שיתופי פעולה בין משרדי אדריכלים הם פרקטיקה מקובלת וניתן לפגוש בהם לעיתם קרובות. ברוב המקרים המשרדים משלימים אחד את השני על ידי חלוקה טכנית של משימות הפרויקט. נדיר שמשרדים משתפים פעולה רק כי הם מרגישים "שבא להם" ומתעניינים בתהליך המשותף וממקום של אתגור "ארגז הכלים" האדריכלי היומיומי. משרד בר אוריין אדריכלים מתל אביב ומשרד שורץ בסנוסוף אדריכלים מחיפה, בהובלתם של אדריכלים גידי בר אוריין וגבי שורץ, שניהם בוגרי אותו מחזור בטכניון ולמדו תחת הנחייתם של פרופ' רוברט אוקסמן ואדריכל פטר סובול. פיתחו במהלך השנים, קשר מקצועי מיוחד, שבא לידי ביטוי בשיתופי פעולה רבים.

שיתוף הפעולה התפתח במיוחד במסגרת תחרויות אדריכליות. המשרדים רואים בתחרויות הזדמנות מרתקת לבחון ולחקור ולאתגר טיפולוגיות אדריכליות, באופן המזכיר את ימיהם בסטודיו האקדמי. התחרות המשותפת הראשונה הייתה הצעה לתכנון הספרייה העירונית בחיפה, הצעה שזכתה בציון לשבח והייתה פתח לשיתופי פעולה בהמשך.
בעשרים השנים האחרונות, המשרדים שיתפו פעולה בתחרות לתכנון כפר המשתלמים בטכניון, בתחרות לתכנון מעונות הסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע ובתכנון מגדל “אחד העם” בחיפה. פרויקטים אשר נבנו במסגרת שיתוף פעולה זה, היוו פלטפורמה מיוחדת לפיתוח חשיבה אדריכלית ולהגשמת רעיונות וערכים שחשובים ומעסיקים את שני המשרדים.

כפר המשתלמים בטכניון ע”ש זילוני
התחרות הפומבית לתכנון כפר המשתלמים בטכניון, בשנת 2003, היוותה מעבדה לפיתוח פרויקט הנוגע במושג “מערכת פתוחה” וכן בוחן מחדש את מאפייני ה”שיכון הציבורי” מראשית שנות המדינה וערכיו.
הגישה התכנונית לפרויקט יצאה כנגד הגישה הטיפולוגית, ששלטה באותו זמן בגופי התכנון המוסדיים, והציעה מערכת פתוחה שאפשרה לנהל משא ומתן עם הסביבה – הטופוגרפיה- הערכים- האקלים – השכנים ואדריכלות ה”שיכון הציבורי”.
כעבור 12 שנים, חזרנו לפרויקט ונהנינו לראות את תוצאות המשא ומתן המוצלח שמתקיים בין הבניין והטבע הסובב.

תכנון: גבי שורץ. שטורץ בסנוסוב אדריכלים
גידי בר אוריין. בר אוריין אדריכלים
צוות תכנון: ניר עובדיה, ולדימיר מלמד, עופרי ברוזה, אברהם רוטל, עומר כהן
אדריכלות נוף: רביב טל
צילום: נמרוד לוי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מגדל אחד העם בחיפה
פרויקט מגדל “אחד העם” בחיפה, הוא סיפור של יזם תל אביבי שהגיע לחיפה והתאהב בבור ההיסטורי, ברחוב “אחד העם”, בשכונת “הדר”. מגרש זה, נחפר לפני כ- 25 שנה, בעומק של כ-20 מטרים עבור חניון תת קרקעי ומגדל מגורים, היזם שהחל בעבודות החפירה הסתבך כלכלית והמגרש נותר כבור וכפצע ברקמה העירונית.
היו לא מעט התלבטויות, כאדריכלים, אם נכון לתכנן מגדל מגורים בלב שכונת “הדר” המרקמית. לאחר התלבטויות מרובות וההבנה כי הפרויקט יושלם בכל מקרה הוחלט על שיתוף פעולה תכנוני לסיום הפרויקט. השיתוף בין המשרדים התבסס על חשיבה שמתמקדת בחיפוש אחר טיפולוגיה השואבת את מאפייניה מהרקמה הקיימת. ראשית תוכננה קומה טיפוסית, שהיא סוג של בינוי מרקמי – ציטוט של הרקמה הקיימת בין רחוב ירושלים לרחוב פבזנר הסמוכים. מעל לקומה הטיפוסית, תוכננו שתי קומות טיפוסיות נוספות, עם שינויים קלים, כך שהבניין מורכב מ-3 קומות טיפוסיות החוזרות על עצמן, ומעניקות למגדל את האופי המרקמי – מין שכונה “הדרית” אנכית.

