סין מתייחסת לאסלאם כאל "מחלת נפש", מכניסה מוסלמים למחנות מעצר בטענה שאלה בתי חולים, שמטרתם לרפא בעלי אידאולוגיה קיצונית ואלימה.

 

דו”ח חדש שפורסם על ידי ארגון Human Rights Watch ב-22 בנובמבר 2023, מגלה שהרשויות בסין, מפחיתות את מספר המסגדים באזורים עם אוכלוסיות מוסלמיות גדולות, במטרה להגביל את הנוכחות של האסלאם שם. בשנים האחרונות, ממשלת סין הרסה, הסבה או סגרה מסגדים ברחבי סין באופן שיטתי, תחת קמפיין של “איחוד מסגדים”. הרשויות המקומיות מסירות מאפיינים ארכיטקטוניים אסלאמיים, כמו כיפות או צריחים, או הורסים מבנים. הריסת מסגדים או ייעודם מחדש, הם חלק מהמאמץ של בייג’ין לצמצם את נוכחות האסלאם בסין.
בשינג’יאנג, למשל, אזור אוטונומי בצפון-מערב סין, שידע כליאה ורדיפה בקנה מידה גדול של אויגורים ומיעוטים מוסלמים, הרשויות הרסו כשני שליש מהמסגדים.
הרשויות המקומיות גם מקיימות בקרה קפדנית על מי רשאי להיכנס למסגדים. “נאסר על ילדים מוסלמים להיכנס למסגדים וזה שולל מהם את ההזדמנות לקבל חינוך דתי ותרבותי”, העיד איש דת מקומי בעילום שם, ל-BBC. לדבריו, הרשויות בודקות תעודות זהות של משתתפים בתפילה או מתקינות מצלמות מעקב, המתחקות אחרי תושבים מקומיים שנכנסים למסגדים.
ב-Linxia, עיר שנודעה כ”מכה הקטנה Little Mecca” של סין, הרשויות הסבו מספר מסגדים ל”חללי עבודה” ו”מרכזי תרבות”.
לצד תלונות על ניסיון למחוק את האיסלאם בסין, טוענים מומחים, כי בייג’ין מקווה להכשיר את האסלאם ואת הביטוי האסלאמי על מערכת ערכים תרבותיים ואידיאולוגיים שהרשויות מאשרות ולא מתויגים כבעלי פוטנציאל לקיצוניות דתית.
בסין חיים כ-20 מיליון מוסלמים, מדינה שהיא רשמית אתאיסטית, אך טוענת שהיא מאפשרת חופש דת. יש שתי קבוצות אתניות מוסלמיות עיקריות בסין. ה-Huis הם צאצאים של מוסלמים שהגיעו לסין במאה ה-8 בתקופת שושלת טאנג. הקבוצה השנייה היא האויגורים, המתגוררים ברובם בשינג’יאנג.
מעל מיליון מוסלמים מוחזקים במחנות מעצר סיניים, על פי הערכות של האו”ם ואנשי ממשל בארה”ב, משנת 2019. אסירים לשעבר, מהמיעוט האתני המוסלמי בסין – סיפרו לכתבים, כי במהלך תהליך אינדוקטרינציה שנמשך כמה חודשים, הם אולצו להתנער מהאיסלאם, למתוח ביקורת על אמונתם האסלאמית ולדקלם שירי תעמולה של המפלגה הקומוניסטית במשך שעות בכל יום. אסירים מוסלמים, נאלצים לאכול בשר חזיר ולשתות אלכוהול, האסורים למוסלמים וכן דווח על עינויים ומוות.
ה“וול סטריט ג’ורנל” מתאר ”כליאת המונים הגדולה ביותר של אוכלוסיית מיעוטים בעולם כיום”. אם בתחילה בייג’ינג כלאה קיצונים, הרי עכשיו אפילו ביטויים שפויים של זהות מוסלמית – כמו גידול זקן ארוך, יכולים לשלוח מוסלמי למחנה מעצר.
השלטונות בסין מתארים את מחנות הכליאה כבתי ספר וכבתי חולים: “חברים נדבקו במחלה אידיאולוגית, בקיצוניות דתית ובאידיאולוגיה טרוריסטית אלימה ולכן עליהם להתאשפז ולקבל טיפול בבית חולים. האידיאולוגיה הקיצונית הדתית היא סוג של רעל, אשר מבלבל את דעתם של האנשים, אם לא נחסל את הקיצוניות הדתית בשורשיה, האירועים הטרוריסטים האלימים יגדלו ויתפשטו כמו גידול ממאיר ללא מרפא”.
“האמונה הדתית נתפסת כפתולוגיה בסין”, הסביר ג’יימס מילורד, פרופסור להיסטוריה סינית באוניברסיטת ג’ורג’טאון  “הם הופכים בתי-חולים למחנות שנועדו לרפא חשיבה, כמו חיסון שהם רוצים להחיל על כל האוכלוסייה המוסלמית, להרוג את חיידקי הקיצוניות”.
סין חוששת משכבר שהאויגורים ינסו להקים מולדת לאומית משלהם בשינג’יאנג, שאותה הם מכנים “מזרח טורקיה”. הם קיימו מהומות אתניות, גרמו למותם של מאות וביצעו פיגועי טרור. חלק מהמהומות פרצו לאחר שהאויגורים העדיפו נבחרת טורקית על פני סינית, במשחק כדורגל. הרשויות טענו שהאויגורים מאמצים את האידיאולוגיה והטקטיקות של הג’יהאדיסטים ומבקשים להצטרף למדינה האיסלאמית בסוריה ובעיראק. “תמיד קיים סיכון שהמחלה תפרוץ בכל רגע, דבר שיגרום נזק חמור לציבור. לכן חייבים לטפל ולנקות את הנגיף מהמוח בזמן… הדבקה בקיצוניות דתית ובאידיאולוגיה טרוריסטית אלימה, היא כמו להידבק במחלה שלא טופלה בזמן”, אמרו נציגי ממשלה סינים.
הנושא עדין במיוחד בטורקיה, שהעניקה לאויגורים סינים מקלט מאז שנות ה-50. הנשיא רג’פ טאיפ ארדואן תיאר פעם את מצוקתם של האויגורים הסינים כ”רצח עם”.

