בית הספר רקפות בקריית ביאליק תוכנן בראייה כוללת לטובת יצירת סביבה לימודית המיטיבה עם תלמידי בית הספר, תוך צמצום הפגיעה בסביבה. בית הספר הוא חלק מחזון העיר להקים מרחב למידה אטרקטיבי ולהשקיע בחינוך דור העתיד להיות שגרירים סביבתיים.

 

מבט על חזית הכניסה הדרומית

מבט על חזית הכניסה הדרומית

 

kkarc_02_IMG_2741_resize

 

מבט אל השדרה המרכזית המוצללת, בה משולבים עצים כחלק מהחיבור הקונספטואלי בין הבנוי לטבע. צילום: אלעד גונן

מבט אל השדרה המרכזית המוצללת, בה משולבים עצים כחלק מהחיבור הקונספטואלי בין הבנוי לטבע. צילום: אלעד גונן

 

IMG_2991_copy_resize

 

kkarc_33_IMG_2477_resize

 

kkarc_34_IMG_2946_resize

 

kkarc_35_IMG_2972_resize

 

kkarc_36_IMG_6508_resize

 

kkarc_37_IMG_3042_resize

 

עקרונות התכנון ורוח המקום
מתחם בית הספר מאורגן לאורך השדרה המרכזית המוצללת, המשמשת כ”לב הפועם” של בית הספר. לאורך השדרה שזורים עצים המשלימים את ההצללה ומחזקים את הזיקה בין האלמנטים הבנויים, הקווים ורכות הטבע. הרעיון התכנוני המוביל נרקם סביב נתינת פתיחות לטבע ושילוב רב-גוני בין חללי החוץ ואזורי הלימוד, המאפשרים יצירת תווך למרחבי למידה ולאזורי פעילויות בלתי פורמליים. חללים אלו מעניקים ערך מוסף לחוויית הלמידה בזכות מגוון אפשרויות להתנסות במרחב הדינמי, הנוצר באמצעות המיידיות בין חלקי המבנה הבנויים לטבע המשולב בו והמתאפשרת הודות לסמיכותם ובזכות מערך התנועה התלת-ממדי. חלק מרכזי בגישה התכנונית היה הקניית נוחות פיזית וסביבה בריאה לילדים, בשילוב תכנון אקלימי פסיבי עם מערכות חכמות לחיסכון באנרגיה ולשימור משאבי הסביבה.

תיאור כללי
מתחם בית הספר מורכב משלושה אגפים נפרדים, המאורגנים סביב מערך תנועה לינארי מרכזי. בית הספר כולל 18 כיתות לימוד, כיתות לחינוך מיוחד ופרטני, חדרי טכנולוגיה ומדעים, ספרייה, משרדים לצוות ההוראה, אולם ומגרשי ספורט. המבנים בני שתי קומות ושטחם הכולל הסופי כ- 2,700 מ”ר. בשלב ראשון נבנו 12 כיתות והשלב השני עתיד להסתיים לקראת פתיחת שנת הלימודים 2016. בבית הספר שולבו חללי לימוד מעבר לפרוגרמה הרשמית בין כיתות הלימוד, בחצרות ובשטחי הגג המגוננים והמרוצפים.

 

מבט מכיוון דרום מזרח לחזית הכניסה ולשלולית החורף המהווה בית גידול עונתי. צילום: אלעד גונן

מבט מכיוון דרום מזרח לחזית הכניסה ולשלולית החורף המהווה בית גידול עונתי. צילום: אלעד גונן

 

האתר והמבנה
בית הספר בנוי סביב חלל לינארי מרכזי, המחופה בפרגולה בהיקף של כ-500 מ”ר, שהיא ליבת בית הספר. בחלל זה שולבו עצים כדי שיהיה חלק בלתי נפרד מהנוף הפנימי. מבנה האתר והצורך האקלימי להפנות את חזיתות חללי הלמידה לכיוונים צפון ודרום, היו גורם מוביל בתכנון השדרה המרכזית כציר תנועה ראשי המקשר בין המבנים השונים. בשל מרכזיותה ובזכות תנאי הנוחות ועושר המקומות שהשדרה, מציעה היא תוססת ומלאת פעילויות מגוונות עבור הילדים. המבנה מממש את הקשר המיידי בין חללי הפנים והחוץ באמצעות החצרות, הפטיו והגג הירוק. הפתחים הגדולים מחדירים אור טבעי לכיתות ולחללים המשותפים ומכניסים את הטבע למבנה. הגג הירוק תוכנן על גג קומת הכניסה בנגישות ישירה מהכיתות בקומה הראשונה ועם חיבור מיידי לשדרה. שני אגפי המבנה משני צדי הציר הראשי מחוברים באמצעות שני גשרים היוצרים תנועה המשכית בין האגפים והגג הירוק. מערך התנועה בבית הספר, הכולל מדרגות וגשרים, יוצר רציפות וסביבה דינמית עבור הילדים.

