הנכס החשוב ביותר של הציבור הוא הקרקע. מאז הקמתה של מדינת ישראל גדלה אוכלוסייתה בקצב המכפיל אותה פי שניים כל 35 שנה. אך גם אם ירד קצב הגידול (מה שכנראה לא יקרה) תגדל הצפיפות בה באפן משמעותי בשנים הבאות. הגישה לתכנון הערים בישראל צריכה לעבור שינוי מהותי כדי להתאים עצמה לצפיפות העתידית, כך שמתפקידו של התכנון האורבני להגדיל את המרחבים הציבוריים על פני הקרקע על פני המרחבים הפרטיים. במקרים מסויימים, גם השטחים הציבוריים מצטמצמים והם קטנים מלהכיל את השימוש הרצוי בהם והאדריכלים המתכננים צריכים למצוא פתרונות יצירתיים למיצוי השטח ופריסת כל הפונקציות הדרושות.

בית הספר למצטיינים בבית חנינא, שתוכנן על ידי “v5 אדריכלים”

 

כך קרה גם בתכנון בית הספר למצטיינים בבית חנינא, שתוכנן על ידי “v5 אדריכלים”, הוא בית ספר על-אזורי אליו מיועדים להגיע תלמידים עם פוטנציאל לימודי גבוה, המתמקד בנושאים טכנולוגיים, מדעיים, חברתיים, קהילתיים ואומנותיים. התלמידים כולם מהמגזר הערבי, שגרים באזור במזרח ירושלים והסביבה. מדובר על תיכון וחטיבה 6 שנתי שבו כל שכבה בת 4 כיתות אם – משמע 24 כיתות. בנוסף, במתחם תוכנן במבנה מדעים, מנהלה, אודיטוריום וספרייה.

 

אדריכל בני פרי מ”v5 אדריכלים”

אדריכל בני פרי מ”v5 אדריכלים” האמונים על הפרויקט אומר “המגרש עליו בנוי בית הספר הוא מגרש צר וארוך ועל כן מצאנו פתרון בדמות בית ספר על עמודים וכך כל הקומה התחתונה היא שטח ציבורי פתוח. כך נוצר בעצם בית ספר מרחף, נוצרת גינה ושטח ציבורי פתוח ומרווח ומעליו כיתות לימוד. מבנה בית הספר, בנוי בצורת טבעת סגורה כדי שתיווצר חצר פנימית וגם חצר חיצונית, זו הצורה הקומפקטית והכי טובה לשטח. עוד כתוצאה מהמגרש הייחודי היה צורך לתכנן את המבנה בצורה כזו שיתאים גם לפעילות מחוץ לשעות פעילות בית הספר, באודיטוריום, בספריה ועוד. לכן, החלק הפתוח יותר של המגרש נבחר כאזור המדעים והטכנולוגיה ואילו כיתות הלימוד תוכננו באגפים היותר אחוריים של המגרש, הכיתות האחרונות פונות אל המצוק וכדי שיתייפה, ישתמשו בחיפויים מעניינים וגינון. ישנן כיתות יותר קדמיות שפונות אל אזור הכניסה. רוב המגרש הוא אחורי ויש לו שטח פנים קטן ומצומם מאוד אל הרחוב, כך שכדי להיכנס אל בית הספר הולכים לאורכה של שדרה ארוכה. הילדים יורדים ברחבה גדולה המכילה מקום להסעות ולאוטובוסים שמביאים אותם מכל רחבי המחוז.”
עוד מספר פרי ” בהמשך לתהליך התכנון הסבוך גם פרויקט הקמה היה לא פשוט ודרש חציבה של 14 מ’ לעומק הקרקע בכדי שיוכלו להתחיל לבנות. בית הספר שקוע במין מדרגה ענקית והשכונה מאחוריו מתנשאת מעל הגג שלו, גם זו תופעה מעניינת ומיוחדת.”
תכנון בית הספר למצטיינים מצטרף לרעיון אותו מנסים לקדם ב”v5 אדריכלים” והוא בניית בתי ספר בשיטה הורטיקלית עם תכנון קומפקטי “הרצון הוא שבתי הספר החדשים שמתוכננים ” יעלו כיתה”, שנראה יותר ויותר תכנון של בתי ספר רב קומתיים, בהם הגג של שכבה אחת משמש כחצר של תלמידי השכבה מעליה. בתי ספר ורטיקליים פופולאריים מאוד בארה”ב אך בארץ הכניסה שלהם איטית יותר. חשוב מאוד שהחשיבה בתכנון בתי הספר תהיה חשיבה לגובה תוך ניצול כל האפשרויות ומיקסום כל הפונקציות הנדרשות.” מסכם פרי.

אדריכלות ותכנון “v5 אדריכלים”
תכנון – כשנה
ביצוע – כשנתיים (בעיצומו)
תקציב- כ-35 מיליון שקלים

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
מעבדת האמנות Hampi Art Lab בתכנון Studio sP+a
אדריכלות
מעבדת האמנות Hampi Art Lab בתכנון Studio sP+a
    באזור Hampi שבהודו, בה המרכז נבנה, הנוף נראה כאילו הוא ארכיטקטורה ואדריכלות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
אדריכלות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
המאפיין הבולט ביותר של הבניין, הוא הלב בן ארבע הקומות שלו, מפוסל כדי להדהד
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
אדריכלות
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
הכיתות מוארות באור השמש החולף, מטיל צללים למרחבי הלמידה. כל קומה מארחת שלוש כיתות,

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*