גבוה בהרי האנדים הפרואניים, באגם טיטיקקה Lake Titicaca, צפים איים קטנים המאוכלסים על ידי שבט Uros. זהו מאגר המים המתוקים הגדול ביותר בדרום אמריקה והוא ממוקם בגובה של כמעט 4,000 מטר מעל פני הים, מה שהופך אותו לאגם שאפשר לשוט בו, הגבוה בעולם.

 

מדוע אני מכנה אותם איים צפים? האיים הללו אמנם מעוגנים לקרקעית האגם – הם מעגנים את האיים לאפיק האגם בסלעים כדי לא להתעורר בבוליביה – אך יכולים לנוע מעלה ומטה, בהתאם למפלסי המים, בדומה לרפסודות.
הכפרים הצפים הרבים – Lago-Titicaca-Peru-Sudamerica – על מי האגם, ניבנו משכבות “טוטורה”, סוג של צמח דמוי במבוק, הגדל בשפע הבמים הרדודים של האגם. הם נבנו לפני מאות שנים על ידי האוכלוסייה הפרואנית העתיקה, כדי למצוא מחסה משבטים תוקפניים כמו הקולאס והאינקה ומאימת שעבוד על ידי הכובשים הספרדים. תושבי האיים עדיין שומרים על מסורות הדיג, הציד ומלאכת היד ומגדלים עופות ואינספור מיני ציפורים.
כיום ישנם 94 איים צפים באגם, כשבכל אחד מתגוררים לא יותר משלושים נפשות, עד כ-10 משפחות על כל אי. למעשה לא כולם גרים שם קבע. חלקם מגיעים רק בבוקר לפגוש את התיירים שרוצים סיבוב בסירות ה”טורטורה”. הבקתות באי מצוידות בפאנלים סולאריים המייצרים אנרגיה לאספקת חשמל עבור מכשירי חשמל ביתיים בסיסיים. התיירות הפכה למקור פרנסה חשוב עבור המקומיים ואתם יכולים לחקור את האיים על גבי קאנו מסורתיים, עם למשל, שתי פומות צהובות המתנוססות על חרטום הסירה, עם פיות פעורים, עיניים מתגלגלות ולתהות אם לעסתם יותר מדי עלי קוקה (תרופה מקומית למחלת גבהים). מה גם שהאוויר בגובה 3812 מטר מעל פני הים יכול לעשות דברים משונים לראש שלכם.
אגב, הפומות הן משחר ההיסטוריה של המקום, טוטמיים סמליים של אומץ, כוח ואנרגיה.
האורוס דגים עם קורמורנים, מחזיקים חתולים כדי להדביר חולדות ואוכלים גם את הבשר וגם הביצים של האיביסים, אותם הם מגדלים כמו תרנגולות.
הלבוש של הילידים האנדים הוא בהשפעת ספרד – כמו חצאית נפוחה, ז’קט בולרו ורוד לוהט וכובע רחב שוליים.
צבע הבגדים והכובעים שלהם נושא קוד: פומפון קשקשני על כובע של אישה אומר שהיא מחפשת בעל; כובע אדום עם קצה לבן מעיד על גבר שהוא זמין. אגב, אמנם נשים אורגות וצובעות אבל סריגה היא עבודה של גבר ואם הוא רוצה להתחתן, הוא יצטרך לסרוג כיפה מרהיבה עבור חמו הפוטנציאלי, או להסתכן באגרוף נעלב.
לתושבי טאקילה יש מוניטין של ייצרני הטקסטיל הטוב ביותר בפרו. למעשה, האי והאמנות שלו מוכרים על ידי אונסק”ו כיצירת מופת של המורשת בעל פה של האנושות.
הקידמה לא ניכרת רק בפאנלים הסטלריים – לאיים יש תחנת רדיו FM משלהם המשדרת חדשות באימארה, אחת משתי השפות המקומיות העיקריות (קצ’ואה היא השנייה, האורוקילה המקורית נמוגה).
גם האקולוגיה של האגם מתפתחת. זהו ביתן של צפרדעי מים ענקיים שאורכן מגיע עד ל-60 סנטימטרים והן מניבות “מיצי אפרודיזיאק” – כך לפחות טוענים המקומיים.
ואם אתם בפרו ושבעתם מהפסטורליה, בקרו בלימה. במאה ה-16, פרנסיסקו פיזארו הספרדי כבש את פרו והקים את לימה כבירתה. כיום היא כובשת בגאווה את העולם עם מטבח נובואנדינה (האנדים החדש). שבו לארוחה בסנטרל, שנמצאת במקום הראשון ברשימת 50 המסעדות הטובות ביותר של אמריקה הלטינית בשלוש השנים האחרונות או במסעדת Astrid & Gastón, הממוקמת במבנה סיינדה היסטורי ברובע סן איסידרו היוקרתי.
מהפכת האוכל של פרו עוררה גם רנסנס תרבותי. לימה מתגאה בסצנות עיצוב קטנות אך מלאות חיים, אומנויות, תיאטרון ומוזיקה. אפשר ללמוד את ההיסטוריה האמנותית שלה מהתקופה הפרה-קולומביאנית ועד היום במוזיאוןPalacio de la Exposición וללכת אחר כך ללגום את הקוקטייל הלאומי של פרו, Pisco Sour, בבר מאורי, שם, בשנות ה-20, ברמן תרם להיסטוריה של המשקה את חלבון הביצה המפורסם.

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית השראה
+כתבות מומלצות
התערוכה הסוחפת 3XN בקופנהגן מחברת אדריכלות וחושים
השראה
התערוכה הסוחפת 3XN בקופנהגן מחברת אדריכלות וחושים
  אדריכלות יכולה לרגש אותך, להרגיע או לרומם את רוחך. היא יכולה להיות אכפתית
המצאות שהמציאו נשים ושינו את העולם
השראה
המצאות שהמציאו נשים ושינו את העולם
אלגוריתם של מחשב בזמן שתרגמה את ההרצאות של הפרופסור למתמטיקה שלה, Ada Lovelace הוסיפה
כרונולוגיה מצולמת של המלחמה לזכויות השחורים בארה”ב
השראה
כרונולוגיה מצולמת של המלחמה לזכויות השחורים בארה”ב
  ד”ר מרטין לותר קינג ג’וניור נושא את נאומו “I Have a Dream” בפני

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*