חצר בית הספר
תכנון הנוף בבית הספר הוא חלק אינטגרלי ברעיון המוביל של שילוב הטבע, על המגוון הטמון בו, עם המבנה. את חצרות בית הספר, הפרוסות בין המבנים הניצבים לציר הראשי, תכננו ארנה בן ציוני ובארי בן שלום ממשרד “אב תכנון נוף”. החצרות בעלות אפיון ייחודי, בהתאם לשיוך לקבוצות הגיל השונות וזאת כדי לתת מבחר הזדמנויות לפעילויות מגוונות. תכנון הנוף מעודד למידה דרך משחק והתנסות ומציע עושר פעילויות. בחצר בית הספר תוכננו פינות ייעודיות ללימודי טבע, דוגמת שלולית החורף ושוחזרה צמחייה מקומית שהפכה לבית גידול משוקם ומושכת אליה פרפרים. בגג הירוק מתוכננות ערוגות לגידול ירקות, ככלי חינוכי לקידום מודעות לתזונה נכונה ולסביבה.

 

חלל דו-קומתי במבנה הכיתות. צילום: קנפו כלימור אדריכלים

חלל דו-קומתי במבנה הכיתות. צילום: קנפו כלימור אדריכלים

 

שימור קרקע
המבנה הדו-קומתי, תוכנן לתכסית נמוכה לטובת גינון ושטחים מחלחלים. הקומה השנייה, המרחפת בחלקה על פני קומת הכניסה, מצלה על אזורי חוץ פעילים ומאפשרת לשטח הפתוח לפלוש למבנה. הגג הירוק והשטחים המקורים יוצרים מוקדי פעילות מוצלים נוספים לילדים, המתפקדים כשטחי חוץ שימושיים. תכנון החלקים המרחפים מצמצם את התכסית ותורם לשמירת שטחי הקרקע בעוד שהגג הירוק “מחזיר” שטח ירוק מעל לקומה הבנויה.

שימור אנרגיה והפחתת אפקט איי החום
חזיתות המבנה הארוכות פונות לכיוונים דרום וצפון. הפניה זו מאפשרת החדרת אור טבעי מבוקר ומניעת חדירת קרינה ישירה בלתי מבוקרת. התאורה הטבעית מוגברת באמצעות חלונות עיליים ובאמצעות פרט ייחודי של מערכת ההצללה המשלב מדפי אור. ההצללות מצלות בקיץ ומאפשרות כניסת חום בחורף. במבנה תוכננו חללים כפולים, רפפות, חלונות נוספים בחדרי הלימוד ומערכת פתחים עליונה לטובת העצמת האוורור הטבעי. זרימת האוויר דרך הצמחייה מסביב למבנה, בחצרות הפנימיות ובפטיו המגונן תורמת לצינון האוויר. האנרגיה במבנה נשמרת באמצעות בידוד הקירות על פי מפרט מיוחד, שימוש בזיגוג כפול ואצירת האנרגיה במבנה הודות למסה התרמית. השטחים המקורים, ביחד עם הגג ירוק, המבודד והמונע קרינה חוזרת, מסייעים למניעת איי חום ותורמים להורדת הטמפרטורה סביב המבנה. מערכת התאורה מתוכננת להקטנת צריכה באמצעות גופי תאורה חסכוניים באנרגיה. מערכות החשמל והאנרגיה מתוכננות בשילוב עם מערכות בקרה בהתאם לתפוסת החלל.

 

domus-17-rakafot

 

HAAS4635_L

 

HAAS4574_L

 

שימור ומחזור משאבי מים ופסולת
המרחב סביב המבנה משלב צמחייה מקומית, החסכונית בצריכת מים. באתר נחפרו בורות להחדרת מי נגר למי התהום. בחומרי הבנייה שולבו חומרים ממקור ממוחזר. בחללים המשותפים ובכל כיתה תוכנן רהיט ייחודי המכיל פחי מחזור. בכניסה לבית הספר תוכנן, כחלק אינטגרלי מביתן הכניסה, מרכז מחזור להפרדת פסולת.

תנאי נוחות ורווחת התלמידים
המבנה מתוכנן לשימוש מרבי בתאורה טבעית ובאוורור טבעי. החדרת התאורה הטבעית והאוויר הצח תורמים לשיפור תנאי הנוחות ולאיכות האוויר בבית הספר, להעלאת רמת הריכוז ולבריאותם של המשתמשים במבנה תוך חיסכון במשאבים. בבית הספר נעשה שימוש בצבעים ובחומרים אנטי-אלרגניים. התקרות בכל כיתות הלימוד והחללים הציבוריים הן אקוסטיות, למניעת רעשים.

