"היינו מאוד סנובים," אמר במאי טלוויזיה משנות ה-60  "בגלל שהיא הייתה כל כך יפה, לא חיברנו אליה שום דבר אינטלקטואלי."

 

במהלך הקריירה הקצרה שלה במשחק השחמט הנשלט על ידי גברים בחברה שוביניסטית, המבטים בהם זכתה Lisa Lane (שמה האמיתי Marianne Elizabeth Lane Hickey) לא התמקדו במוח שלה. שחקנית השחמט, שמתה מסרטן ב-28 בפברואר 2024 (1933-2024), בגיל 90 בביתה בקנט, ניו יורק, הייתה סטארית וכיכבה בתקשורת, כשבובי פישר עדיין היה ילד פלא. היא התראיינה בטלוויזיה, ב”ניו יורק טיימס” והופיעה על השער של Sports Illustrated, אחת עשרה שנה לפני שבובי פישר זכה בכך. היא הוכתרה כתקווה האמריקאית הגדולה נגד השחמטאים הרוסים המפחידים.

 

 

היא הייתה אשה שהקדימה את זמנה והייתה Gambit עשרות שנים לפני הרומן מ-1983 של Walter Tevis וסדרת נטפליקס שהתבססה עליו, משנת 2020. ליסה ליין הראתה לעולם ששחמט יכול להיות זוהר ושנשים יכולות להיות תחרותיות כמו גברים.
למרות שטביס טוען ש- Gambit היא דמות פיקטיבית ואינה מבוססת על שום אשה אמיתית, גם ליין וגם אליזבת’ (בת’) הרמון (Gambit) היו שחקניות סוערות, חדורות מטרה, מוכשרות ושלא פחדו להתמודד עם גברים ועם ממסד השחמט. לשתיהן הייתה ילדות טראומטית.

 

 

 

ליין לא נתקלה במשחק השחמט עד שהייתה סטודנטית באוניברסיטת טמפל באביב 1957, בבית קפה. “הפכתי למכורה, זה היה כמו להיות תחת השפעת סמים, לראות את השילובים והמהלכים”, היא סיפרה בראיון לטיימס. ליין לא חזר לאוניברסיטה באותו הסתיו ובמקום זה, למדה ושיחקה שחמט. היא זכתה באליפות השחמט לנשים בפילדלפיה ואחריה באליפות הנשים של ארה”ב, בגיל 21, שנתיים בלבד אחרי שלמדה והתחילה לשחק את המשחק.
המשחקים שלה משכו הכי הרבה אנשים. בעיקר גברים, אחד מהם נשמע אומר בטון נדהם: “היא משחקת שח כמו גבר!”. שחקן אחר אמר “קשה להתרכז במשחק כשהיא יושבת מעבר ללוח השחמט בסוודר הדוק. אבל בלי קשר לזה, היא קילרית”.

 

 

 

 

 

 

 

 

ליין לא הכחישה את המזג ההפכפך שלה ומעולם לא התלוננה על התיאורים שלה בתקשורת “יפה”, “דקה”, “מושכת”, “חטובה”. “אני אוהבת להיות בעיתונים”, אמרה “הם לא אומרים שאני יפה ולא שחקנית שחמט טובה. המימסד של השחמט צריך לפרגן לי, כי בגלל שאני בחורה צעירה ויפה, אני מצליחה להביא למשחק פרסום ובסופו של דבר כסף”.
עיתונאית שראיינה אותה בזמנו, מספרת שהיא התרשמה מהאינטליגנציה, הרצינות והישירות של ליין. “שחמט היה משחק לזקנים אינטלקטואלים או לחנונים, היא הייתה מגניבה – ורצינית”.
בובי פישר סירב להשתתף בטורניר עם ליין ואמר, “גברים ונשים לא צריכים לשחק ביחד”. ליין ענתה “מבוגרים וילדים לא צריכים לשחק ביחד.”

 

 

 

בשיא תהילתה הקצרה, היא טענה שמיצתה את הצלחתה ופרשה מהמשחק, פותחת חנות למזון טבעי ואחריה חנות למתנות בניו יורק.
ליין מתה מסרטן בביתה בכרמל, ניו יורק, ב-28 בפברואר 2024, בגיל 90. “אני לא חושבת שהדבר הזה (משחק בשחמט) שעשיתי לפני 40 שנה, היה הדבר הכי חשוב בחיי”, אמרה בראיון לפני מותה.

לכל הכתבות בקטגוריית השראה
+כתבות מומלצות
האריסטוקרט משולי החברה
תרבות
האריסטוקרט משולי החברה
  לוטרק נמלט מהלעג וההשפלה שספג בגלל קומתו, לצריכה כבדה של אלכוהול במיוחד האבסינת,
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
תרבות
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
  גאלה הכירה את Éluard כשהייתה בת 17, בעודו מהסס כיצד יפתח את כשרון
יקום לבן, שחור ואפור של קווים /  Esther Stocker
תרבות
יקום לבן, שחור ואפור של קווים / Esther Stocker
המבנים הגיאומטריים שלה מבוססים על מודולים שחוזרים על עצמם לנצח, יוצרים קצב חזותי מסודר

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*