במדינה משופעת בקניונים, שלעתים נדמית כעושה את דרכה למציאות של "קניון פר קפיטה", קניון עזריאלי ראשונים הוא ללא ספק לא "עוד" קניון - לא במיקומו הייחודי ולא בקונספט האדריכלי שעמד בבסיס תכנונו.

Untitled_Panorama24

 

הפרויקט, שנחנך במרץ אשתקד ותוכנן על-ידי משרד מן-שנער אדריכלים, מקיף שטח כולל של 140.000 מ”ר וממוקם על אי תנועה במחלף המפגיש את כביש 441 ו-443, סמוך לתחנת הרכבת ראשונים בראשון לציון. ככזה, הוא מהווה נקודת ציון משמעותית בכניסה לעיר וכן עורק תחבורה מרכזי המשלב תנועת רכבת, אוטובוסים, מוניות, רכב פרטי, תנועת הולכי רגל ובעתיד אמור להכיל גם את הרכבת הקלה. בתוך כך, הוא חולש על סביבתו, נצפה מכל עבריו לעין החולפים בכבישים והולכי הרגל. לדברי האדריכלים אמיר מן ואסף מן, הסיטואציה המיוחדת חייבה אותם “להתייחסות ארכיטקטונית היקפית, כולל לחזית החמישית”. הפרויקט, לדידם, מגלם פריצת גבולות מקונספציות קיימות, והם מציינים בחום, את שיתוף הפעולה והגיבוי להם זכו קבוצת עזריאלי “מדובר בפרויקט שהיה כרוך במורכבות רבה והם ‘הלכו’ איתנו. אין ספק שלקוח טוב הוא לקוח שמבין היטב את הקונספט ואת היתרונות שהגלומים בו, ותפקידנו כאדריכלים שהגו אותו, היה לוודא שהם אכן יתממשו בצורה הטובה ביותר”.

 

_48A3129

 

_48A3159

 

_48A3344

 

_48A3355

 

הקונספט: ONENESS

הקונספט התכנוני התבסס על הקונטקסט הסביבתי והפרוגרמטי, וזוקק לרעיון מהודק שנטווה מתוך התבוננות על אובייקטים דוגמת מחשב ה-MACBOOK הנייד של אפל, או הסקיני ג’ינס שעיצב הדי סלימאן לבית האופנה סאן לורן – אובייקטים שמציגים מעטפות שלמות, מצומצמות ומדויקות, המכילות עולם תוכן מורכב. כך, להבדיל מקונספציית תכנון מוכרת-רווחת, המשלבת “פלטת מסחר” כמסה אופקית ובדרך כלל גם מגדל שצומח ממנה – מעליה, תורגם הקונספט לשילוב המגדיר בבירור שני נפחים שונים – אופקי (קניון מסחרי) ואנכי (מגדל משרדים), אך נחשף לעין כמקשה אחת. כעין משיכת מכחול המשכית, המשרטטת סילואטה שמתחילה מגובה הולכי רגל, ממשיכה ומתנשאת לכיוון מעלה ושבה למפלס הקרקע בקומת הכניסה.

המבנה המינימליסטי נשען על צמצום חומרי של קירות מסך שקופים, משטחי אלומיניום ומשטחי דק, ובה בעת מציג עניין גיאומטרי באופן בו “קומטו” משטחי האלומיניום לתצורת משולשים, תוך יצירת מבניות מרובת שבירות זוויתיות והשתקפויות אור משתנות. צורניות המשולשים נשאבה ממתאר המשולש הארוך של המגרש, וכמערכת שידועה ביציבותה היא אף משרתת את המורכבות הכרוכה בחיבורי המסות ומפגשי המישורים ללא הפרה של החזות ההומוגנית- חזות שנחשפת כ”שמיכת קמטים” רציפה המחברת את המסות האדריכליות. גם כשבמהלך הבנייה החליטה קבוצת עזריאלי להגדיל את שטחי הקומות במגדל המשרדים, התאים התכנון את עצמו תוך שמירה על הממד ההומוגני והיצמדות לקונספט הרעיוני: הפתרון האדריכלי לשינוי גובש כפיצול המבנה הרחב לשני מבנים בעלי פרופורציות צרות יותר, שמתאחדים בבסיסם. מעטפת קמטי האלומיניום “נפרמה” בנקודת הפיצול לכדי אלמנט תלת ממדי, ובמרווח שנוצר אגב כך הותקנו קירות מסך המבטיחים החדרת אור לעומק הקומות.

