גורלן של כנסיות העץ ההיסטוריות של צפון רוסיה, מתועד בספר מופלא של צלם האדריכלות Richard Davies. הוא מעורר עצב ופליאה כאחד, על גוויעתן של הכנסיות שנותרו באזור, אך גם מרתק בהכרת מיומנותם של בעלי המלאכה שבנו אותן.

הכנסיות המקוריות נבנו מתחילת המאה ה-10 ואילך ביוזמתו של הנסיך ולדימיר מקייב, כאשר הוא ניסה לתרבת את תושבי רוסיה על ידי אימוץ הנצרות האורתודוקסית המזרחית. פעם, אפילו כפרים זעירים היו מתהדרים בטרוניק (שלישייה) הכוללת כנסיית קיץ, כנסיית חורף ומגדל פעמונים. כדי לבנות אותם, גילדות של נגרים נודדים, הכלי היחיד שלהם הוא הגרזן, השתמשו בגזעים ענקיים וישרים של אורן שנחצב מיערות מקומיים עתיקים. העץ גדל באיטיות, היה חזק מאוד ומסוגל לשרוד במשך מאות שנים. בולי עץ הונחו אופקית, לעתים קרובות על בסיס של סלעי נהר והשתלבו בפינות, כאשר הקצה התחתון של כל בולי עץ נשא חריץ, כדי ליצור התאמה הדוקה עם זה שמתחת. הרווחים ביניהם נאטמו היטב בטחב.
למרות שעץ היה חומר הבנייה העיקרי, עם הזמן הוא הוחלף בלבנים ואבן. בשנות ה-30 של המאה ה-19 כתב ביומן המסע שלו מטייל גרמני: “הרוסים מתגאים במיוחד בכנסיות האבן של הכפר שלהם… תושבים מיוחסים לא יתחתנו עם אלה שבכפרים שלהם כנסיות עץ”. בצפון, שעם הקמתה של סנט פטרסבורג, הוזנח יחסית, שרדו עוד כנסיות עץ, אבל גם כאן תושבי הכפר נצמדו לאופנה על ידי חיפוים של הכנסיות בלוחות צבועים לבן, כדי ליצור את הרושם שהם בנויים מאבן.
עם המהפכה של 1917, הקידמה במדינה נשאה בכנפיה אתאיזם ואינספור כנסיות כפריות נהרסו, תהליך שנמשך בזמנו של חרושצ’וב.

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
מרכז כנסים בהשראת צעיף כלה בחתונתה, סין
אדריכלות
מרכז כנסים בהשראת צעיף כלה בחתונתה, סין
  מעטפת המעוצבת כצעיף, מספקת מרחב פרטיות ומפרידה בין פעילויות האירוע לרקע הרועש של
מרחב עירוני של פעילויות בחצר 35 / סטודיו WAY
אדריכלות
מרחב עירוני של פעילויות בחצר 35 / סטודיו WAY
השיפוץ האדריכלי לא שינה את המבנה המקורי; במקום זאת, נבנה אלמנט עיצובי בצורת ענן,
התערוכה הסוחפת 3XN בקופנהגן מחברת אדריכלות וחושים
אדריכלות
התערוכה הסוחפת 3XN בקופנהגן מחברת אדריכלות וחושים
  אדריכלות יכולה לרגש אותך, להרגיע או לרומם את רוחך. היא יכולה להיות אכפתית

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*