תקן ישראלי
בית הספר הוא פיילוט של המשרד לאיכות הסביבה, הבא לעודד בניית בתי ספר ירוקים. יעד התכנון הוא 67 נקודות המגדירות בניין חדש ירוק בן שני כוכבים. בית הספר נמצא בסיום הליך ההסמכה. במסגרת תהליך ההסמכה, לפני חישוף הקרקע, נערך מבצע חינוכי שבו אספו תלמידי בית הספר פקעות, לצורך שתילתן לאחר הבנייה. במהלך הבנייה הייתה הפרדת פסולת בניין לטובת מחזורה, לצורך שימוש חוזר במרכיבים שונים, שהיו חלק מחומרי הבנייה באתר.

תכנון ירוק למען העתיד
הילדים הם השגרירים הטובים ביותר ליצירת עולם המושתת על ערכים של אהבה לזולת ולסביבה. הפרויקט מציע תכנון המתחשב במכלול רחב של נושאים, המבטיח יצירת סביבת לימודים נוחה ומיטיבה עם התלמידים, תוך שמירה על המערכת האקולוגית. חינוך הוא המפתח לקיום חברה ערכית. על כן, קיום בית ספר ירוק, הממחיש באופן פיזי את עקרונות הבנייה הירוקה והמחנך לערכים, הוא נדבך חשוב בצורך החיוני של אימוץ עקרונות הקיימות לטובת יצירת חברה בריאה, התורמת לאיכות הסביבה ולערכים של צדק חברתי.

אדריכלות הנוף: על תכנון חצרות בית הספר
דבר אדריכלי הנוף: ארנה בן ציוני ובארי בן שלום, משרד אב “אדריכלות נוף”

 

חקלאות עירונית על הגג הירוק. צילום: אלעד גונן

חקלאות עירונית על הגג הירוק. צילום: אלעד גונן

כשבועיים לאחר השלמת בניית בית הספר, שבו היינו מתכנני הנוף, ופתיחת שנת הלימודים, קיבלנו טלפון מפתיע: “רציתי לשמוע את דעתכם בנוגע להוספת צפרדעים לשלולית החורף בבית הספר”, אמרה המורה לחקלאות, “יש תלונות על יתושים ונראה לי נכון למגר את התופעה בעזרת הצפרדעים, וחוץ מזה, זה יהיה נהדר לשמוע את הקירקורים שלהן לצד צהלות הילדים”. מיהרנו להשיב כי הרעיון מצוין והלב התרחב לרגע – “זה עובד”.
המצע שתכננו עבור צוות בית הספר ותלמידיו לחוש, להתבונן, לגלות וללמוד את הסביבה, מאפשר יצירת מערכת עשירה ומשתנה.

 

HAAS4775_L

מבט על החזית הדרומית ושלולית החורף. צילום: אלעד גונן

 

HAAS4452_L-blur_resize

 

השלולית היא אזור מונמך המאגם מי גשמים מסביבתו הקרובה. לאחר הגשמים הרבים שירדו בימי הלימודים הראשונים, נמלאה השלולית מים ובעלי חיים מסוגים שונים. לצד היותה אלמנט מים לנוי, השלולית משמשת שיעור מעשי באיגום מי נגר לטובת השקיה וגינון, לצד התבוננות במגוון בעלי חיים הנהנים מבית הגידול העשיר.

 

HAAS4520_L

 

HAAS4600_L

 

HAAS4584_L

 

שלולית החורף היא אחת הדוגמאות לשילוב עקרונות הבנייה הירוקה בתכנון חצרות בית ספר רקפות בקריית ביאליק. בית הספר, הכולל 18 כיתות, הוא פיילוט של המשרד לאיכות הסביבה לקראת בניית בתי ספר ירוקים נוספים. הערכים שמקנים לבתי ספר מסוג זה הם רבים, וביניהם מודעות לסביבה ושמירה עליה, ניצול יעיל של משאבים, תנאי לימוד אופטימליים וחינוך לערכים סביבתיים.
עקרונות נוספים של בנייה ירוקה הוטמעו בתכנון החצרות באמצעו יצירת אזורי חלחול למי נגר ויצירת מרחבים מוצלים במצללות ובצמחייה מקומית חסכונית במים. כדי להשיב מינים מקומיים לאזור בית הספר יצרנו בתי גידול מגוונים כגון גן הפרפרים בכניסה הראשית, שבו נשתלה צמחייה המשמשת בית גידול למיני פרפרים מקומיים.