 

_48A3359_2

 

_48A3421

 

_48A3476

 

_48A3531

 

_48A3572

 

_48A3633

 

_48A3807

 

_48A3857

 

_48A3927

 

_48A3939

 

╫¬╫₧╫ץ╫á╫פ3

 

1_(16)_╫ק╫צ╫ש╫¬_╫ץ╫ñ╫ש╫¬╫ץ╫ק_╫í╫ץ╫ñ╫ש

 

1_(19)_╫ק╫צ╫ש╫¬_╫í╫ץ╫ñ╫ש╫¬

צילום: עוזי פורת

DJI_0017 - Copy

 

DJI_0036_3 DJI_0038

 

DJI_0051 - Copy

 

DJI_0051b

 

DJI_0070

 

DJI_0189

 

DJI_0192

 

DJI_0355

 

DJI_0513 - Copy

 

DJI_0537 - Copy

 

Untitled_Panorama16

 

המבנה והסביבה: מינוף הפוטנציאל ועדיפות להולכי רגל

חיבור רכבת לקניון טומן בחובו פוטנציאל לחולל שינוי ולתרום בהיבט העירוני והסביבתי, ולא בכדי הוא נראה היום רבות ברחבי העולם. כך היה גם במרכז עזריאלי ראשונים, כשתחנת רכבת אזוטרית למדי ואי תנועה, קיבלו חיים חדשים, כמוקד משמעותי שיש בידו למנף פעילות של מסחר, תעסוקה ובילוי לעיר וליישובי הסביבה. מטבע הדברים, תהליך מסוג זה כרוך באתגרי תכנון וביצוע שנגזרים ממנו ושלא פסחו גם על הפרויקט. כמו למשל, העובדה שהשטח עליו הוקם המבנה שימש קודם לכן כמגרש חניה פתוח לנוסעי הרכבת, כך שכל שלבי הבנייה נדרשו להיות מתואמים בקפידה כדי להבטיח שלא יהוו הפרעה למשתמשים בו. המשימה הוכתרה כהצלחה ועם השלמת הבנייה הוקצו בחניון התת קרקעי של המבנה 600 מקומות חניה המיועדים לנוסעים.
בחתירה למימוש מיטבי של הפוטנציאל הגלום במרכז, ניתן דגש מרבי על תנועה נגישה ונוחה ממנו ואליו, תוך מתן עדיפות להולכי רגל ושילוב חזיתות ראשיות בכל היקפו. הנפח האופקי תוכנן כך שרק מחציתו נוגעת בקרקע, כשהמחצית השנייה מתנשאת על עמודים ובחלל הנוצר תחתיה משתלב חניון אוטובוסים וכן מתאפשרת תנועת הולכי רגל. את חיבור המבנה לשכונות הממוקמות מעברו הצפוני מייצר גשר כציר עירוני שקושר אותן אליו, עובר בתוכו, וממשיך ו”גולש” היישר לרכבת, ובצדו הדרומי מייצרת “גריעה” מהנפח המבני כיכר שמחברת את תנועת הבאים מהתחנה אל המרכז. בצדו המערבי התקבלה רחבה נוספת ע”י קטימת הנפח שפונה לשדרות הרצל ונים, כשהיא משלימה בכך מרחב חוץ ציבורי שסובב את כלל הבניין.
על מנת למנוע עומס והפרעה לתנועה הולכי הרגל, אף את חניוני הפריקה-טעינה שנדרשים לתפעול המרכז, “פיזר” התכנון סביב קומת הקרקע, עם הקפדה על גישה ישירה לגרעינים והטיפול המהודק בכל פרט בא לידי ביטוי גם בנראות האסתטית של כל האלמנטים הטכניים שנדרשו, דוגמת רפפות שחרור האוויר מהחניות התת קרקעיות, אשר ממשיכות את הקו העיצובי.

 

_48A1790

 

_48A1811_2

 

_48A1955

 

_48A7216

 

╫¬╫₧╫ץ╫á╫פ4

 

╫¬╫₧╫ץ╫á╫פ5

 

1_(22)_╫º╫á╫ש╫ץ╫ƒ_╫í╫ץ╫ñ╫ש

 

IMG_0241

 

IMG_0262

 

IMG_0266

 

IMG_0353

 

IMG_0359

 

Untitled_Panorama2

 

