בשנת 2018 הכריזה סין על יוזמה סינית מהפכנית: עיר המשולבת ביער ירוק. דמיינו יער עתיר עצים ירוקים ומלבלבים, שהופך לעיר תוססת ושוקקת. היא השקיעה בפרויקט 440 מיליארד דולר, אדריכל בינלאומי שנחשב לסיפור הצלחה בתחום - אבל לא בגנן והפרויקט הפך לסיוט לתושביו, בגלל שלא תוכננה לו תחזוקה.

ממשלת סין יזמה תכנית פורצת דרך לערים כאלה, למשל Liuzhou Forest City, אשר נבנתה שנתיים מאוחר יותר בצפון ליוז’ואו, באזור ההרים בגואנגשי, בדרום סין וכן The Qiyi City, שנבנתה בעיר Chengdu.
את תכנון הערים פורצות הדרך, הוביל המשרד האיטלקי Stefano Boeri Architetti – SBA, כערים הדומות לכל עיר אחרת, אבל מכוסות עצים ירוקים. כל סנטימטר בעיר כזו, מבנייני הדירות ועד לבתי החולים ולבתי הספר הציבוריים, מכוסה בירוק. יערות שופעים מכסים כל גג שטוח, וצמחים אחרים משתלטים על המרחב האנכי, תלויים על המרפסות הרבות.
הצמחייה אמורה לעזור בהפחתת הזיהום בעיר, אך היא רק החלק הנראה ביותר בעיצוב ידידותי כולל, לסביבה הוליסטית. אנרגיה גיאותרמית והשמש, שנועדו לעזור לעיר לווסת את הטמפרטורה שלה. לסיכום, 40,000 העצים של יער ליוז’ו, למשל, אמורים לספוג עד 10,000 טונות של CO2 וייצרו כ-900 טון חמצן.
המגורים בעיר המיוערת היו אמורים להיות גן עדן ירוק לתושביה, אך בפועל העיר המיוערת אנכית הפכה לסיוט.
הרעיון לחיות בין עשרות צמחים אקזוטיים, קסם וריגש מאוד את תושבי צ’נגדו, למשל, אחת הערים המזוהמות ביותר בסין ועד אפריל 2020 נמכרו כל 826 היחידות במתחם המגורים המיוער של העיר. בכל יחידה היו עשרות מיני צמחים שצמחו במרפסת וסיננו את זיהום האוויר והרעש של העיר. עם זאת, במקום גן עדן עירוני, מתחם שמונה המגדלים נראה כמו סצנה מתוך סרט פוסט-אפוקליפטי, עם מרפסות המוצפות בירק רחב ידיים – ובמכת להקות יתושים.
הפרויקט אמנם הוכרז כ”גן עדן אקולוגי”, אבל הנה המלכוד: יתושים והמונים מהם, אוהבים את הגנים ואת דמם של האנשים שגרים בהם. הסיוט היה כזה, שכיום רק תריסר משפחות גרות בעיר.
תושבים ממורמרים מתלוננים כי היער האנכי, הפך לשטח רבייה של יתושים. בתגובה, יזם פרויקט הענק הבטיח לספק תחזוקה שוטפת לצמחים וגם להגביר את ההדברה.
“הבעיה נעוצה בכך שהמתכננים לא חשבו על התחזוקה”, הסבירו חלק מאדריכלי הנוף שהתוודעו לסיפור “היא אפשר להחזיק גינה בלי גנן”, הסבירו. עונות המונסון ממטירים הרבה מים על העיר ועל הצמחים גדלים במיכלים במרפסות והמים הנאגרים בהם מושכים יתושים.
תכנון ערי יער כאלה, הפך לחזון אדריכלי מתקדם. לאחרונה הוכרז על עיר כזו שמתכנן Thomas Heatherwick בסינגפור ושמו, פשוטו כמשמעו, “גן עדן”. משרד SBA היה חלוץ של ישובים ירוקים כאלה. למשל Bosco Verticale שלהם (“יער אנכי”) במילאנו, מתחם מגורים שהוכיח כי דירות מכוסות עצים עובדות יפה, עוד בשנת 2014. הפרויקט משך את עינה של ממשלת סין, אשר ביוני 2017 הכריזה על “מלחמה בזיהום” ברמה ארצית. מדובר ביוזמה הנהנית ממימון של 440 מיליארד דולר, שמטרתה להפוך את הכלכלה החזקה של המדינה לירוקה יותר.
בהשוואה לערים הסיניות, Bosco Verticale במילאנו הוא סיפור הצלחה, גם ברמה האדריכלית וגם עבור האנשים שגרים שם. דו”ח שפורסם לאחרונה מהמועצה העולמית לבנייה ירוקה מצא כי התושבים אוהבים מאד לגור שם. במקרה זה, האדריכלים עבדו בשיתוף פעולה הדוק עם בוטנאי אדריכלי בשם לורה גאטי, כדי לוודא כי הצמחים – מעל 500 עצים בינוניים וגדולים, 300 עצים קטנים, 5,000 שיחים ו-11,000 צמחים – יגדלו היטב וייראו טוב.

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
בית הקפה Uncloud Coffee / בתכנון Unknown Surface Studio
אדריכלות
בית הקפה Uncloud Coffee / בתכנון Unknown Surface Studio
  צורת הבניין מהדהדת את האורות המהפנטים של הזוהר הצפוני, כאשר המבנה מתפתל בחן
מרחצאות בארוק ואדוות רוקוקו: בריכות ציבוריות בארמונות היסטוריים (AI)
אדריכלות
מרחצאות בארוק ואדוות רוקוקו: בריכות ציבוריות בארמונות היסטוריים (AI)
                         
מעבדת האמנות Hampi Art Lab בתכנון Studio sP+a
אדריכלות
מעבדת האמנות Hampi Art Lab בתכנון Studio sP+a
    באזור Hampi שבהודו, בה המרכז נבנה, הנוף נראה כאילו הוא ארכיטקטורה ואדריכלות

2 תגובות

  • Eli - Ayala הגיב:

    התכנון כאמור התייחס לנראות ולמסה הירוקה אך תכנן את המערכות כאלמנט גנני אינטנסיבי רגיל בלי לקחת בחשבון את מורכבות התחזוקה במקרה זה. תכנון הידראולי יצירתי מבוסס טבע יכול לייצר מערכת יעילה, פעילה, מקיימת הדורשת תחזוקה מינימאלית, פשוטה המשלבת ייתרונות סביבתיים נוספים.

  • David hirsh הגיב:

    זה נראה יותר מיפה האם זה אמתי, או אילוסטרציה? ועוד, האם במבנים אלו יש גם חלונות לראות את הנוף היפה? ומה עם העלות למבנה? ועוד ועוד…..צוותי גינון וכו’…

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*