 

kkarc_13_IMG_3027_resize

 

HAAS4623_L

 

HAAS4646_L

 

HAAS4809_L

 

HAAS4843_L

 

חלקים מהשדרה המרכזית של בית הספר ואזור החנייה רוצפו באבן ממוחזרת. זהו החלל המרכזי שלצדו סדרה של מבנים נפרדים: מבני כיתות, ספרייה, מינהלה ואולם ספורט. שדרה זו מקשרת בין האגפים, ולאורכה נשתלו עצי צפצפה שישתלבו בעתיד הלא רחוק בפתחים שנפערו בפרגולה המצלה עליה.
חלק מעקרונות שימור המשאבים בבנייה ירוקה יושמו באמצעות גגות ירוקים. הגג הירוק מאפשר בידוד מצוין ומניעת קרינה חוזרת, לצד מרחב לימודי וויזואלי מעניין. כן הוא משמש להטמעת הערכים הסביבתיים באמצעות טיפול יומיומי, טיפוח ואחזקה של צמחי תועלת.
שביל המסע שתכננו הוא החלופה ההרפתקנית לשדרה המרכזית. כמוה, הוא שוזר את האגפים השונים ואת החצרות, אך הוא צר, מפותל ומסקרן הרבה יותר. השביל עשוי אספלט. הוא מתחיל ברחבת החנייה ועובר דרך גבעות דשא וצמחייה המטשטשות את גבולות בית הספר ומייצרות חלל תלת ממדי מעניין. השביל עובר דרך רחבות משחק מעוטרות בעיגולים, שמשמשות למשחק על כל גווניו. למעשה, אנו רואים בשביל סביבת משחק משמעותית ביותר המאפשרת תנועה ומאתגרת את הדמיון.
בתכנון המרחב הפתוח ביקשנו להתכתב עם אדריכלות מבנה בית הספר: הקווים האלכסוניים, משטחי הדילוג ודוגמת העיגולים ברחבות המשחק, כמו גם הערוגות והבמות האליפטיות משלימים את הקווים המאפיינים את מבני בית הספר. השילוב בין האדריכלות והנוף שסביב יצר מכלול שלם אחד.
לצד הטמעת עקרונות ירוקים, אנו רואים חשיבות עליונה בחצרות בית הספר כמרחב המשלים את מתחמי הכיתות בהיבטים רבים. על החצרות להיות אזור בעל גמישות המאפשר משחק, תנועה, ריצה וקפיצה. חלל משתנה בעל צורניות רכה וטבעית ככל שאפשר. אמנם אפשר לראות את המרחב הפתוח כחלל לימודי, אך עבורנו הוא בעיקר מקום להימלט אליו מהכיתה, להתבונן, חקור ולגלות, אם יש מזל, ראשנים קטנים שהתחילו דור חדש של צפרדעים.

 

kkarc_51_IMG_6438_resize

 

kkarc_41_IMG_3105_resize

 

מזמין:
עיריית קריית ביאליק
הפרויקט המביא את חזון העיר לביטוי פיזי נוצר בעקבות דיאלוג פורה עם הרשות המקומית ובפרט עם ראש העיר אלי דוקורסקי ומהנדס העיר נעם מסד, שגילו עניין אישי בפרויקט ובהצלחתו.
צוות תכנון:
תכנון אדריכלי קנפו כלימור אדריכלים, צוות תכנון: תגית כלימור, אריה חיון, ג’ו נשאשיבי ואילן לנגר
תכנון נוף: אב.אדריכלות נוף, צוות תכנון: ארנה בן ציוני, בארי בן שלום ועידית ישראל
בניה ירוקה: איי.אי.אס מערכות מתקדמות
קונסטרוקציה: רימקס ייעוץ תכנון והנדסה בע”מ
חשמל: תל – הנדסת חשמל
מיזוג אוויר: איי.אי.אס מערכות מתקדמות
תשתיות מים וביוב: ש.עגנון ושות’
יועץ בטיחות ונגישות: נפתלי רונן אדריכלים
תנועה: צביקה נווה
ניהול ופקוח: נתיב תיאום וניהול הנדסי

 

kkarc-KBSC-climate-cet1

 

kkarc-KBSC-climate-cet2

 

diagonal-white
משרד אב אדריכלות נוף: אד. נוף ארנה בן ציוני ואד. נוף בארי בן שלום.
שותפה לתכנון הפרויקט במשרד: אד. נוף עידית ישראל.
יזם: עיריית קריית ביאליק.
אדריכלות מבנים: קנפו-כלימור אדריכלים

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
האשה בבוגאטי הירוקה, שהפכה לסמל של האר-דקו
השראה
האשה בבוגאטי הירוקה, שהפכה לסמל של האר-דקו
  אחד מסמלי האר-דקו המכוננים, הוא הדיוקן העצמי של Tamara de Lempicka, לבושה בירוק
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
השראה
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
המאפיין הבולט ביותר של הבניין, הוא הלב בן ארבע הקומות שלו, מפוסל כדי להדהד
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
השראה
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
הכיתות מוארות באור השמש החולף, מטיל צללים למרחבי הלמידה. כל קומה מארחת שלוש כיתות,

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*