אירלנד ידועה בגבעות הירוקות המתגלגלות שלה, האנשים הידידותיים והפאבים התוססים. כולנו מכירים את התרבות של אירלנד, נהנים מהמוסיקה שלה, מהקלטית המסורתית ועד לזו של בונו או של שינייד אוקונור ומהבירה השחורה והמרירה שלה, הרכה כקטיפה, אשר העניקה את שמה לספר השיאים של גיניס. עם זאת, יש כמה מנהגים במסורת האירית, או מדויק יותר להגדירם כמוזרויות, שאולי לא שמעתם עליהם. מסורות כאלה בכל מדינה, הן מנהגים או אמונות העוברות מדור לדור, מבלי שאנשיה יהיו ערים להם, עד אשר מגיע אורח מבחוץ ומזהה אותם כייחודיים לאותה ארץ.

חיוני להכיר את הנורמות והנוהגים החברתיים של האנשים בארץ הזרה שאליה אתם רוצים להגיע, במיוחד אם זו הפעם הראשונה שלכם. אז הנה מדריך של המנהגים שכדאי לכם להכיר לפני שאתם נוסעים לאירלנד.

 

צוקי מוהר

 

אומרים תודה לנהג האוטובוס
האירים יורדים מהאוטובוס לא לפני שהם מודים בחמימות לנהג על הנסיעה וזאת גם אם הייתה זו נסיעה קצרה של מספר תחנות. זה יותר מסתם אדיבות, האיריים עושים מעל ומעבר כדי להודות לנהג האוטובוס ואף מקפידים לכן ביציאה מהאוטובוס לעשות זאת מדלת הנהג ולא מהדלת האחורית.

מברכים עורבים בבוקר טוב
הנימוס האירי משתרע מעבר לעולם התחבורה הציבורית ומגיע אל ממלכת הציפורים. האירים מברכים בבוקר טוב את העורבים, כסגולה נגד מזל רע. יש לאירים לא מעט אמונות הנקשרות למפגש עם עורבים, די דומה לאמונה הטפלה הקושרה למפגש עם חתול שחור.
באמונות טפלות איריות, מככבת גם הציפור רובין Robin, המווה סימן מבשר טוב או רע, כאחד. אם הציפור עוקבת אחריך, זה סימן שאדם אהוב יגיע אליך בקרוב. עם זאת, אם היא תקיש על החלון שלכם או תעוף חלילה לתוך הבית שלכם דרך חלון פתוח, זה סימן שמישהו שאתם מכירים ילך לעולמו (ראו בהמשך איך מתנהגים בלוויות באירלנד).

 

 

מקיימים מפגן צעצועים ענקי בראשית כל חודש דצמבר
לקראת חג המולד ובעיקר הקניות לחג המתקיימות לקראת החג, מתקיימת בטלוויזיה האירית תכנית The Late Late Toy Show, עם מפגן צעצועים וגאדג’טים ענקי, המתפאר בצעצועים המוצלחים ביותר שיצאו באותה שנה. ספיישל הטלוויזיה השנתי הזה הוא להיט בקרב צעירים ומבוגרים כאחד. עבור הילדים זו תכנית המספקת להם רעיונות מה לבקש מסנטה קלאוס ועבור המבוגרים, הזדמנות לשתות הרבה בירה תוך צפייה בתוכנית.

 

 

שותים בברים משקאות בסיבובים
הבירה האירית היא כמעט משקה לאומי באירלנד ושמה הטוב יצא לה בכל העולם. האירים בדרך כלל שותים ב”סיבובים”, כלומר, כל חבר מזמין משקה לכל החברים בקבוצה וכולם מתחלפים ברצף. סירוב למשקה יכול להיתפס כעלבון ושתיית משקאות על חשבון אחרים מבלי להזמין אותם לסיבוב, הוא פשע חברתי. שתיית משקאות בסיבובים הפכה נפוצה בעקבות האירים, גם בבריטניה, קנדה, ניו זילנד ואוסטרליה.

