פרופסור אופיר היה חלוץ רעיון הלמידה מרחוק בארץ, אותו יישם והחל לחקור לפני 50 שנה, הרבה זמן לפני שהלמידה מרחוק הפכה לחלק בלתי נפרד ממערכת החינוך. בספרו החדש, החשוב והמרתק (הוצאה לאור d+a) הוא מספר על המחקר ותובנותיו ומאפשר התחקות אחר ההיסטוריה של התחום בארץ.
לקריאת הספר בחינם: הקליקו על שער הספר ודפדפו בו להנאתכם
פרופסור ניב אחיטוב:
“בשנות ה-70 של המאה העשרים קם נביא בעירו: פרופ’ ברוך אופיר הציע אז להקים מערכת של למידה מרחוק. הצעה זו הועלתה שנים רבות לפני שקמה ונפוצה רשת האינטרנט בעולם, הרבה זמן לפני תחילת השימוש ברשתות החברתיות ולבטח זמן רב לפני פיתוח תוכנות ה-SKYPE, ה-ZOOM ודומיהן. תוך שימוש בתרומה צנועה של חברת IBM, הקים פרופ’ אופיר מערכת למידה מרחוק, מושתתת על קווי טלפון נל”ן (נקודה לנקודה).
מאז חלף יובל שנים אשר במהלכן הלמידה מרחוק הפכה למרכיב קבוע במערכת החינוך האקדמית והמסחרית. מגפת הקורונה החדירה את הלמידה מרחוק גם למערכת החינוך הטרום אקדמית — בי”ס יסודי ותיכון, ולמערכות החינוך של אירגונים עסקיים וציבוריים; לא רק בארץ אלא בכל העולם.
הספר ‘שינוי’ הוא מעין שילוב של ‘ספר היסטוריה’, המתאר את חדירת הלמידה מרחוק לישראל, ושל ספר תיאוריה ומתודולוגיה, המסביר את יסודות התורה של למידה מרחוק, כיצד להטמיע אותה וכיצד להשתמש בה. זהו ספר מרתק אשר עשוי לעניין לא רק אנשי חינוך והיי-טק אלא גם את הציבור הרחב ששואף להבין כיצד הגענו להיות אומת ההיי-טק”.
פרופסור עמנואל גרינגרד:
“בספר שלפנינו סקירה מרתקת של חיפוש אחר הדרכים הנכונות ליישום הוראה מקוונת, הדומה לחציית נהר סואן, ללא גשר, שבו יש לדלג מאבן אחת לאבן אחרת ללא סדר ברור ומוכתב. לפעמים נכשלים ונופלים למים ולפעמים מצליחים ומגיעים לאבן יציבה – אולם ההתקדמות נמשכת, לפעמים נתקלים באבנים המצביעות על מסלולים חדשים ובספו של דבר מגיעים לגדה שממול. תיאור המחקרים האקדמיים המובילים לניסויים מעשים ויישומים בבתי ספר, הם אבני הנהר שבעזרתן מדלג המחבר בכדי לזקק את הידע ולנסח את הדרך הנכונה לטיפול בסוגיות אלו. במידה רבה חסך המחבר מהמתעניינים בהוראה מקוונת את הסיכון להירטב לשווא, בהצביעו על אבנים נכונות ומומלצות”.
פרופסור דוד קאסוטו, יו”ר “קרן ילדנו”:
“לפני כעשור חשף בפנינו פרופסור אופיר פרויקט ייחודי בשילוב מחקר –’למידה מרחוק’, שהייתה אז ‘עוף מוזר’. תהליך הטמעת הפרויקט בבתי הספר לא היה קל. הפרויקט פעל במסגרת בתי הספר בנתניה, בקרב תלמידים יוצאי אתיופיה ובמסגרות נוספות. כיום מופעל פרויקט בשיתוף אוניברסיטת בר-אילן, בלימודי ארץ ישראל. התלמידים ממקומות שונים בארץ לומדים קורס אוניברסיטאי, המאפשר להם לזכות בקרדיט אקדמי, שעומד לזכותם כשישתלבו בעתיד בלימודים אקדמיים. הקרן רואה חשיבות גדולה בהנגשת אזורי הפריפריה, במתן הזדמנות לכל תלמיד לבטא את יכולותיו”.
לפרטים נוספים: 054-5911964 – giora@da-magazine.co.il