עיצוב הפנים: עכשווי ומסביר פנים

מרחב הפנים מגלם זרימה קוהרנטית עם המעטפת החיצונית, כמו גם חוויית חלל מתפתחת ופרספקטיבות מבט משתנות. תנועת החלל נעה בשני צירים אופקיים – ציר ארוך וציר קצר, כשנקודת המפגש ביניהם היא ציר אנכי פתוח, סוג של “חור” הזורם לכל גובה קומות המסחר עד מפלס החניה. מארג הפנים נרקם על בסיס גיאומטריה שבורה-זוויתית המאפיינת את המעטפת, ושלוש הקומות “פוסלו” בהתאמה צורנית המגדירה אזורי ישיבה ומעברים שמקשרים בין שני עבריהן. מוטיב המשולשים מככב בסקיילייט מרשים, שתוכנן כעין קרום המשלב משולשי אלומיניום וזכוכית ומלווה את החלל ממעל כרובד משלים לגיאומטריה הייחודית. ככלל, אחד הדברים המאפיינים את החלל הוא ריבוי יחסי של פתחים המשמרים קשר עם החוץ, מקנים לו תחושת פתיחות נעימה ומעשירים את חוויית השהייה בו.
עיצוב הפנים בוצע על-ידי משרד אבנר שר אדריכלים וצילי גור, האדריכלית האחראית על הפרויקט מטעמו. התהליך, שזרם כדיאלוג פורה עם צוות אדריכלי מן שנער, נארג כשפה החושפת קונטרסט למעטפת הלבנה ונועדה לשוות לחלל חזות עכשווית, אך חמה ומסבירת פנים. במסגרת זו נבחר עץ (במבוק), שהשימוש בו במרכזים מסחריים, הינו ייחודי ויוצא דופן וכך גם אופן שילובו המקורי שבוצע כ”שדות”-“איים”- כנגיעות טרפזיות המתכתבות עם גיאומטריית החלל ומהדהדות אותה. שדות העץ מופיעים כשיבוץ א-סימטרי ואקראי לכאורה בדפנות, בקירות, בתקרות ובריצוף, תוך יצירת איזון עדין עם האזורים הלבנים, לצד ממד דינאמי ועניין ויזואלי לא מצופה.
חלל המבואה משותף לקניון ולמגדל המשרדים ומוגדר באמצעות גבהים שונים -17 מ’ באזור הקניון ו-12 מ’ באזור המגדל, מקבל העץ נוכחות משמעותית כחיפוי לובי המעליות הנקרא כעין “שער” כניסה לאזור בו ממוקמות. החיפוי מושתת על לוחות בתצורת טרפז, תוך הותרת מרווחים בין לוח ללוח לשילוב תאורה. חציו השני של השער מגלה “סיפור” חומרי חדש- חיפוי בזכוכית מודפסת עם מוטיבים מהטבע, אשר חובר בהרמוניה לחיפוי העץ ויוצק עניין אסתטי נוסף.
בין החללים המעניינים שתוכננו בכל אחת מקומות הקניון, ומעידים על התפיסה האנושית- חמימה שמלווה אותו הם “חדרי משפחה”: אזורי החתלה שהורחבו לכדי חללים בפני עצמם לנוחות המבקרים, וטופלו בהתאם ליצירת אווירה אינטימית-עוטפת.

 

1_(9)╫£╫ץ╫ס╫ש_╫í╫ץ╫ñ╫ש

 

1_(11)_╫צ╫ץ╫ש╫¬_╫£╫ץ╫ס╫ש_╫í╫ץ╫ñ╫ש

 

1_(12)_╫₧╫ó╫ס╫¿_╫£╫ץ╫ס╫ש_╫₧╫ó╫£╫ש╫ץ╫¬_╫₧╫⌐╫¿╫ף╫ש╫¥_╫í╫ץ╫ñ╫ש

 

KANYON_RISHONIM_025

 

תכנון התאורה: העצמת הרעיון האדריכלי

תכנון התאורה, אשר הופקד בידי מעצבת התאורה מיכל קנטור, כלל את הארת חזיתות בניין והשטח סביבו, את כלל החללים הציבוריים במגדל המשרדים, ואת קומות הקניון. בחזיתות  קירות המסך של המבנה שולבו פסי תאורה ליניאריים שעוקבים אחר הזוויתיות המבנית, וכך גם ברחבות הריצוף החיצוני, תוך יצירת קונטור מודגש והשתקפויות שמעצימים את הרעיון האדריכלי. חזיתות האלומיניום של הבניין הוארו להדגשת ממדי נפחו והמסה שלו, כשהדיאלוג המתקיים  בין הפסים הליניאריים שמלווים את המעטפת לבין הארת מסת האלומיניום כולה מייצר תמונה לילית ייחודית ומרשימה. תמונת אור מרשימה נוספת מתקבלת בלובי הכניסה שבמגדל המשרדים: פסי התאורה הליניאריים שהוטמעו במרווחים הזוויתיים בין לוחות חיפוי העץ, חוברים למארג אלכסונים מואר הנחשף גם לעיני העוברים ושבים מבעד לקירות המסך הגבוהים.
קומות המסחר בקניון הוארו באמצעות שילוב של גופי תאורה עגולים שקועים ופסים ליניאריים, הזורמים עם צירי התנועה, מלווים אותם ואת הקו המבני- גיאומטרי כאחד, ואף משרטטים השתקפויות בריצוף הלבן.
כך, אם לחזור לנקודת ההתחלה, לקונספט שהיווה את נקודת המוצא לתכנון, אין ספק שהוא אכן קרם עור וגידים כמרכז ייחודי ומיוחד בנוף, תרתי משמע, ובוודאי שלא “עוד” קניון.

