שכונת אלד’הר בצדה המערבי צפוני של העיר אום אלפחם, מהווה דוגמא להתחדשות עירונית והרחבה לעיר. עם התפתחותה, עלה הצורך על ידי תושבי השכונה להקמת מבנה שיחבר ביניהם ויהדק את הקשרים, במיוחד לאור העובדה כי השכונה מהווה מקום המחבר אנשים מרקעים שונים, ללא חיבור משפחתי האופייני לאופן התפתחות היישוב הערבי הקלאסי.

 

 

╫₧╫ס╫ר ╫£╫ק╫ª╫¿ ╫נ╫ק╫ץ╫¿╫ש╫¬ ╫ץ╫ª╫¿╫ש╫ק

 

מכאן עלה הרצון להקים “ג’אמע”, או מסגד ומרכז תרבות. ג’אמע בערבית משמעו “מקום מאגד”. תושבי השכונה הקימו עמותה, פנו לעירייה ולאדריכל. העירייה הקצתה כמה חלופות קרקע לבדיקת היתכנות, שהיו מוגדרות כקרקע לבניה ציבורית. הוסכם על מגרש נבחר בהמשך לציר ראשי המחבר את העיר אום אל פחם מזרחה, עם השכונה החדשה ולצדו כבר ממוקמים מתחם הקאונטרי, אצטדיון הכדורגל ומספר מבני מסחר ומגורים.

 

╫¢╫á╫ש╫í╫פ ╫¿╫נ╫⌐╫ש╫¬ Copy 1

המגרש בשטח כ 2,6 דונם ולצדו הצפוני פארק ציבורי, פונה לכיכר ראשית בצדו הדרומי. תכנון המבנה, כלל סקירה מקיפה של מבני התפילה באיסלאם, החל מהמסגד הראשון של הנביא מוחמד במדינה ועד למסגדים ברחבי העולם. מבנה המסגד מתאפיין בגיוון ובהתאמתו לתרבות בה הינו שוכן, ובניגוד לדעה הרווחת כי מסגד יכיל צריח וכיפה, נמצא כי אין ציטוט כלשהו בהלכה של הנביא או בקוראן, עם דרישה לבניה של צריח וכדומה. למרות זאת התעקשו תושבי השכונה על שמירה על סממנים אלו, כמשהו קיים שרצו לשמר. האדריכל עיצב את הצורה החיצונית בגישה חדשנית, כאשר הגיאומטריה מחברת בין גושים ברורים ונקיים ומצד שני, שילוב קשתות מקומרות בכניסות הראשיות למבנה. צריח המסגד תוכנן בצורה אנכית מרובעת ולא שגרתית, מתנשא לגובה כ- 22 מטר, תוך שילוב משרביות בחלקו העליון. הצריח, המהווה נקודת ציון שניתן לזהות ממרחק רב, קיבל אישור מיוחד בגלל החריגה בגובה. חזיתות המבנה מחופות אבן טבעית, בשילוב מספר גימורים וסוגים.

╫פ╫ף╫₧╫ש╫פ ╫⌐╫ק╫ץ╫¿ ╫£╫ס╫ƒ1

╫פ╫ף╫₧╫ש╫פ ╫⌐╫ק╫ץ╫¿ ╫£╫ס╫ƒ 2

בהמשך לקווים החיצוניים, גם החללים הפנימיים בצבעים בהירים ונעימים לעין ומשלבים בתוכם פסוקים מהקוראן, החרוטים על פנלי מתכת. חלל התפילה העיקרי מכיל מחראב עם 99 פתחים, שישאו את שמות האל כפי שמופיע בקוראן. בפתחים אלו מותקנות זכוכיות עם חריטה של שמות האל לפי האמונה האיסלאמית, כך שקרני השמש חודרים דרכן. המחראב הינו אלמנט בינוי במבנה המסגד המכוון לכיוון ה”קיבלה”, שנמצאת במכה. המבנה כולו מכוון באוריינטציה מדויקת לכיוון מכה, בזווית 21.89 מעלות מדרום לכוון מזרח.
המבנה מכיל שלוש פונקציות עיקריות: חלל תפילה ומשרדים, אולם רב תכליתי המאפשר פעילויות חברתיות שונות לתושבי השכונה, שני חניונים אחד תת-קרקעי ואחר על קרקעי.

 

╫ק╫צ╫ש╫¬ ╫נ╫ק╫ץ╫¿╫ש╫¬

3D view 1

3D view 19

3D View 13

3D View 17

3D View 20

╫¬╫¿╫⌐╫ש╫¥ ╫₧╫ע╫¿╫⌐

╫¬╫¢╫á╫ש╫¬ ╫ñ╫ש╫¬╫ץ╫ק

קמת קרקע

╫º╫ץ╫₧╫פ ╫נ

╫º╫ץ╫₧╫פ ╫ס

╫ע╫ע╫ץ╫¬

╫ק╫¬╫ת ╫ס-╫ס

╫ק╫¬╫ת ╫ע-╫ע

╫ק╫¬╫ת ╫ף-╫ף

╫ק╫צ╫ש╫¬ ╫₧╫ó╫¿╫ס╫ש ╫ץ╫ף╫¿╫ץ╫₧╫ש╫¬

╫ק╫צ╫ש╫¬ ╫₧╫צ╫¿╫ק╫ש╫¬ ╫ץ╫ª╫ñ╫ץ╫á╫ש╫¬

╫£╫¬╫ת ╫נ-╫נ

Capture

אדריכלות ועיצוב פנים:
מימון אבו עטא, בוגר אוניברסיטת מילבורן, אוסטרליה בהצטיינות. יליד כפר קרע ובעל משרד לאדריכלות, עיצוב פנים ובינוי ערים. מרצה במכללת רופין.
שטח בנוי: 3,000 מ”ר.
שטח הקרקע: 2,600 מ”ר.
800 מ”ר לחלל המסגד ומשרדים + 1000 מ”ר חלל רב תכליתי לפעילויות תרבות ופנאי לתושבי השכונה + 1200 מ”ר חניה תת קרקעית.

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
אדריכלות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
המאפיין הבולט ביותר של הבניין, הוא הלב בן ארבע הקומות שלו, מפוסל כדי להדהד
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
אדריכלות
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
הכיתות מוארות באור השמש החולף, מטיל צללים למרחבי הלמידה. כל קומה מארחת שלוש כיתות,
בית המגורים האייקוני Mulder House, בלימה, פרו
אדריכלות
בית המגורים האייקוני Mulder House, בלימה, פרו
                   

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*