תזמורת, עבורנו, היא קבוצת מנגנים הלבושים בהידור ומנגנים בכלים מעודנים ובוהקים, שיצרו ארטיזנים במסורת עבודת יד בת דורות. אלא שהאנסמבל של Cateura, פרגוואי מורכב מילדים - שמנגנים בכלי נגינה עשויים מזבל, תרתי משמע.

קטורה בעצם אינה עיר, אלא שכונת עוני הממוקמת לא רחוק מעיר הבירה של פרגוואי, אסונסיון. היא מכונה “המזבלה של המדינה”: לצדה פועלת מזבלת ענק, אשר קולטת מדי יום, כמיליון וחצי טון של פסולת מוצקה להטמנה באדמה. משפחות רבות, יחד עם ילדיהן שמוצאים מבתי הספר כדי לעזור, קיימו עצמן באיסוף ומכירת גרוטאות אשפה מהמזבלה. בעונת סופות הגשמים, המזבלה הציפה את השכונה במים מזוהמים, אשר הילדים חסרי ההשגחה, שכשכו בהם.

 

 

 

פבריציו דה אנדרה, זמר איטלקי פופולרי, אמר פעם: “שום דבר לא צומח מיהלומים, אבל מהגללים צומחים הפרחים”. בשכונה זו, שהבילוי העיקרי בה היה הזיות מצריכת סמים, קמה תזמורת, המנגנת בכלי נגינה כמו כינור העשוי ממחבת משומשת, צ’לו מפחית שמן ומקלות מטאטא, סקסופון העשוי מצינור אגזוז, מטבעות, כפיות ופקקי בקבוקים וקסילופון מקופסאות שימורים.
את התזמורת הממוחזרת הזו, הקים לפני 18 שנה, טכנאי האקולוגיה Favio Chávez, אשר בא לעבוד שם והחליט להעסיק את הילדים חסרי המסגרת והמעש שם, בלימוד מוסיקה. השיעורים של צ’אבס הפכו כל כך פופולריים, עד שבמהרה נתפסו ואזלו כל כלי הנגינה שתרמו לו טובי לב למיניהם. אחד הילדים בתזמורת, ניקולה גומז או בכינויו “קולה”, ניחן בידיים טובות והוא נשלח אל המזבלה והצליח למחזר פסולת לכלי נגינה. “העולם שולח לנו זבל. אנחנו שולחים לו בחזרה מוזיקה”, אמר צ’אבז.

 

Executive Producer Alejandra Amarilla after receiving the Inspiring Lives Award at San Francisco Green Film Festival

התזמורת הממוחזרת משכה את תשומת ליבה של מפיקת סרטי הקולנוע Alejandra Amarilla, שיצרה סרטון קצר לקמפיין קיקסטארטר, בתקווה לגייס 175,000 דולר ליצירת סרט תיעודי באורך מלא. לא רק שהיא גייסה את הכסף – הסרטון הפך ויראלי. מאז הופיעה תזמורת הזבל הממוחזרת בפני פוליטיקאים, מלכים והאפיפיור בנדיקטוס, ברפרטואר הכולל את מוצרט, מוזיקת עם פרגוואית, אפילו פרנק סינטרה והביטלס. זאת יחד עם הופעה משותפת לצד סטיבי וונדר ומטליקה.
“שום דבר מכל מה שקרה לנו לא היה מתוכנן”, אומר צ’אבס “אנחנו עדיין לומדים איך להתמודד עם זה, מרגע לרגע”.

 

מנהל התזמורת, טכנאי האקולוגיה Favio Chávez

תחילה, הילדים מקאטורה, שפעם ההורים משכו אותם משיעורי המוסיקה כדי שילכו לעבוד, נהרו הפעם להצטרף לתזמורת, שהציעה להם הזדמנות לא רק להיחלץ מערימות הזבל של שכונת ילדותם, אלא אף מחוץ לגבולות פרגוואי ולהיחשף למדינות אחרות. אלא שעם הזמן, האנסמבל הצליח לחלץ את קאטורה עצמה מהזבל: הכסף שהתזמורת הכניסה מסיבוב ההופעות הבינלאומי שלה, מימן בניית בתים חדשים ובטוחים יותר עבור חברי התזמורת ומשפחותיהם – ובמיוחד של יצרן הכלים הראשי שלה, “קולה” גומז.
צ’אבס אומר שהשינוי המשמעותי ביותר בקהילה, הוא ההבנה בכוחם של הילדים ובחשיבות ההשקעה בחינוכם. בנוסף, בערכים שהתזמורת הנחילה לילדים “כדי להיות מוזיקאי”, הוא אומר, “אתה צריך להיות אחראי, מתמיד, עקשן, מצפוני ורגיש” והוא מסכם “למוזיקה יש כוח לשנות את החברה.”
את הסיפור מעורר ההשראה הזה, מגולל הסרט התיעודי, Landfill Harmonic, שהפיקה HBO Latino וסרט תיעודי שהפיקה BBC.
התזמורת הממוחזרת מאשפה The Recycled Orchestra of Cateura או בספרדית Orquesta de Instrumentos Reciclados de Cateura, התקשטה הפעם בשם נאה וממותג יותר, “צלילי כדור הארץ Sounds of the Earth, Sonidos de la Tierra. ארגונים מוזיקליים דומים הוקמו בהשראתה, בברזיל, בורונדי, אקוודור, מקסיקו, פנמה וספרד.

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית השראה
+כתבות מומלצות
האריסטוקרט משולי החברה
השראה
האריסטוקרט משולי החברה
  לוטרק נמלט מהלעג וההשפלה שספג בגלל קומתו, לצריכה כבדה של אלכוהול במיוחד האבסינת,
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
השראה
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
  גאלה הכירה את Éluard כשהייתה בת 17, בעודו מהסס כיצד יפתח את כשרון
יקום לבן, שחור ואפור של קווים /  Esther Stocker
השראה
יקום לבן, שחור ואפור של קווים / Esther Stocker
המבנים הגיאומטריים שלה מבוססים על מודולים שחוזרים על עצמם לנצח, יוצרים קצב חזותי מסודר

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*