם, למזון מהיר”. זאת בעודם מגישים להם מאפינס, המבורגרים ונאגטס שקנו במקדונלד’ס.
חלק מהמשתתפים, אשר הציגו עצמם כ”מומחים קולינריים או אורגניים”, שבחו נלהבות את דוגמאות המזון. “הטעם עשיר מאוד”, אמר אחד. “זה בהחלט הרבה יותר טעים ממקדונלד’ס. אפשר פשוט להרגיש שזה הרבה יותר טהור”, הציע טועם אחר. “זה מתגלגל יפה על הלשון; אם זה היה יין, הייתי אומר שהוא טוב מאד”, אומר שלישי.
אפשר לסכם זאת כמתיחה של Lifehunters.TV אשר הצליחה להוליך שולל פודיז, אם כי, אפשר להודות שיתכן והם, כמונו, הלכו שולל אחרי שיווק המזון והצגתו. אחד המחקרים מצא, שכשמציגים לאנשים אוכל כמזון יוקרתי, הם גם יגידו שהוא טעים יותר והמוח שלהם גם יחווה אותו כאיכותי יותר.
במחקר אחד, החוקרים נתנו לנבדקים ללגום יין וסרקו את מוחם באמצעות סורק fMRI. הנבדקים כולם שתו את אותו היין פעם אחת לאחר אמרו להם שזה בקבוק של 90 דולר ובפעם אחרת שזה בקבוק של 10 דולר. לא רק שנבדקים אלה דיווחו שהיין טעים יותר, כשהוצג כבציר הרבה יותר יקר, אלא שהמוח שלהם גם הגיב באופן שונה לאותו יין – “זרימת חמצן ודם מוגברת לקליפת המוח האורביטו-פרונטלית המדיאלית, החלק במוח שממלא תפקיד באופן שבו אנו חווים הנאה מאוכל”. במילים אחרות, נראה שהאופן שבו מזון ממותג, באמת משפיע על האופן שבו אנו תופסים אותו ברמה הנוירולוגית.
יש גם אפשרות נוספת, להסביר את תוצאות המתיחה: אולי בודקי הטעם האירופאים האלה היו פשוט מנומסים.
תגובה אחת
הטעם האישי, הפנימיות והמחשבה נפגשים והאם הכל מותר?עשוי יפה.