מפטריסיה אורקיולה ועד זאהה חדיד: במציאות של 2024, האדריכליות ומעצבות הפנים מהוות חלק חשוב ומרכזי בזירת האדריכלות והעיצוב הבינלאומית והמקומית, זאת אחרי עשורים בהם נתפס הענף כמונופול גברי. לרגל יום האישה הבינלאומי, ביקשנו להבין מפי שתיים מבעלות המקצוע העסוקות בתעשייה הישראלית, מהם הערכים המוספים שמביאות איתן הנשים למערך התכנון.

מתחם תעסוקה נחל אורן עתלית. V5 אדריכלים

 

אדריכלות ועיצוב פנים הם שניים מהמקצועות המרתקים, המחייבים לצד יכולות תכנון מובהקות גם כישורי ניהול מהמעלה הראשונה, חשיבה יצירתית ומציאת פתרונות תוך כדי תנועה עבור אתגרים מורכבים. לכן לא בכדי מהוות הנשים ובפרט בעשורים האחרונים, ציר חשוב ומהותי בתכנון, תכלול וניהול פרויקטים משמעותיים – מבינוי ערים ועד לדירות ובתים פרטיים. יום האישה הבינלאומי הוא הזדמנות נפלאה לבחון מהם היתרונות הבולטים שמביא עימו המין היפה לשולחנות הדיונים בוועדות ולאתרי הבניה המאובקים.

 

מתחם משרדים שער העיר רחובות. V5 אדריכלים

אחת מהן היא טלי דראל, אדריכלית שותפה במשרד האדריכלים 5V אדריכלים המכהנת כבר למעלה משנתיים כשותפה במשרד לצד ארבעה אדריכלים, המונה סך-הכל 5 שותפים. היא עובדת במשרד מיום הקמתו, בתחילה כראש צוות ולאחר מכן עמיתה ושותפה ובמסגרת עבודתה היא אחראית על מגוון פרויקטי מגורים, מסחר והתחדשות עירונית.
“אני סבורה שלפחות בתחום שלנו אין מקום לחלוקה קטגורית כדוגמת אדריכלות גברית או נשית”, היא אומרת. “ברשויות המקומיות אני עובדת מול מתכננות אזוריות, מול מהנדסות ערים, מהנדסות רישוי ובנוסף, בפרט בשנים האחרונות, מול הרבה מנהלות פרויקטים. השיח המקצועי ביננו הנשים הוא פורה ומעמיק ובהרבה מקרים גם פחות פורמלי, שהופך לאישי יותר וכך גם נעים ומפרה. אני נזהרת מאד מהכללות אבל כשיושבת מולי אשת מקצוע הדיאלוג פתוח יותר ונחרץ פחות.
אני סבורה שהיתרון הגדול שטמון בנו הנשים הוא בראש ובראשונה העובדה שאנחנו יותר פתוחות לגישות שונות וזאת מבלי לעשות הכללות – רבים המהקולגות שלי הם גברים מבריקים שיודעים להקשיב לעמדות שונות”.

 

מסחר ומשרד נחל אורן. V5 אדריכלים

“ליכולת להכיל שינויים ולפתיחות המחשבתית יש משמעות מאוד גדולה בטיב הניהול ולעיתים גם בטיב התכנון. היכולת להתגמש בעמדות מאפשרת לנו לקחת החלטות מיטביות, בפרט עכשיו כשאנחנו חיים ומתנהלים במציאות מאוד דינמית. החלטות שלקחנו ב-7 לאוקטובר לא בהכרח מתאימות לעת הזאת ולכן לעיתים קרובות אנו נדרשות ל’חשב מסלול’. היום, יותר מתמיד, אנחנו נדרשות לבחון את הדברים מזווית קצת אחרת, זה נכון לגבי תהליכים מורכבים ונכון גם לגבי לקיחת החלטות ניהוליות. יש בהחלט מקום לגמישות ולבחינה של מספר חלופות שייסעו להשיג את התוצאה הטובה ביותר”.

