זוכה אות העיצוב הישראלי 2019: תכנון בית הספר הממלכתי דתי "סיני", במועצה האזורית רמת נגב, העמיד למתכננים מספר אתגרים: האחד, ליצור תחושה של קהילה לבית ספר, שהוא בית לילדים המגיעים מישובים שונים מרחבי המועצה האזורית. השני, לשמור ולהעצים את תחושת הקשר בין הבינוי למדבר, באזור ההולך ונבנה כקריית חינוך אזורית.

כמהלך מקדים, בחרו המתכננים לקרב את המגרש המיועד לבית הספר בסמוך למבני המועצה, ממערב. מיקום זה, באזור שופע צמחייה בגבול המדבר וברצף תפקודי עם המבנים הקיימים, הוא נקודת המפגש בין הקהילה לבין המדבר. את תחושת הקשר עם המדבר, שימרו באמצעות יצירת מבטים רציפים, דרך חללי הבינוי אל מרחבי הנוף הפתוח סביב, באמצעות בינוי צמוד דופן העושה שימוש יעיל בתשתיות הקיימות. במקביל, פעלו המתכננים לשימור והעצמה של ערוץ הוואדי הנמצא בתפר שבין בית הספר לאזור ההסעות ומבני המועצה שממזרח לו. הוואדי, אשר יפותח בעתיד כבוסתן מדברי, מקבל את פני הבאים לבית הספר ונחצה באמצעות גשר המהווה את נתיב הכניסה הראשי לבית הספר. הערוץ המדברי מחבר בתחושה ובמבט גם למרחבי המדבר הפתוחים מצפון ומדרום.

 

גשר הכניסה מעל הואדי

 

מבט אל בית הספר מכיוון הגשר

 

תחושת הקהילה נוצרה בשני מהלכים. כלפי חוץ, אל מול הציבור ומבני המועצה האזורית, יצרנו חלל כניסה מזמין עם גישה ישירה מן החוץ, דרך הבוסתן והגשר, לחדרי המעבדה והספרייה, באופן המאפשר שימוש קהילתי לאחר שעות פעילות בית הספר. כלפי פנים, עבור התלמידים והצוות החינוכי, יצרנו מעין נווה מדבר פנימי, חלל פתוח אותו חובקים ברצף מעברים מוצלים, מבני הכיתות, מבני הספח והמנהלה המגדירים מרחב מוצל ומגונן, שהוא לב בית הספר. החצרות תוכננו בהיררכיה מן הציבורי לפרטי על פי מיקומן במתחם, כאשר חצרות מסדר גודל קטן יותר מציעות חללי כינוס משחק וחיבור בין קבוצות הגיל השונות.
בתכנון בית הספר יצרו המתכננים מדרג של חללים ציבוריים, בסדרי גודל שונים, הזורמים ומתחברים זה לזה: רחבת הכניסה מגדירה את לב בית הספר. זהו פטיו פנימי המוקף במעבר מקורה פתוח, המאפשר מבט וגישה אל מתחם הכינוס החיצוני, טרסות למרגלות הגבעה. מפטיו הכניסה ניתן להגיע אל חללי ההתכנסות המרוחקים הנוספים המצויים בקצוות המתחם, או להיכנס באופן ישיר למבנים המאכלסים את השימושים הציבוריים: הספרייה, המעבדה והמנהלה.

 

הספרייה

 

שני מבני כיתות חובקים גם הם את רחבת הכניסה המרכזית כאשר מבואות הכניסה לכל מבנה משמשות כחללי התכנסות פנימיים הנפתחים אל המעברים המקורים, הפטיו והרחבה המרכזית. מבואות הכניסה מהוות את חלל ההתכנסות המשני המחבר בין הכניסות לכיתות של שכבות הגיל השונות.
בתי הכיתות של שכבה ז’-ח’ נפרדים מעט משאר בית הספר כדי לציין את המעמד השונה של התלמידים הבוגרים.
לכל אחד ממבני הכיתות מוצמדת חצר משחק נפרדת המיועדת לילדי השכבה של המבנה. היציאה אל החצר אפשרית הן המסדרונות מהמבואות הפנימיות והן ישירות מן הכיתה. המבטים אל החצרות והמדבר אפשריים מכל נקודה ונקודה כדי להבטיח זרימה של תנועה ומבט.

