“אז איפה נפגשתם?” שואלים תמיד זוגות והתשובה עליה, כשמדובר בסטודנטים לשעבר, תהיה במקרים רבים: במעונות של האוניברסיטה. מבני מעונות הסטודנטים החדשים של אוניברסיטת בר אילן, מציגים תפיסה של חיי קהילה על ידי יצירת חללים משותפים. אז מה עושה את המעונות למקום פוטנציאלי למפגש בלתי אמצעי, שהופך לעתים גם למפגש רומנטי ודרך למציאת בן/בת זוג?

על השאלה הזאת ועל אתגרים תכנוניים נוספים, ביקשו לענות ניצה ויונתן פיק, ממשרד “פיק אדריכלים”, אשר תכננו ועיצבו, בשיתוף עם “רני זיס אדריכלים”, את שני המבנים החדשים של מעונות הסטודנטים באוניברסיטת בר אילן. המשרד היה אחראי להקמת הפרויקט על כל שלביו: החל מהתכנון והבינוי ועד עיצוב הריהוט בדירות.

 

 

“לֺא מִכָּאן, אוּלַי מִלְמַעְלָה רוֺאים
אֶת הַתְּוֵאי שֶל דַּרְכֵּנוּ חַיִים
לָנוּ מַפָּה כָּזֹאת קַוּים, עִגּולִים
בְּתוֺך עִגּולִים לִפְעָמִים
הִצְטַלְּבוּת,הִתְמַשְכוּת
לְארֶךְ קַוְּים
אֲחַרְים, מַמָּשׁ
כְּמו הַשֶֺדֶה הַזֶּה

אֲבָּל מִקָּרוֺב, אַתָּה רוֺאֶה
הַקׇּו שֶׁלִּי, שֶלְּךׇ … “

אגי משעול
טקסט שהיווה השראה בתכנון ועיצוב של הפרוייקט

 

 

