באקלים הפוליטי של היום, זה עשוי להיות מפתה מתמיד, לברוח מהכל ולרבוץ על חוף קסום ומרוחק. אם כבר אז כבר, גם לבקש שהחוף הזה ימוקם במדינה יפהפייה עם מגוון ביולוגי שהיא מגינה עליו, משקיעה בייעור מחדש, באנרגיה מתחדשת וחייה בשלום, עם נשיא, אשר המצע שלו בבחירות היה שוויון והתרת נישואים להט"בים. נראה לכם שזה טוב מכדי להיות אמיתי? אז למעשה תיארנו בדיוק את קוסטה ריקה.

מה שצריך זה רק הנהגה ראוייה ובמקרה של קוסטה ריקה, זה העיתונאי לשעבר קרלוס אלוורדו, בן 38, שהתמנה לנשיא.

מחויבות לאיכות הסביבה?
קוסטה ריקה מייצרת כיום למעלה מ-99% מהחשמל שלה ממקורות מתחדשים, כלומר אנרגיית מים, אך גם באמצעות רוח, גיאותרמית, ביומסה ואנרגיה סולארית. השוו זאת לארצות הברית, שבה רק כ-15% מהחשמל מופק ממקורות מתחדשים.
למרות שמדובר במדינה קטנה מבחינה גיאוגרפית, קוסטה ריקה מכילה בערך 6% מהמגוון הביולוגי של העולם, עם נוף עשיר ומלא מינים נדירים ומגוונים של צמחים ובעלי חיים. חלק גדול מהנוף הזה אבד עקב כריתת עצים באמצע המאה ה-20, אך ייעור מחדש של הטופוגרפיה המדהימה של המדינה נראה מבטיח לגמרי. קוסטה ריקה מציעה תמריצים לאזרחים המשתפים פעולה עם המשרד לאיכות הסביבה, במאמץ לשתול עצים נוספים ולעצור את כריתת היערות הבלתי חוקית.

שירותי בריאות מסובסדים?
בקוסטה ריקה, רבים מהרופאים הוכשרו בארה”ב, קנדה או באירופה. כל המעסיקים נדרשים לכסות את העובדים שלהם במסגרת רפואית ציבורית מושקעת, אבל עדיין העובדים יכולים גם להעדיף בטיפול רפואי פרטי.

חינוך חינם?
גם מערכת החינוך של קוסטה ריקה מתקדמת למדי. מאז 1869, החינוך הוא חינמי וחובה לכל האזרחים וכיום, המדינה מתהדרת בשיעור אוריינות של 95% ומעל ארבעת אלפים בתי ספר. במדינה שבה אי השוויון בהכנסה עדיין גבוה מאוד, ילדים לומדים בבית ספר גם אם הם מגיעים מרקע כלכלי בעייתי. אוניברסיטאות בקוסטה ריקה עולות 50% פחות משכר הלימוד הממוצע, למשל, בארה”ב.

פוליטיקה?
קוסטה ריקה היא רפובליקה דמוקרטית. כל 4 שנים נבחרת מחדש האספה המחוקקת בת 57 חברים והנשיא. 22 שופטי בית המשפט העליון נבחרים על ידי האספה המחוקקת. קוסטה ריקה היא המדינה הדמוקרטית ביותר באמריקה הלטינית, עם מסורת ארוכת שנים של שמירה על זכויות האזרח ושל עזרה סוציאלית. קוסטה ריקה היא המדינה הראשונה במרכז אמריקה שמאפשרת לזוגות חד מיניים להינשא.
שמירה על שלום?
שמירת השלום של קוסטה ריקה מתבטא בביטול השרות בצבא שלהם, שפורק ב-1948, לאחר תום מלחמת אזרחים קצרה. ( קוסטה ריקה הייתה המדינה הראשונה בעולם שביטלה את הצבא באופן חוקתי). הם מחזיקים רק כוח צבאי קטן, הפועל לביטחון גבולות ומסייע למשטרה המקומית בעת הצורך.
אכן, פריבילגיה שמדינות רבות ובכלל זה ישראל, יכולות רק לקנא בה. קוסטה ריקה הייתה אי רגוע ושליו, בתוך ים האלימות ששטפה את מרכז אמריקה במהלך המלחמה הקרה והיא לא יצאה למלחמה כבר שבעה עשורים.
קוסטה ריקה אמנם אינה מושלמת (למשל, היא עדיין מפגרת הרבה אחרי המדינות הגדולות ברחבי העולם, בעיקר בשל שיעורי האבטלה הגבוהים), אבל היא זכתה בתואר אחת המדינות המאושרות בעולם – עם מוטו לאומי “פורה וידה”, שפירושו חיים טהורים, או חיים פשוטים וזה ביטוי שהעם בקוסטה ריקה מאמץ בכל היבט של הווייתו. זה עם שלא מרשה לעצמו לקחת ללב את הדברים הקטנים בחיים, עם אנשים אופטימיים, אסירי תודה על מה שיש להם, חיים את הרגע ולא נותנים לרע להפריע ליהנות מהטוב.
אולי זה מה שאנחנו באמת יכולים ללמוד מקוסטה ריקה – “פורה וידה”, אולי אם נוכל ללמוד לאמץ את אורח החיים הזה, נוכל לשבת על המרפסת ונספור ציפורים נודדות.

 

 


.

.

לכל הכתבות בקטגוריית מקומות
+כתבות מומלצות
בריכות תעשיית המלח של פרו
מקומות
בריכות תעשיית המלח של פרו
הבריכות ניזונות מנחל תת קרקעי מלוח אחד, המים זורמים לתוך הבריכות הללו (שאינן עמוקות)
האישה המצוירת ביותר בעולם
מקומות
האישה המצוירת ביותר בעולם
  סולידור הייתה לסבית גלויה ולא פחדה לשיר בשנסונים שלה על מה שהיא מרגישה.
כדאי לעלות לרגל: מדרגות הרחוב האומנותיות היפות בעולם
מקומות
כדאי לעלות לרגל: מדרגות הרחוב האומנותיות היפות בעולם
ביירות, לבנון: קבוצה קטנה של מעצבים בשם Dihzahyners, אשר שמם לקוח מאיות פונטי של

תגובה אחת

  • שחר קליין הגיב:

    קרלוס אלוואראדו כבר לא נשיא קוסטה ריקה יותר משנה ולא הצליח להרשים את הטיקוס. מחליפו הוא שמאלני סוציאליסטי צ’אוויסטי שמדבר על פירוק מנגנוני ממשל (רק מדבר!) ומתאפיין בגסות רוח.
    המחסור בגשמים מפריע להפקת אנרגיה ירוקה.
    המצב הכלכלי לא מצטיין במיוחד והחוב הלאומי מעיק ומביא מיסים חדשים.
    יש עליה בפשיעה קטנה (פריצות, שוד, אלימות) ורצח מזדמן.
    עכשיו כדאי לקרוא שוב את הכתבה האופטימית…

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*