 

חצרות כיתתיות

 

תשומת לב רבה הוקדשה לתכנון האקלימי של מתחם בית הספר, המצוי באזור הר הנגב. נוחות המשתמשים לצד החיסכון העתידי באנרגיה הכתיבו את העמדת המבנים בהתאמה לכיווני קרינת השמש, כך שחללי החצר יהיו מוצלים בקיץ ונעימים בחורף. פתחי החלונות והדלתות תוכננו באופן דומה כדי להבטיח אוורור מפולש, לצד רמות תאורה מתאימות ללא עומס חום בקיץ. ההצלה של החללים הציבוריים והחלונות נבחנה בקפידה ונעשה שימוש במגוון אמצעי הצללה שונים – גגונים, מפרשים ורפפות – כדי להבטיח תחושה נעימה גם בימים החמים.
התכנון לקח בחשבון את כיווני הרוח השלטת באזור כדי להבטיח אוורור פסיבי לחלל המבנה, בדגש על המסדרונות שאינם מאוקלמים. לכל מבנה כיתות נבנו חלונות עליונים בפתיחה חשמלית המחדירים אור ואוורור טבעי למבואות וחללי ההתכנסות השכבתיים.

 

גישה מכל כיתה לחצר השכבה

 

מכל כיתה תוכננה יציאה ישירה לחצר הנפתחת אל ספסל מוצל המשולב באמצעי ההצללה שסביב החלונות. הספסל עמוק ורחב ומאפשר ישיבה משותפת למספר רב של ילדים בו זמנית. כך יצרנו לכל כיתה זהות מובחנת והגדרנו חלל חוץ נפרד המבטיח זרימה פונקציונלית ותחושתית בין הפנים והחוץ.
לעצים הסמוכים לכיתות חוברה מערכת השקיה ייחודית, ישירות ממי המזגנים של כל כתה, המנצלת עודפי המים הנוצרים במבנה ומצמצמת את צריכת מי ההשקיה של בית הספר.

 

כניסה למבנה מנהלה

 

תכנון הצל הווה מוטיב מקשר בין התכנון האדריכלי לבין תכנון הנוף. הצמחייה בחצרות תוכננה להשלמת מערכות הצל הבנויות במטרה לספק צל רציף ככל שניתן. סוג וכמות העצים, אופי הצל וקצב הצימוח נבחן מראש בסימולציה ייחודית על מנת לבחון את השפעת קצב גדילת הפריטים במהלך חמש השנים הראשונות של האכלוס.

 

הכניסה הראשית

 

שער הכניסה וביתן השומר משולבים לחלוטין במבנה בית הספר ומגדירים את רחבת הכניסה הציבורית לבית הספר. רחבת הכניסה, החיצונית לשער, מהווה מקום בפני עצמו ממנו ניתן להיכנס ישירות אל ספריה האזורית ולכיתת המעבדה, הפעילות כחדרי חוגים גם בשעות אחר הצהריים.

 

 

מעברים מוצלים בין מבני הכתות ומבנה המנהלה

 

רחבת הכניסה

 

תכנון הפרויקט נעשה בשיתוף פעולה בין משרד תמי הירש אדריכלים לאדריכלים שני גרנק וערן טמיר טאוויל.
המזמין: מועצה אזורית רמת נגב
מנהל אגף החינוך ומנכ”ל המועצה: ערן דורון
מנהל אגף הנדסה והתיישבות: נתנאל כהן
מהנדסת המועצה: אדר’ שירה מור יוסף
תכנון נוף: יעל בר-מאור סטודיו לאדריכלות נוף, אדריכלית נוף מיכל מר
קונסטרוקציה: אדר הנדסה – אינג’ יצחק קאודרס
מיזוג אוויר: מאיר לוסקי מהנדסים
אינסטלציה: איי.וי מהנדסים
חשמל: מוטי פוגל מהנדסים
נגישות: באסם אלקרנאווי
מנהל הפרויקט: אלישיב קניג
קבלן: ש.ב.ה
גרפיקה: רחל פרידמן-אביטל

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
עיצוב פנים
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
המאפיין הבולט ביותר של הבניין, הוא הלב בן ארבע הקומות שלו, מפוסל כדי להדהד
הקיר העיוור הפך לקונספט העיצובי של הבית
עיצוב פנים
הקיר העיוור הפך לקונספט העיצובי של הבית
בני הזוג רכשו את הקרקע. כאמור, השטח מאוד צר והם פיקפקו ביכולת אפשרות של
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
עיצוב פנים
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
הכיתות מוארות באור השמש החולף, מטיל צללים למרחבי הלמידה. כל קומה מארחת שלוש כיתות,

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*