בסוף שנות ה-70 בסן פרנסיסקו, התנועה לזכויות הלהט"בים התעצמה, אך לא היה לה סמל. האמן Gilbert Baker התגייס למשימה ועיצב (1978) את דגל הקשת האייקוני, שהפך במהרה לסמל עולמי של אחדות וסולידריות להט"ב ובכלל.

 

בייקר היה פעיל בתנועת הלהט”בים בסן-פרנציסקו, כאשר הארווי מילק, פעיל זכויות ההומואים והפוליטיקאי הגאה הגלוי הראשון שנבחר למועצת העיר, אתגר אותו ליצור סמל שהקהילה תוכל להתגייס מאחוריו. “כשהעלו אותו למעלה למעלה וראיתי אותו שם נושב ברוח מול כולם, הדהים אותי לגמרי שאנשים פשוט קיבלו תוך שנייה, כמו ברק – שזה הדגל שלהם. זה היה שייך לכולנו. זה היה הרגע הכי מרגש בחיי. כי ידעתי בדיוק אז שזה הדבר הכי חשוב שאעשה אי פעם – שכל החיים שלי עומדים להיות סביב דגל הקשת”.
במצעד הגאווה הראשון ב-1978, התנופפו דגלי הקשת עדיין כשהם צבועים ביד. “דגל הקשת יפה כי הוא עוסק באהבה”, אמר בייקר “היינו צריכים משהו כדי לבטא את השמחה שלנו, היופי שלנו, הכוח שלנו.” הוא מספר שהוא בכה כשבית המשפט העליון הפך נישואים חד מיניים לחוקיים ברחבי הארץ. הוא היה המום כשראה את הבית הלבן עטוף בדגל שלו ומואר כמו קשת בענן לאחר פסק הדין. הוא חשב: “אני לא צריך לדאוג יותר איך את דגל הקשת יהפוך להצלחה”. מבנים איקוניים רבים, ביניהם בניין האמפייר סטייט, היו מוארים בצבעי הקשת וכ-30 מיליון אנשים, כולל סלבריטאים נודעים, עדכנו את פרופילי הפייסבוק שלהם בצבעי הקשת. חברות רבות, כמו גוגל, קוקה קולה ו-AT&T, חגגו את החלטת בית המשפט העליון על ידי הפיכת הלוגו שלהן לקשת בענן.
“דגל הקשת יפה כי הוא עוסק באהבה”, אומר בייקר. “היינו צריכים משהו כדי לבטא את השמחה שלנו, היופי שלנו, הכוח שלנו. הדגל הוא יותר מסתם סמל. זו התגלמותה של קהילת הלהט”ב והוא הפכך למקור נחמה וגאווה לכל מי שמסתכל עליו”.
הדגל האייקוני הפך לסמל החדש של הקהילה הלהט”בית ברחבי העולם, אך מאז עבר כמה שינויים. לדגל הראשון היו שמונה פסים: ורוד סימן למין, אדום לחיים, כתום לרפואה, צהוב לשמש, ירוק לטבע, טורקיז לקסם, כחול להרמוניה וסגול לרוח. כשבייקר החל בייצור המוני של הדגל, בשנה שלאחר מכן, הוא נאלץ לוותר על שני צבעים. בסופו של דבר הוא הוריד את הפס הוורוד, מכיוון שהוא היה יקר מדי לייצור המוני וטורקיז, כדי להישאר עם מספר זוגי של צבעים. כמה שנים אחר כך, חזרו הצבעים המקוריים לדגל.
בשנת 2003, בייקר יצר את אחת היצירות הארוכות בעולם, כאשר תפר דגל גאווה שנמתח ממפרץ מקסיקו ועד מיצר פלורידה.
לפני כמה שנים, בייקר לקה באירוע מוחי שהותיר אותו נכה אך הוא נפטר ב-2017, כשהוא בן 65.

 

Red for life.
Orange for healing.
Yellow for sunlight.
Green for nature.
Blue for harmony/peace.
Purple for spirit.
Pink for sexuality.
Turquoise for art/magic.

 

לכל הכתבות בקטגוריית השראה
+כתבות מומלצות
האריסטוקרט משולי החברה
תרבות
האריסטוקרט משולי החברה
  לוטרק נמלט מהלעג וההשפלה שספג בגלל קומתו, לצריכה כבדה של אלכוהול במיוחד האבסינת,
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
תרבות
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
  גאלה הכירה את Éluard כשהייתה בת 17, בעודו מהסס כיצד יפתח את כשרון
יקום לבן, שחור ואפור של קווים /  Esther Stocker
תרבות
יקום לבן, שחור ואפור של קווים / Esther Stocker
המבנים הגיאומטריים שלה מבוססים על מודולים שחוזרים על עצמם לנצח, יוצרים קצב חזותי מסודר

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*