התרבות האפריקאית מכילה בתוכה סגנונות עיצוב שיער שניתן לתאר אותן פיסוליים. יותר מ-1,000 מעיצובים כאלה תועדו על ידי J.D.Okhai Ojeikere בסדרה שלו Hairstyles, תיעוד נרחב של מגמות עיצוב שיער ניגריות, המשתרעות על פני שני עשורים, לאורך שנות ה-60 וה-70.

 

בסדרת התמונות המינימליסטיות שלו בשחור-לבן, צילם הצלם מניגריה מגוון מעניין של סגנונות מורכבים שרואים בחיי היומיום, במאמץ לשמר את התרבות הניגרית, ליצור תיעוד ארכיוני אמנותי. “כל התסרוקות האלה הן ארעיות. אני רוצה שהתצלומים שלי יהיו תיעוד ראוי להן, לרגעים של יופי ושל ידע. אמנות משולבת בחיים שלנו. בלי אמנות, החיים היו קפואים”.
מעמדה הנחות של האישה השחורה בחברה של היום, מתבטא גם בשערה שעבר פטישיזציה, של קסם וגם החלשה. עם זאת, סדרת התסרוקות זו של Ojeikere משנת 1968, מדגימה את היופי והחשיבות התרבותית של שיערה של האישה השחורה, כנגד הפטישיזציה הזו. הפשטות של הדיוקנאות מדגישה כל סגנון ייחודי ואת האומנות שבו. התסרוקות מציגות בגאווה את חיי החברה והתרבות הניגרים, בצורה כזו שמביאה גם תחושה מועצמת של נשיות שחורה ומיניות נשית שחורה. גבן של המצולמות מופנה למצלמה, כדי ליצור חוסר נגישות של הצופה, לומר, איננו כאן כדי להעיף מבט גברי כוחני על המצולמות, אלא להעריך את התרבות והנשיות הניגרית מחוץ לנקודת המבט שלנו.
Johnson Donatus Aihumekeokhai Ojeikere (1930–2 בפברואר 2014), הידוע בשם J.D. ‘Okhai Ojeikere, נולד בכפר בדרום מערב ניגריה. הוא עבד כצלם סטודיו ועבר לצילום אמנותי ותיעודי בגיל 20. הוא הציג את עבודותיו במוזיאונים נחשבים ברחבי העולם וגם בביאנלה ה-55 של ונציה. הוא מת ב-2 בפברואר 2014, בגיל 83.
עיצוב שיער נתפס בניגריה כתהליך אמנותי וחברתי, המהווה חלק מהמודרניות הפוסט-קולוניאלית האפריקאית. התסרוקות מכונות Onile-Gogoro – שפירושו “לעמוד בגובה”, כמו הבניינים הרב-קומתיים שצמחו אז בערי ניגריה. עיצובי השיער נעשו בטכניקה הנקראת olowu ויש בהם רמזים על מעמדן החברתי של הנשים. הצילומים מגדירים זמן מסוים בניגריה, שבתורו, היווה חלק מהזהות הלאומית. חלק מהתסרוקות הקלועות נשמרו עד היום ברחבי אפריקה ובעולם ובדרך זו באות לסמל זהות חוצת גבולות והגדרה עצמית.

 

 

 

מחווה של Medina Dugger ל-JD Okhai Ojeikere מביאה חיים חדשים לתסרוקות ניגריות מסורתיות

הצלם Ojeikere היה לא רק איש חזון אלא הראשון שעסק בצילום דוקומנטרי בניגריה, חלוץ בייצוג המתפתח של שיער אפריקאי מסורתי באמצעות צילומיו. הצלמת Medina Dugger, ילידת קליפורניה, החייה בלאגוס – יצרה מחווה לסדרה האיקונית של הצלם המנוח, עם תיעוד מרתק ומודרני של האישה הניגרית. הסדרה שלה “Chroma”, חוגגת את תסרוקות הנשים בלאגוס, ניגריה במבט פנטסטי ועכשווי. דוגר ממזגת את הנושא והסגנון של היוצר המנוח, עם השפעות עדכניות מקולנוע דוקומנטרי, אופנה ועתידנות.
שמה של דוגר הפך עם השנים לשם נרדף לסצנת האמנות החזותית האפריקאית העכשווית, הצילומים של דוגר – בין אם הם מגלמים תנועה או תחושה שלווה – מכילים מיזוג מרהיב של מרקמים וגוונים ויוצרים קליידוסקופ של צבעים אשר אפשר כמעט לשמוע אותם.

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אמנות
+כתבות מומלצות
האישה המצוירת ביותר בעולם
אמנות
האישה המצוירת ביותר בעולם
  סולידור הייתה לסבית גלויה ולא פחדה לשיר בשנסונים שלה על מה שהיא מרגישה.
כדאי לעלות לרגל: מדרגות הרחוב האומנותיות היפות בעולם
אמנות
כדאי לעלות לרגל: מדרגות הרחוב האומנותיות היפות בעולם
ביירות, לבנון: קבוצה קטנה של מעצבים בשם Dihzahyners, אשר שמם לקוח מאיות פונטי של
בית הקפה הפיוטי Café Party שעיצבו Goodd, אדינבורו
אמנות
בית הקפה הפיוטי Café Party שעיצבו Goodd, אדינבורו
                       

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*