גגות משמשים לאכלוס גינות נהדרות, במיוחד בסביבות עירוניות צפופות, בהן מנוצל כל חלל זמין. בערים רבות ברחבי צפון אמריקה, אסיה ובאירופה, בהן שטח חוץ פנוי נדיר, אדריכלים הופכים גגות לגני שעשועים עם ברכות שחייה וגינות ירק. אך בג'קרטה שבאינדונזיה, גגות קניון מסחרי, מאכלסים פרבר שלם עם בתים, רחובות סלולים, מגרש טניס וגני ירק שופעים.

 

בסוף השבוע יוצאים תושבי פארק קוסמו בג’קרטה לריצה, משקים את הגינה שלהם או מטיילים עם כלביהם בשבילי האספלט שבפרבר. ילדי השכונה מדוושים על אופניהם תחת עצי בוגנוויליה ​​בגווני אפרסק, לבריכת השחייה ולמגרש הטניס. בתים נוחים ומודרניים, בנויים זה לצד זה, עם מנגלים ומתקני שעשועים בחוץ. זה מרגיש כמו כל אידיליה פרברית אחרת – אבל בהבדל אחד: פארק קוסמו הוא כפר בשמיים, שוכן בגובה 10 קומות על גג מרכז קניות וחניון, רחוק מהעיר המגלופולית הגועשת שמתחתיו.

 

פרבר המגורים Cosmo Park, ממוקם על גגות מבנים, עשר קומות מעל הקניון הגדול שבעיר Thamrin City Mall, במרכז ג’קרטה והוא נראה כמו פרבר אמיתי ורגיל לכל דבר. הפרבר שעל גג הקניון, משתרע על 3 דונם, המכילים 78 בתים דו-קומתיים עם שבילי גישה סלולים באספלט, מרחבי ציבור שם ילדים, רוכבי אופניים וקשישים, רצים או מטיילים עם כלביהם. הדיירים יכולים להגיע במכוניותיהם עד לביתם שעל הגג, באמצעות רמפה. גדר מתכת גבוהה חובקת אותה בכדי לוודא ששום מכונית לא תעוף ממנה.
האם פארק קוסמו הוא סוג של דיסטופיה פוסט-מודרנית, או שימוש גאוני במרחב העירוני? בעוד שחלקנו, הזרים, איננו משוכנעים, אלה שגרים בפארק קוסמו שופעים מחמאות. תושבי פארק קוסמו מעידים, שהקהילה שלהם בטוחה יותר מפרבר מגורים רגיל, בכך שהם נישאים בצמרת הבניינים ובכל זאת אינם מבודדים. “יש המון שטח פתוח, הבן שלי יכול לרכוב על האופניים בביטחון, למרות שהמיקום מרכזי ויש תחושה נעימה של שכונה”, מספרת תושבת השכונה ל”גרדיאן”. היא מציינת סיבה נוספת מדוע היא בחרה לגור שם: היא ובעלה עברו לשם לפני שש שנים כדי לברוח מהשיטפונות התכופים בג’קרטה.

 

 

פארק קוסמו הוא לא הכפר היחיד הבנוי בשמיי ג’קרטה: מתחם דיור מפואר שנקרא The Villas, ממוקם מעל הקניון Mall of Indonesia, בצפון ג’קרטה. הבתים שם נמכרים במחירים הנעים בין 3 ל-5 מיליארד רופיאה אינדונזית, שווה ערך ל -200,000 עד 350,000 דולר.
האוכלוסייה בג’קארטה מונה למעלה מ -10 מיליון תושבים, כך כנראה שהעיר תצטרך לבנות עוד שכונות דומות, על גגות מבנים קיימים. החיים בעיר הפכו בלתי נסבלים עבור רבים, בגלל השיטפונות הרבים המתרחשים בכל עונה גשומה. הבעייתיות בכך מחמירה, בגלל העובדה שג’קרטה שוקעת ככל שהיא צורכת יותר מי תהום מאקוויפר תת-קרקעי, למטרות שתייה, רחצה ובנייה. נוסף על כך, מפלס הים במפרץ ג’קרטה עולה מדי שנה.
ג’קרטה נמנית בין הערים הצפופות בעולם, לצד טוקיו, עם כ-14,000 תושבים לקילומטר. אבל טוקיו צומחת אנכים וג’קרטה לעומת זאת, נפרשת אופקית עם בתים צמודי קרקע נמוכים. הפרישה הזאת מובילה למחסור באדמות, עם מרחב מצומצם ביותר לדיור ולפארקים. העיר מכילה מספר מדכא של שטחים ירוקים – פחות מעשרה אחוזים משטח העיר מוקצים לפארקים ולגנים פתוחים.
מתכננים בעיר מציעים להרחיב את הבנייה של דירות רב-קומתיות, במחירים ברי השגה, על גגות בניינים בעיר, בדומה לאלה שעל גגות הקניונים: “ארגונים ציבוריים ירוויחו מיזמים הכנסה נוספת מזכויות אוויר שלא נוצלו, לבנות דירות זולות שהם מחויבים לבנות בכל מקרה; ברגע שחלק מהתושבים יעברו לשם, הם יפנו משאבי קרקע וזה יעזור לג’קרטה למלא את חובתה ולהקצות 30 אחוז משטחה לשטחים ירוקים”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
אדריכלות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
המאפיין הבולט ביותר של הבניין, הוא הלב בן ארבע הקומות שלו, מפוסל כדי להדהד
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
אדריכלות
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
הכיתות מוארות באור השמש החולף, מטיל צללים למרחבי הלמידה. כל קומה מארחת שלוש כיתות,
בית המגורים האייקוני Mulder House, בלימה, פרו
אדריכלות
בית המגורים האייקוני Mulder House, בלימה, פרו
                   

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*