לאחר תקופה ארוכה של כמעט רבע מאה, פרק זמן יחסי בהיסטוריה של מצרים - נחנך המוזיאון המצרי הגדול המיוחל. הפרויקט, של האדריכלים Heneghan Peng Architects, זכה בתחרות בשנת 2003. מוזיאון גדול חדש זה, הממוקם קצת יותר מקילומטר וחצי מפירמידות גיזה, יהפוך למוזיאון הגדול בעולם המוקדש לציוויליזציה אחת, הודות ליכולתו לאכלס 100,000 חפצים.

חנוכת הפרויקט חופפת להשלמתה, ב-1 בנובמבר 2025, של גלריית תות ענח' אמון, שתציג לראשונה את כל האוסף של יותר מ-5,000 יצירות. זהו מוזיאון המקים קשר ישיר עם מיקומן של פירמידות גיזה, ומציע דיאלוג זהיר בין היסטוריה למודרניות. המוזיאון, הממוקם על רמה מדברית שנוצרה על ידי הנילוס לפני אלפי שנים, היה חלק בלתי נפרד מהפרויקט של Heneghan Peng, אשר זכה להצלחה רבה בקרב 1,556 הצעות מ-82 מדינות בשנת 2003. "תכנון מוזיאון ברמה כזו, בקרבה כה רבה לציון דרך מונומנטלי וסמלי כמו הפירמידות, הוא הזדמנות של פעם בחיים. העיצוב שלנו פועל לחיזוק הקשר הזה להיסטוריה ולמקום, ומספק בית לכמה חפצים שמעולם לא נראו, הנחים על האדמה שממנה נוצרו. התוצאה היא חוויה המעוררת תחושת יראת כבוד לנוכח רוחב ועומק ההיסטוריה המרתקת של מצרים העתיקה באופן שמרגישה מודרנית ונצחית כאחד," אומרת רושין Heneghan, שותפה מייסדת של Heneghan Peng Architects.



עיצוב הבניין המונומנטלי של מורכב מפסי תוכנית מקבילים הממוקמים על פני שטח משופעים קלות. הקומפוזיציה עוקבת אחר סכמה בצורת מניפה, המיושרת ויזואלית עם מיקום שלוש הפירמידות. פנים המבנה עוקב אחר קומפוזיציה רדיאלית זו, ומוביל את המבקרים מהכניסה אל הנוף הסופי של הפירמידות. גרם המדרגות המרשים בן שש הקומות משמש כמסלול כרונולוגי המדריך את המבקרים דרך הגלריות השונות, החל מהתקופה הקדם-שושלתית ועד לתקופה הקופטית. התערוכות הקבועות, כולל גלריית תות ענח' אמון החדשה, ממוקמות בקצה העליון של גרם המדרגות. רבים מהחפצים הגדולים והכבדים ביותר, כולל 10 הפסלים של המלך סנוסרט הראשון, ממוקמים גם הם לאורך גרם המדרגות ברמות שונות.





למרות שאור טבעי ממוזער לעתים קרובות במוזיאונים מסיבות שימור, מכיוון שרבים מהפריטים עשויים אבן, תאורה טבעית שולבה כאחת האסטרטגיות המרכזיות שהציע הנגהאן פנג עבור המוזיאון. כדי להבטיח שהבניין יפעל באופן פסיבי ככל האפשר, המבנה בנוי בעיקר מבטון כדי להפחית תנודות טמפרטורה ולמזער את הצורך במיזוג אוויר בחלל כה גדול. האתר כולל גם חללים כמו הגנים התמטיים, כיכר קבלת הפנים והאולם הגדול, שנוצר על ידי החברה ההולנדית West 8. החצר הקדמית הגדולה, עם צמחייה ועצי תמר, תוכננה לספר את סיפורו של מישור הסחף של הנילוס, שאפשר בעבר את ההובלה הימית של אבני הפירמידה. שטח פתוח זה, עם חמישה דונם של שטח תצוגה חיצוני, חושף את אורכו של המוזיאון באורך 800 מטרים. בנוסף, המוזיאון כולל סדרה של מתקנים המוקדשים לשימור, כולל מרכז שימור, מעבדות ואזור אחסון, המחוברים לבניין הראשי באמצעות מנהרה, מה שהופך אותו לאחד הגדולים בעולם, עם 17 מעבדות שונות המוקדשות לשימור האוסף היקר של המוזיאון.





