כרמל אילן מגדירה עצמה כאגרנית אובססיבית של טקסטים נטושים. כשנכנסים אליה לסטודיו, עוברים בין ערמות של ספרים עזובים ואנציקלופדיות שנאספו מן הרחוב, מגזינים צבעוניים, פליירים שפג תוקפם ודפי זהב מצהיבים. הנייר עבור אילן, מהווה מקור השראה הן מבחינה צורנית והן מבחינה רעיונית. בתהליך של הרס ובנייה מחדש, התמסרות ומחקר, זיכרון והתחדשות, היא פיתחה לאורך השנים שפה ייחודית הנעה במרחב שבין ציור לפיסול באמצעות נייר, וטומנת בחובה מגוון של משמעויות ורבדים.

בגיל 40, לאחר שנים שעסקה בעיצוב אופנה ועיצוב רהיטי ילדים, חזרה אילן לספסל הלימודים, בבית-הספר “בסיס” לפיסול. לנייר הגיעה במקרה בשנתה השלישית ללימודים, בפרויקט דיוקן עצמי. היא מספרת: “חיפשתי חומר שידבר אותי וחשתי בנוח עם הניירות המשומשים. מצאתי את הנייר כחומר זמין, מרתק וטעון, שאיפשר לי להתבטא, בפעם הראשונה, בחופשיות. תוך כדי ניסוי וטעייה והעמקת ההיכרות עם החומר החדש ישן הזה, העבודות החלו לזרום מתוכי, לשקף את החוויות הרגשיות שלי והעולם הרוחני שלי מצא מקום. בניירות האבודים גיליתי עולם ומלואו. עולם שרק ‘זעק’ לתיווך שלי כדי לחשוף את הסודות שעוד חבויים בו. התחלתי עם עבודות קטנות, מספריים ואקדח סיכות. העבודה ‘Home’ הייתה אחת העבודות הראשונות שייצרתי ומאוד ריגשה אותי. הרגשתי שסוף סוף מצאתי ‘בית’ ואכן מאז לא עזבתי”.

Exhale, folded papers on plywood, 180x140cm, 2017. צלם : אורי שדה

 

צלם: אורי שדה – Carmel Ilan, Exhale, details

 

במשך השנים, כשההיכרות עם החומר העמיקה וכשפתרונות טכניים נמצאו, היא החלה להעז יותר – לחפש בתוך השפה עוד זווית, עוד אפשרויות, תוך כדי דיאלוג מתמיד עם הנייר, העבודות החלו לצאת מהקווים ולזלוג מהמסגרות ומהזוויות הישרות, כל עבודה סימנה את העבודה הבאה, העשירה את השפה ואיפשרה לה יותר ויותר חופש והתפתחות אמנותית ופנימית שלא רואה את הסוף. עבודותיה של אילן החלו להיות מוצגות בתערוכות בישראל ובחו”ל וכיום הן נכללות באוספים פרטיים וציבוריים חשובים בארץ ובעולם. לגבי ההמשך, מבטיחה אילן: “כל עוד מלווה אותי התחושה שדפי הטקסט לוחשים לי, אמשיך לעבודה הבאה”.

צלם: אורי שדה .Owl, 62x58cm, folded papers on plywood, 2018

 

צלם: דמיטרי ספקטור – Home, folded papers on plywood, 30x30cm, 2003

 

בשנים האחרונות, לצד עבודתה על האלמנטים הפיסוליים, החלה אילן ליצור גם סדרות של הדפסים צילומיים. ההדפסים, המופקים בגדלים שונים ומוצגים על רקעים של שחור ולבן, מודפסים על גבי ניירות צילום מיוחדים בסדרות מוגבלות של 5 עותקים ומתכתבים עם עבודות הפיסול בנייר ומהדהדים אותם. העבודה עם ההדפסים המצולמים מאפשרת התאמה אישית ועבודה עם אדריכלים ומעצבים גם בפרויקטים עם חללים גדולים.

 

צלם: שי אפשטיין, עיצוב: אלכס מיטליס. Calimala hotel: Strelitzia, High Quality Scan, 150x150cm, 2016

 

מלון נורמן, ת”א. Deep in the forest, folded paper on plywood, 2011, 180x112cm

 

עיצוב: עדי שטיינהוף. Rain small, High Quality Scan, 300x150cm, 2015

 

צלם: שי כהן ארבל. The secret life of trees 2, folded papers & bended wood, 40x75x35cm, 2019

 

צילום: הדס אלדר

 

כרמל אילן. צילום: הדס אלדר

לכל הכתבות בקטגוריית אמנות
+כתבות מומלצות
פסלי העץ הממוחזר של יסמין גור, מעלים זיכרונות ומשחזרים חיים
אמנות
פסלי העץ הממוחזר של יסמין גור, מעלים זיכרונות ומשחזרים חיים
    כבתם של אדריכל וציירת ממייסדי העיר ערד, פיתחה הפסלת יסמין גור, כבר
ענקי קליפות העץ של אתי גדיש דה לנגה
אמנות
ענקי קליפות העץ של אתי גדיש דה לנגה
  כל עבודה חדשה מהווה עבורה אתגר, איתה היא יוצאת למחקר מלווה ברעיונות וסקיצות,
הפגנות בבוסטון למען שחרור – עולם התרבות מהצייר רנואר
אמנות
הפגנות בבוסטון למען שחרור – עולם התרבות מהצייר רנואר
קבוצה של מפגינים קולניים, התגודדו ביום שני בשבוע שעבר, מחוץ למוזיאון Museum of Fine

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*