הרופא האינטגרטיבי Oscar Serrallach, מצהיר נחרצות, כי תחושת מטרה, היא הגורם התורם החשוב ביותר לבריאותו ולחיוניותו של האדם. הוא ראה שמטופלים שלו שניהלו אורח חיים בריא - פעילות גופנית רבה, תזונה איכותית ורווחתם הכללית הייתה טובה, עם זאת, חלקם עדיין התמודדו עם בעיות בריאות, לעומתם, המטופלים הבריאים ביותר שלו, לא בהכרח חיו חיים בריאים "לפי הספר", אבל הייתה להם מטרה מוגדרת, יעדים אליהם חתרו מתוך תשוקה והתלהבות.

 

ליפנים יש מילה המגדירה את התפיסה הזו: איקיגאי ikigai (ee-key-guy), שמתורגמת ל”סיבה להוויה reason for being”. איקי שפירושו חיים וקאי שמתייחס לתועלת, ערך, “הגשמת מה שמצפה ומקווה ממך” וזה מסתכם כתוצאה של ארבעה חלקים, היינו, איקיגאי נמצא במרכזם של ארבעת האלמנטים הללו, כתחושת הערך שלך – הסיבה לקום מהמיטה בבוקר:
הדברים שאת/ה אוהב/ת
מה שהעולם צריך ממך (המשימה שלך)
במה את/ה טוב/ה (כישורים וכשרון)
על מה את/ה מקבל/ת תשלום (מתפרנס)
התפיסה התפתחה מתוך האמונה בהשפעה המכרעת של הנפש על בריאותנו הפיזית. הפסיכולוג ההונגרי-אמריקאי Mihaly Csikszentmihalyi, יצר את מושג “הזרימה”, רצף של רגעים שבהם אנחנו במיטבנו והמתרחשים “כאשר גופו או מוחו של אדם נמתחים עד קצה גבול היכולת, במאמץ מרצון להשיג משהו קשה וכדאי”, היינו, כאשר את עושה באופן עקבי משהו שאת אוהבת ושאת טובה בו, עם היתרון המוסף של הבאת ערך לחייהם של אחרים. הזרימה אז היא האיקיגאי שלך, פעילות שנותנת לחייך משמעות ומטרה.

 

 

איקיגאי דומה למונח הצרפתי “raison d’etre” או “סיבה להוויה”. תחושת המטרה הזו לקחה חלק בטקסים רבים בקרב תרבויות עתיקות של ילידים במקומות שונים בעולם. הטקסים נועדו לגלות את התפקיד הרוחני של הפרט בתוך קבוצה או שבט. זהו מושג שאין לו הרבה משקל בחברה הצרכנית ומונעת אינטרסים אנוכיים של ימינו, שבה הקריירה, המצב הכלכלי וההשכלה שלנו, הם לרוב המניעים היחידים לכיוון שלנו בחיים. אנו חיים בעולם המוכתב על ידי המציאות הפרקטית ומה שמצופה מאיתנו בחברה. כאן מוצעות לנו כיום דרכים שונות, המלמדות איך להתנתק מהלחצים של העולם המודרני, כדי לגלות את הייעוד האמיתי שלנו.
אפשר ללכת אחרי נטיית הלב שלנו ואפשר גם לנקוט באקטיביזם, אותו מציע המיתולוג האמריקאי Andrew Harvey, שמציע דווקא לזהות את אותם היבטים בעייתיים וגרועים בולמנו, אשר שוברים את לבנו ולמקד בהם את הפעולות שלנו כדי ליצור שינוי או השפעה חיובית. חשוב לציין, כי איקיגאי אינו מתייחס רק למטרה האישית ולהגשמה של האדם בחיים, ללא התחשבות באחרים או בחברה בכללותה.
הכל טוב ויפה וסופו לגרום לנו להיות מאושרים, אבל מה קורה כשאתה לא יכול לשלם את שכר הדירה? איך מאזנים בין התיאוריה המופשטת של איקאגאי, לבין המעשיות של החיים?
האיקיגאי בא להציע אורח חיים השואף לאזן בין הרוחני לבין המעשי. האיזון הזה נמצא בצומת שבו התשוקות והכישרונות שלך, מתכנסים עם הדברים שהעולם צריך ומוכן לשלם עליהם.
אשה אחת בשם Atira Tan, לא יכלה לשאת את מציאות סחר מין בילדים באסיה ומיקדה את התשוקה שלה ליצור את השינוי אותו רצתה לראות, בהקמת הקרן הבינלאומית Art2Healing, המנגישה ריפוי ותנועה טרנספורמטיבית לילדים שנפגעו ומצויים בטראומה. Xiuhtezcatl Martinez, הוא נער שהקים את Earth Guardians, תוך מיזוג הכישרון והשאיפה שלו להציל את כדור הארץ, הוא מוביל כעת תנועה להגנה על הפלנטה למען הדורות הבאים. או Jane Goodall, אשר הלכה בעקבות תשוקתה ומטרתה, שינתה את התפיסה של העולם ביחס לשימפנזים, לחמה למען הגנתם ושרידותם והתפרנסה מספרים שפרסמה על כך. או אפילו, שף הסושי המצליח בעולם Jiro Ono, המנהל מסעדה קטנה בת 10 מושבים בטוקיו, אשר מעוטרת בכוכבי מישלן בדרוג הגבוה (3) וסרט תעודה על מיומנותו יצא לאקרנים. הוא אומר: “אתה צריך להתאהב בעבודה שלך… להקדיש את חייך לשליטה במיומנות שלך… אני אמשיך לנסות להגיע לפסגה, אך אף אחד לא יודע איפה היא.”