 

שער העיר רחובות. V5 אדריכלים

ועדיין, בפועל רוב מקבלי ההחלטות בישראל הם גברים

“זה נכון, אבל לפחות בענף שלנו החלוקה בין נשים וגברים הינה די שווה ויתכן שאף נוטה יותר לנשים. כפי שציינתי במחלקות ההנדסה נשים תופסות עמדות משמעותיות ולשמחתי מגמה זו נמשכת כבר כמה שנים. יחד עם זאת, ענף הנדל”ן עודנו מנוהל ברובו על ידי גברים. אין לי ספק כי נדרש תיקון ברמה הארצית והמקומית מבחינה פוליטית כך שיותר נשים יכהנו בעמדות מפתח – יותר ראשות עיר, מהנדסות ערים, שרות, חברות כנסת וכיוצא בזה. תיקון זה יחולל שינוי משמעותי ויסייע בהשגת תוצאות נכונות, כמו גם בלקיחת החלטות מפוקחות ומאוזנות”.

 

אדריכלית טלי דראל, שותפה במשרד V5 אדריכלים. צילום סם יעקובסון

תכנון דורש ניהול של דיסציפלינות מגוונות – משהו שנשים מצטיינות בו

 

אדריכלות ותכנון שרה ונירית פרנקל, צלם איתי בנית

שרה ונירית פרנקל, הן אם ובת, בעלות המשרד המצליח ‘פרנקל אדריכלות ועיצוב’ המתמחה באדריכלות, תכנון ועיצוב וילות, נחלות ומלונות. למעלה מ- 25 שנים חלפו מאז התחילו את דרכן המשותפת וכיום הן אמונות על כמה מהפרויקטים המורכבים והמרגשים בישראל.
“בעבודה אנחנו משלימות אחת את השנייה וכל פרויקט מתנהל במשותף”, משתפת נירית “אנחנו דוגלות בכך שחוץ ופנים אחד הם ובעשייה היומיומית אנחנו מתייחסות לאספקט הזה בהיבטים נרחבים. מבחינתנו Total Design הוא שם המשחק וכל תכנון מושתת על הבנת תוואי השטח והסביבה, ובניית פרוגרמה שהיא תוצר של ניתוח מעמיק של צרכי הלקוחות – העכשוויים ואלה העתידיים”.
“במקצועות התכנון והעיצוב, ניסיון ומקצוענות הם שני נדבכים קריטיים להצלחת פרויקט, בפועל מדובר בתחום מהמורכבים שיש, כזה שדורש לנהל בו זמנית דיסציפלינות מגוונות וזה דבר שנשים לרוב מצטיינות בו, לכן לא בכדי על חלק לא מבוטל מהפרויקטים המוצלחים והמורכבים, בארץ ובעולם, חתומות נשים.

 

שרה ונירית פרנקל, צלם איתי בנית

 

“אנחנו עובדות בתחום אינטנסיבי ותובעני שדורש מנשות המקצוע לפתח זהות אישית ברורה ומובחנת שמושתתת על סט ערכים וכישורים ולעמוד איתן מול העוסקים במלאכה. אנחנו נדרשות לנהל כל פרויקט בקור רוח, בצורה לוגית ובאופן שיטתי, באופן שאינו חורג מלוחות הזמנים והתקציבים. לכן אני סבורה שהיכולת של הרבה נשים לחשוב באופן יצירתי מחוץ לקופסה היא כלי שמסייע להן להתמודד לעמוד איתן מול כל אתגר שהתחום מזמן, ויש רבים. באופן הזה לקוחות נהנים משקט נפשי כבר משלבי התכנון הראשוניים ועד לסיום הפרויקט”.

 

 

 

נירית פרנקל. צילום נועם פריסמן

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות ישראלית
+כתבות מומלצות
בית פיקסל / אנדרמן אדריכלים
עיצוב פנים ישראלי
בית פיקסל / אנדרמן אדריכלים
  מיקום: תל אביב, ישראל שנת בניה: 2022 צילום: עמית גירון      
בית של לקוחה שעוסקת באופנה / מיטל צימבר
עיצוב פנים ישראלי
בית של לקוחה שעוסקת באופנה / מיטל צימבר
  בני הזוג, היא בעלת בוטיק אופנה, והוא בעסקי הנדל”ן, להם 2 ילדים, שאחד
בית בהוד השרון / אדריכל רון שפיגל
עיצוב פנים ישראלי
בית בהוד השרון / אדריכל רון שפיגל
  בני הזוג, תושבי העיר, רכשו מגרש פינתי באחד מרחובותיה המבוקשים, הגובל בצידו האחד

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*