 

קניון‭ ‬ראשונים‭ ‬ראשון‭-‬לציון
מזמין: קבוצת‭ ‬עזריאלי
תכנון: אמיר‭ ‬מן‭-‬עמי‭ ‬שנער‭ ‬אדריכלים‭ ‬ומתכנני‭ ‬ערים‭ – ‬בשיתוף‭ ‬דוד‭ ‬עזריאלי‭ ‬אדריכלים
שותפים‭ ‬אחראיים: אמיר‭ ‬מן‭,‬ אסף‭ ‬מן
ליווי‭ ‬תכנון: דוד‭ ‬עזריאלי‭ ‬אדריכלים‭: ‬ דוד‭ ‬עזריאלי‭ ‬ז”ל‭,‬ גבי‭ ‬עובד
אדריכלים‭ ‬ראשיים: סטאס‭ ‬קוליק‭, ‬ לירן‭ ‬בן‭ ‬עמי,‭  ‬נועם‭ ‬ספרא צוות מתן‭ ‬פיזנטה‭, ‬ג‭’‬ניה‭ ‬פולישצ‭’‬וק‭, ‬רוי‭ ‬בוארון‭
יעל‭ ‬אופנהיים‭, ‬ליליאן‭ ‬זחלאווי‭, ‬אורי‭ ‬אדירי‭, ‬סיימון‭ ‬גירשוביץ‭, ‬לירון‭ ‬ברקאי‭, ‬מיכל‭ ‬שלום‭, ‬כפיר‭ ‬גלטיה‭ ‬אזולאי‭, ‬מרטין‭ ‬ניימן
עיצוב‭ ‬פנים: אבנר‭ ‬שר‭ ‬אדריכלים‭ ‬ובני‭ ‬ערים‭ ‬בע‭”‬מ
אדריכלית‭ ‬ראשית: צילי‭ ‬גור
תכנון‭ ‬תאורה: מיכל‭ ‬קנטור
ספק‭ ‬תאורה: קמחי‭ ‬תאורה
פיתוח‭ ‬נוף: מנעד‭ ‬בע‭”‬מ
ניהול‭ ‬פרויקט: מסד‭ ‬עוז
מנהל‭ ‬ראשי: איתי‭ ‬קפלינסקי
ניהול‭ ‬תכנון: שי‭ ‬אדרי
קבלן‭ ‬ראשי‭ ‬גמרים‭ ‬ומערכות: א‭. ‬שדה‭ ‬פרוייקטים‭ ‬בע‭”‬מ
עבודות‭ ‬עץ: קנה‭ ‬קש
טיח‭ ‬אקוסטי: יהודה‭ ‬יצוא‭ ‬יבוא
עבודות‭ ‬זכוכית: ד‭.‬אל‭ ‬גלאס‭ ‬דוד‭ ‬לנגפורד
קונסטרוקטור: רמי‭ ‬בלס‭ ‬מהנדסים‭ ‬בע‭”‬מ
סניטארי: א‭. ‬פפיש‭ ‬ושות‭’ ‬מהנדסים
מיזוג: ה‭.‬ר‭.‬ו‭.‬א‭.‬ק‭ ‬חברה‭ ‬לתכנון‭ ‬ויעוץ
חשמל: דוד‭ ‬בר‭ ‬עקיבא‭ ‬מהנדסים‭ ‬יועצים‭ ‬בע‭”‬מ
תיאום‭ ‬מערכות: מבט‭ ‬3D‭ ‬מהנדסים‭ ‬בע‭”‬מ
בטיחות: ש‭. ‬נתנאל‭ ‬מהנדסים
שילוט: ארכיגרפיה

 

╫¬╫₧╫ץ╫á╫פ1

 

╫¬╫₧╫ץ╫á╫פ2 DIAGRAM Elevation A6

 

elevation9

 

Ground Floor A3

 

Ground Floor A6

 

Plan 78 (+14.00) A3

 

Plan 78 (+14.00) A6

 

Roof Plan A3

 

Roof Plan A6

 

Roof Plan6

 

section 5_5

Section A3

Section A6

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
אדריכלות
חזית קרועה, בבניין יוקרה בדנבר
המאפיין הבולט ביותר של הבניין, הוא הלב בן ארבע הקומות שלו, מפוסל כדי להדהד
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
אדריכלות
בית הספר הקדם-יסודי KLE Sanskruti, Nipani / Shreyas Patil Architects
הכיתות מוארות באור השמש החולף, מטיל צללים למרחבי הלמידה. כל קומה מארחת שלוש כיתות,
בית המגורים האייקוני Mulder House, בלימה, פרו
אדריכלות
בית המגורים האייקוני Mulder House, בלימה, פרו
                   

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*