בתי הספר חמורי הסבר המוכרים לנו, הופכים לנחלת העבר. המציאות המשתנה בתחום, מורכבת כיום משלושה משפיעים, היוצרים סימביוזה המהווה את פני בתי הספר הבאים: מצוקת קרקע לבנייה, שיטות חינוך חדשניות, תפיסה תכנונית חדשה ורעננה של חזות בתי הספר.

 

בית ספר ע"ש רון ורדי בראשון לציון, בתכנון אדריכל דוד נופר

בית ספר ע”ש רון ורדי בראשון לציון, בתכנון אדריכל דוד נופר

המשפיע הראשון, המהווה למעשה את הקטליזטור של השינוי – הוא מצוקת הקרקע. בתי הספר כיום מתוכננים ככפר קטן וזולל שטח: מגרשי משחקים, חצרות, שטחי ציבור ועוד, הכל בקומות נמוכות. הדרישה לכן, מטעם הלקוח העומד מאחורי בניית בית הספר, היא למקסם שטח קרקע.
המשפיע השני, מגיע מכיוונם של אנשי החינוך, השואפים לרענן את שיטות הלימוד המסורתיות, למשל, לשנות את מבנה הקופסאות שבתוכן עומד מורה פרונטלית מול קבוצת תלמידים מפוהקים וליצור התרחשות שונה של למידה, למשל, להוציא את התלמידים החוצה לטבע, לחלק אותם לקבוצות למידה ורסטיליות וליצור איתם חווית למידה אינטראקטיבית.
המשפיע השלישי, הוא שאיפתם של האדריכלים להחליף את הצורה השבלונית נחלת העבר של מוסדות החינוך, ביצירה אדריכלית בעלת זהות אישית. בעבר, בדומה לשיכון הציבורי, הייתה הפשטות הקו המנחה ואילו כיום, בדומה לנעשה בבתי מגורים, הדגש מושם באדריכלות של צורה, צבע וחומרים ייחודיים.

 

3_6

בית ספר בכפר סבא, בתכנון אדריכל ערן זילברמן

שלושת המשפיעים הללו, מזינים זה את זה ומזמינים שינוי, אותו מתרגמים כיום האדריכלים בשתי צורות עיקריות:
הראשונה, היא התגובה המידית והשנויה במחלוקת, השאולה מתחום המגורים והבנייה לגובה – כמו הניסיון לפתור את בעיית מצוקת הקרקע ולבנות מגדלי מגורים, כך להחיל את הפתרון גם על מבני בתי הספר ולבנות אותם לגובה. מאפיין מעניין, אנקדוטי, הוא העובדה כי רוב ההצעות באות מצד אדריכלים צעירים, יצירתיים ונועזים, אשר מצד שני, מתנסים בבניית מבני חינוך שנים לא רבות. מרבית האדריכלים העוסקים שנים רבות בנושא ורכשו בו ניסיון רב, כך ניראה, פונים לפתרון שני, של מקסום השטח הקיים, ניצול שטחי הציבור, שטחי הביניים וכדומה, בדומה לתחום הבנייה המסחרית, שם עליהם לספק ליזם יותר מטרים להשכרה, גם על חשבון שטחי ציבור. פתרון זה, אגב, מוכל בבתי ספר רבים בעולם, שם גם מעסיקים מעצבים תעשייתיים, אשר מפתחים ריהוט מתוחכם אשר מנצל טוב יותר גם את שטחי הפנים במוסדות החינוך, שלא לדבר על העיצוב המשובב שלהם.

 

בית ספר רב קומות בקופנהגן. צילום: אדריכל ערן זילברמן

בית ספר רב קומות בקופנהגן. צילום: אדריכל ערן זילברמן

 

השרטוט למעלה: בית ספר רב קומות, אדריכל ערן זילברמן

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
מרכז כנסים בהשראת צעיף כלה בחתונתה, סין
אדריכלות
מרכז כנסים בהשראת צעיף כלה בחתונתה, סין
  מעטפת המעוצבת כצעיף, מספקת מרחב פרטיות ומפרידה בין פעילויות האירוע לרקע הרועש של
מרחב עירוני של פעילויות בחצר 35 / סטודיו WAY
אדריכלות
מרחב עירוני של פעילויות בחצר 35 / סטודיו WAY
השיפוץ האדריכלי לא שינה את המבנה המקורי; במקום זאת, נבנה אלמנט עיצובי בצורת ענן,
התערוכה הסוחפת 3XN בקופנהגן מחברת אדריכלות וחושים
אדריכלות
התערוכה הסוחפת 3XN בקופנהגן מחברת אדריכלות וחושים
  אדריכלות יכולה לרגש אותך, להרגיע או לרומם את רוחך. היא יכולה להיות אכפתית

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*