 

 

 

 

על פי דו”ח חדש של מרכז המחקר Pew, האיסלאם צומח מהר יותר מכל דת אחרת בעולם והוא ישתווה לנצרות עד 2050 ויעבור אותה ב- 2070. עפ”י הדו”ח, נכון לעכשיו הנצרות היא הדת הגדולה בעולם, עם 2.2 מיליארד חסידים, כמעט שליש (31 אחוז) מכל 6.9 מיליארד האנשים על פני כדור הארץ, האסלאם הוא השני, עם 1.6 מיליארד חסידים, או 23% מהאוכלוסיה העולמית. מספרים אלו צפויים להשתנות בעשורים הקרובים, כאשר אוכלוסיית העולם תעלה ל-9.3 מיליארד עד אמצע המאה הזו. אז, האיסלאם יגדל ב-73% בעוד הנצרות תגדל ב-35% – מה שיביא ל-2.8 מיליארד מוסלמים ו-2.9 מיליארד נוצרים ברחבי העולם. הדו”ח אומר שעד שנת 2050, האיסלאם ידחק את היהדות כדת השנייה המקובלת בארה”ב, הודו תחליף את אינדונזיה כביתה של האוכלוסייה המוסלמית הגדולה בעולם.
מקור: arab news. מכון מחקר PEW

לכל הכתבות בקטגוריית השראה
+כתבות מומלצות
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
השראה
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
  גאלה הכירה את Éluard כשהייתה בת 17, בעודו מהסס כיצד יפתח את כשרון
יקום לבן, שחור ואפור של קווים /  Esther Stocker
השראה
יקום לבן, שחור ואפור של קווים / Esther Stocker
המבנים הגיאומטריים שלה מבוססים על מודולים שחוזרים על עצמם לנצח, יוצרים קצב חזותי מסודר
14 עובדות מפתיעות ומרתקות על צבעים
השראה
14 עובדות מפתיעות ומרתקות על צבעים
  1. גברים ונשים רואים את הצבע האדום בצורה שונה. חוקרים מאוניברסיטת אריזונה, גילו

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*