תכנון: גבי שורץ. שטורץ בסנוסוב אדריכלים
גידי בר אוריין. בר אוריין אדריכלים
אדריכלות נוף: אב אדריכלות נוף
צילום: עמית גרון

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כפר הסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע
שני המשרדים, כל אחד בנפרד, הוזמנו להשתתף בתחרות אדריכלים לתכנון מעונות הקמפוס הצפוני החדש באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. מכיוון שכך, החליטו המשרדים לשתף פעולה ולהכין הצעה משותפת לתחרות.
ההצעה המשותפת זכתה בתחרות והפרויקט נבנה.
במהלך העבודה על הפרויקט, התבהר כי הדבר הכי חשוב שהפרויקט צריך לספק, מעבר לתכנית הבנייה, הוא צל. לכן, הוצעה תוכנית בנייה מרקמית של בניינים בגובה 4-5 קומות סביב מערך של חצרות.
החצרות יצרו מרחבים ציבוריים בקנה מידה אנושי, מוצללים ונעימים, שמציעים חיבור יעיל עם הסביבה הסובבת. שנות הקורונה האחרונות הבהירו את חשיבות מרחבים אלו.
מעבר לחצרות, הפרויקט “נחצה” על ידי חלל ציבורי- “הואדי”. ה”ואדי” מכיל פונקציות ציבוריות עבור הסטודנטים, כגון מכון צילום, חללי עבודה, דואר, כביסה, חדר כושר ועוד.
במפלס הקרקע משולבות קומות עמודים היוצרות קשר ורצף תנועתי בין ה”ואדי” לבין החצרות הפנימיות.
במקביל לחצרות והמעברים על הקרקע, מתקיימת גם תנועה בין המבנים בקומת הגג, תנועה המאפשרת מעבר בין הבניינים ומרחב ציבורי נוסף המכיל אזורי שהיה ובילוי עבור הסטודנטים.

תכנון: גבי שורץ. שטורץ בסנוסוב אדריכלים
גידי בר אוריין. בר אוריין אדריכלים
צילום: עמית גרון. עמית האס

 

 

 

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
העיצוב הנוזלי של MAD Architects למרכז הספורט Cloud 9 בשיג’יאז’ואנג, סין
אדריכלות ישראלית
העיצוב הנוזלי של MAD Architects למרכז הספורט Cloud 9 בשיג’יאז’ואנג, סין
  לדברי האדריכלים, התכנון של המרכז נועד לשפר הן את הפונקציונליות של התוכנית שלו
על הקשר ההדוק בין AI לבין נדל”ן / ד”ר אדריכל אימאן טבעוני
אדריכלות ישראלית
על הקשר ההדוק בין AI לבין נדל”ן / ד”ר אדריכל אימאן טבעוני
  לדוגמא, בימים אלה משרדנו מתכנן בניין בסין, הממוקם בתוך פארק, באזור מרוחק ממרכזי
ארמון Ferenc Raichle’s Palace, ב-Subotica, סרביה
אדריכלות ישראלית
ארמון Ferenc Raichle’s Palace, ב-Subotica, סרביה
בעבר הכיל הארמון את משרד האדריכל בקומת הקרקע וחדר אוכל. בפנים היה גם גן

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*