התכנון ביקש לחזק את ערך הקהילה בתוך המעונות בין הסטודנטים לבין עצמם וגם כלפי הקהילה שבחוץ. המתחם אינו סגור ומסוגר, גם מבקרים מבחוץ יכולים להיכנס וליהנות מהקומפלקס הייחודי והמתקדם. בקומת הרחוב בשני הבניינים מתוכננים מסחר ומשרדים לרווחת השכונה, זו פעם ראשונה שאוניברסיטה מתקשרת עם הסביבה ולא מנותקת ממנה.
אדריכלית ניצה פיק: “כשמתכננים מעונות סטודנטים, צריך ליצור סביבת חיים שלמה לפרט ולקהילה, המתרחשת בחללים משותפים (Sharing Spaces). לנו היה חשוב לשים דגש על חללים משותפים למפגשים, בקני מידה שונים: מכיכר כניסה עירונית אל פארק רחב המשותף למבני המתחם, דרך חצרות פנימיות לכל בניין וחללים משותפים בקומות עצמן וביחידות הדיור. הבחירה להצמיד את בנייני המעונות לדופן הרחוב מסביב למעונות, תוך ניצול ההפרש הטופוגרפי הקיים במגרש, הייתה על מנת לאפשר תכנון פארק ירוק לשימושם של הסטודנטים ותושבי שכונות המגורים הקרובות. בינוי כזה גם מאפשר שימוש בשטח בצורה מיטבית, כיוון שהוא נותן אופציה להוספת מבנים בעתיד, בהתאם לצורך. ניצול ההפרש הטופוגרפי יצר גם מעטפת אבטחה טבעית בין הסביבה למתחם האוניברסיטה וצמצם את השימוש בגדרות. פיתוח הנוף, כאלמנט מרכזי בתכנון, כלל מערכת שבילים וצירים נגישים הקושרים בין הבניינים השונים ומחברים, בעזרת טרסה הגולשת ממפלס הרחוב למפלס הפארק, את המתחם החדש לסביבה ולאוניברסיטה עצמה”.
שני מבני המעונות החדשים זכו לתכנון אדריכלי ייחודי – שניהם עיגולים שווים, המייצגים כך ערכים שוויוניים. כל דירת סטודנט נמצאת במרחק שווה מהמרכז כך שכולם רואים את כולם. במרכז יש פטיו פנימי ירוק, המהווה מקום אידיאלי למפגשים חברתיים תחת כיפת השמיים. סביב הפטיו תוכננה רמפה מעגלית, שגם בה ניתן להלך ולטייל בין הקומות.
אחד האתגרים התכנוניים היה יצירת זהות למבנים, על אף הריבוי והחזרתיות של הדירות. בחירת תכנון בניין עגול אפשרה הקטנת שטח חזית הנחשפת במבט אחד, פתרון נוסף היה עיצוב מכוון של החסרות של חללים כפולים, ליצירת שטחי אירוח המביטים החוצה לפארק. גם בקומה התשיעית יש חלל משותף של מרפסת מאד גדולה ופתוחה, המשקיפה אל הנוף הירוק של הפארק.
פרויקט המעונות מציע עירוב שימושים – פונקציות נלוות לדרי המעונות, כמו מכולת, מכבסה, חדר כושר, השכרת אופניים, בתי קפה ועוד. במבנים משולבים גם כיתות לימוד ובית כנסת.
תכנון יחידות החדרים הוא מודולרי, עם יחידת בסיס של 18 מ”ר, המאפשרת יצירת תמהיל של כל סוגי הדירות. המתחם כולל ארבעה סוגי חדרים המעוצבים בקו נקי ועל זמני – חדר סטודיו בגודל 18 מ”ר המיועד לסטודנט יחיד, דירת סטודיו לזוג (נשוי) ששטחה 24 מ”ר, דירת שני חדרים לשני שותפים ששטחה 36 מ”ר, ודירת שלושה חדרים לשלושה שותפים ששטחה 54 מ”ר.
הצבעים שנבחרו עבור החדרים הם צבעי יסוד עמוקים המשרים רוגע וחום, שזה מה שמחפשים צעירים במגורים הרחק מהבית. אדום יין, כחול נייבי וצהוב אוקר ואדום/טרקוטה עבור החללים הציבוריים של הבניין – חדרי הכביסה, המרפסות, חדרי המדרגות, חדרי האשפה בחדרים עצמם נעשה שימוש בגוונים שיתיישנו יפה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אדריכלות פיק אדריכלים בשיתוף רני זיס אדריכלים
ייזום וביצוע: אלקטרה זכייניות ,אלקטרה בניה, אלקטרה מערכות
שטח בנוי 33,000 מ”ר 1,162 מיטות 584 דירות

עיצוב פנים
בשיתוף אדריכל אופיר גוהאס
צילום תמונות: עדי אקשטיין
צילום רחפן: פיק אדריכלים

צוות היועצים
קונסטרוקציה: ישראל דוד
נוף: חלי אלול צלניקר
תאורה: רמה מנדלסון
שילוט: משעולי לש
בניה ירוקה: מיכל ויטל
אלומיניום: פרלסיסטם

ספקים
ח.ש אורן תאורה בע”מ
אופק מעקות מקבוצת אלוקאל
מטבחים- רגבה
ריהוט + נגרות – קלאסיק גן ריהוט
אבן- גני ירושלים
תקרות יהודה יבוא יצוא
ריצוף וחיפוי – שרוני ונגב.

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
מרכז כנסים בהשראת צעיף כלה בחתונתה, סין
אדריכלות
מרכז כנסים בהשראת צעיף כלה בחתונתה, סין
  מעטפת המעוצבת כצעיף, מספקת מרחב פרטיות ומפרידה בין פעילויות האירוע לרקע הרועש של
מרחב עירוני של פעילויות בחצר 35 / סטודיו WAY
אדריכלות
מרחב עירוני של פעילויות בחצר 35 / סטודיו WAY
השיפוץ האדריכלי לא שינה את המבנה המקורי; במקום זאת, נבנה אלמנט עיצובי בצורת ענן,
התערוכה הסוחפת 3XN בקופנהגן מחברת אדריכלות וחושים
אדריכלות
התערוכה הסוחפת 3XN בקופנהגן מחברת אדריכלות וחושים
  אדריכלות יכולה לרגש אותך, להרגיע או לרומם את רוחך. היא יכולה להיות אכפתית

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*