אתר המוזיאון המצרי הגדול ממוקם בקצה הרמה המדברית הראשונה בין הפירמידות לקהיר. הוא מוגדר על ידי הפרש מפלסים של 50 מטר, שנוצר כאשר הנילוס מפלס את דרכו דרך המדבר אל הים התיכון, מצב גיאולוגי שעיצב את מצרים במשך למעלה מ-3,000 שנה. גרם המדרגות הגדול עולה מחצר הכניסה אל גלריות התערוכות הקבועות בקומה העליונה, ועוצר בתערוכות מיוחדות, תערוכות מתחלפות ומחסן ארכיאולוגי ראשי. גרם המדרגות הוא המסלול הכרונולוגי בתוך המוזיאון, שמגיע לשיאו בנוף הפירמידות בראש המדרגות. נקודת התייחסות ניתנת לזיהוי, ה…גרם המדרגות הגדול מאפשר למבקרים לנווט בקלות במוזיאון העצום הזה.





המוזיאון תוכנן כך שהמבקרים נעים דרך רצף של חללים, ועוברים בהדרגה מהעולם העכשווי חזרה לעולמם של הפרעונים. החצר המונומנטלית שלפני המוזיאון היא הנקודה הראשונה שממנה המבקר יכול לתפוס את קנה המידה והמונומנטליות של האתר. כשהוא משופע בהדרגה כלפי מעלה אל הכניסה, המבקר מובל אל חצר הכניסה, חלל חיצוני מוצל הממשיך את המעבר מהאזור החיצוני למוזיאון ולכנס. מבנה תלת-ממדי החקוק על ידי קבוצת צירים חזותיים מהאתר לשלוש הפירמידות מגדיר את המסגרת שבתוכה המוזיאון מתגלה, מקנה המידה הכללי של האתר ועד לפרטים הקטנים ביותר. עיצוב המוזיאון משתמש בהפרש המפלסים בין עמק הנילוס לרמת המדבר כדי לבנות "קצה" חדש לרמה. המוזיאון מתקיים בין מפלס עמק הנילוס לרמה, ולעולם אינו משתרע מעל הרמה.





הגישה למוזיאון היא סדרה של שכבות, בהן המבקר עובר דרך חצר קדמית מונומנטלית, אזור כניסה מוצל וגרם מדרגות גדול העולה לגובה הרמה, הרמה בה ממוקמות הגלריות, שם בפעם הראשונה המבקר רואה את הפירמידות מתוך המוזיאון. המוזיאון בנוי בחמש רצועות על ידי הצירים החזותיים של הפירמידות, כאשר הרצועה השישית היא המסלול הכרונולוגי של גרם המדרגות הגדול. לאחר העלייה דרך המוזיאון, המבקר נכנס לאזורי התערוכה הקבועים מהם ניתן לראות את הפירמידות. הגלריות מאורגנות בקומה אחת כדי לאפשר למבקר להבין את קנה המידה והפאר של הציוויליזציה, בעוד שחמש הרצועות בנויות מרחבית על ידי קפלי הגג המבניים וקירות השירות הכבדים. חלל גדול ארגון ברור, אך עדיין מאפשר אופני תצוגה גמישים. אור טבעי מווסת ומבוקר על ידי קיפולי הגג.
המוזיאון מתוכנן כמתחם תרבותי של פעילויות המוקדשות לאגיפטולוגיה ויכיל 24,000 מ"ר של שטח תצוגה קבוע, כמעט 4 מגרשי כדורגל, מוזיאון ילדים, מתקני כנסים וחינוך, מרכז שימור גדול וגנים נרחבים באתר ה-50A. אוספי המוזיאון כוללים את אוסף תות ענח' אמן, הממוקם כיום במוזיאון המצרי בקהיר, ואת סירת השמש, הממוקמת כעת ליד הפירמידות.
Grand Egyptian Museum by Heneghan Peng Architects
Photograph by Iwan Baan