 

 

היפנים אומרים שלכל אחד יש איקיגאי – המפגש המסוים שלהם בין תשוקה, כישרון ופוטנציאל להועיל לאחרים, זה רק עניין של למצוא אותו. המסע לאיקיגאי עשוי לארוך זמן, מבט פנימי ומאמץ, אבל זה משהו שכל אחד מאיתנו יכול להשיג.
אהבה: מה אנו עושים או חווים שמביא לנו הכי הרבה שמחה וסיפוק בחיים, בלי שום חשש אם אנחנו טובים בזה, או אם העולם צריך את זה או אם אנחנו יכולים לקבל תשלום על כך? שירה, נגינה בלהקת רוק, אפיית לחם, כתיבת בלוג בשם בדוי?
יכולת: מה התחום שבו את “תותחית” ו”אלופה”, כל דבר שאת טובה בו במיוחד, שבא לך בקלות, בלי קשר אם הם מסבים לך התלהבות או אם העולם זקוק להם או שאת יכולה לקבל עליהם תשלום. כתיבה, ציור, כושר ניסוח ושכנוע, המצאה וחשיבה מחוץ לקופסא?
העולם מחכה: זו יכולה להיות האנושות כולה, או קהילה קטנה שאתה חלק ממנה, או כל דבר שביניהם. מה שמעת מאחרים שהם צריכים: חברה שתפיג בדידות, הגנה על בעלי חיים, סיוע לניצולי שואה, שורדות זנות?
בצומת של מה שאת אוהבת ומה שאת טובה בו נמצאת התשוקה שלך.
בצומת של מה שאת אוהבת ומה שהעולם צריך נמצאת המשימה שלך.
בצומת של מה שהעולם צריך ומה שאת יכולה לקבל עבורו תשלום, שם הייעוד שלך.
בצומת של מה שאת טובה בו ומה שאת יכולה לקבל תשלום עבורו, נמצא המקצוע שלך.

 

 

אפשר להתווכח אם זו התפיסה היפנית המסורתית של האיקיגאי או גרסה מערבית שלו. ישנם חסידים שיטענו שאיקיגאי הוא בעצם, כמו בזן או בודהיזם “…לחבק את השמחה המצויה בדברים הקטנים, להיות כאן ועכשיו, להרהר בזיכרונות מאושרים מהעבר ולבנות חיים מאושרים ופעילים.” פרשנויות אחרות מציאות “כשרון – תשוקה – ערך” אשר במרכזן נמצאת “הנקודה המתוקה”, אשר אנו מוצאים כאשר הכשרון והתשוקה שלנו מיתרגמים לערך. על זה אמר מישהו “אם אינך רוצה לעבוד אף פעם בחיים – עשה את הדבר שאתה אוהב”.

את האיקיגאי כולנו מחפשים – חיים ששווה לחיות. חיפוש אחר איקיגאי, הסיבה של האדם להתעורר כל בוקר בשמחה, הוא ללא ספק מה שאנשים רבים כבר עושים, בין אם במודע ובין אם לא. גם התפיסות של איקיגאי יכולות להשתנות, אבל, המשותף לכולם הוא ההסכמה שמציאת מטרה מעוררת מוטיבציה בחיים, מביאה להגשמה, סיפוק ובריאות טובים יותר.

 

לכל הכתבות בקטגוריית השראה
+כתבות מומלצות
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
תרבות
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
  גאלה הכירה את Éluard כשהייתה בת 17, בעודו מהסס כיצד יפתח את כשרון
יקום לבן, שחור ואפור של קווים /  Esther Stocker
תרבות
יקום לבן, שחור ואפור של קווים / Esther Stocker
המבנים הגיאומטריים שלה מבוססים על מודולים שחוזרים על עצמם לנצח, יוצרים קצב חזותי מסודר
14 עובדות מפתיעות ומרתקות על צבעים
תרבות
14 עובדות מפתיעות ומרתקות על צבעים
  1. גברים ונשים רואים את הצבע האדום בצורה שונה. חוקרים מאוניברסיטת אריזונה, גילו

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*