להאמין שאף מגרד הוא סימן לוויכוח הממשמש ובא
אמונה טפלה ישנה אחת שעדיין רווחת, היא שאם האף שלך מגרד, זה סימן שמישהו מדבר עליך מאחורי הגב שלך, או שאתה עומד להסתכסך עם מישהו. לצד אמונה זו, יש המאמינים גם שאם כף היד שלך מגרדת, זה סימן שהרבה כסף עומד להגיע אליך. אז לפחות אפשר להתנחם בזה, אם האף גירד לכם קודם לכן.

 

מזקקת וויסקי

 

משתתפים בהלוויות של אנשים לא מוכרים
האירים משתתפים בלוויות של אנשים שלא הכירו באופן אישי. המנהג האירי הזה מקורו בקלטים, שנהגו לשמור על המתים אצלם בקהילה עד שנקברו והמנהג עדיין נפוץ, בעיקר באזורים כפריים. אמונה טפלה חשובה בנושא, היא שאחרי שמישהו מת, אתם אמורים לפתוח חלון בביתו, כדי לתת לנפשו של הנפטר לצאת ולעלות לגן עדן.

 

 

לא אוהבים לקבל מחמאות
כל מי שבילה זמן מה באירלנד יספר לך שהאירים לא יודעים לקבל תשבחות טוב במיוחד. ענווה היא תכונה הזוכה להערכה ולכבוד ברחבי אירלנד ולכן האירים מתקשים לקבל מחמאות, אשר יגרמו להם להיראות שחצנים או נרקיסיסטים. במקום להגיב ב”תודה” לשבחים, האירים ימעיטו מיד בערך עצמם או פשוט יתעלמו.

לקראת לחג המולד הם ילכו לשתות בלא פחות משנים עשר פאבים
סיור לגימות אלכוהול בשנים עשר פאבים, לקראת חג המולד, הוא מסורת באירלנד שלא דומה לאף מסורת אחרת. בתקופה זו ברים ופאבים בעיירות ובכפרים ברחבי אירלנד, גדושים בשיכורים מתנדנדים ובאווירת בלגאן, גם בגלל שחלק מהאנשים מסתפקים סתם בכניסה לפאבים, כדי להשלים משימה ולמלא אחר ציווי המסורת ולאו דווקא כדי להרבות בשתייה.

 

 

חג המולד הקטן של הנשים באירלנד
מסורת אירית ייחודית מתרחשת ב-6 בינואר מדי שנה, מכונה חג המולד הקטן של הנשים. זוהי מסורת לא דתית, שבה נשים איריות מתאספות ויושבות ביחד כדי להירגע לאחר כל ההכנות לקראת חג המולד. מסורת זו יכולה להוות בבואה מגדרית של החברה האירית, אבל לפחות ביום הזה, הנשים זוכות להנות מחופש בעיסוק במטלות הבית, מאחר והגברים נשארים בבית ודואגים להן.

 

 

כל אלה אמונות שהפכו למנהגים ומסורות ונקנח עם שלוש אמונות טפלות, הרווחות בציבור האירלנדי עד היום, בקרב זקנים וצעירים כאחד:
אם סכין נופלת על הרצפה, יבקר אתכם איש נחמד. אם מזלג נופל על הרצפה, תבקר אתכם גברת נחמדה ואם תיפול כפית על הרצפה, יבקר אתכם ילד נחמד.
באירלנד אסור לכם להרים מסרק שמצאתם על הקרקע כי, הוא עשוי להיות שייך לבנשי, הרוח הנשית בפולקלור האירי המבשרת על מותו של בן משפחה, בדרך כלל ביללות או צרחות.
אם אתם נכנסים לבית דרך דלת אחת, אתם תמיד צריכים לצאת דרך אותה דלת, אחרת יהיה לכם מזל רע.

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית מקומות
+כתבות מומלצות
האריסטוקרט משולי החברה
תרבות
האריסטוקרט משולי החברה
  לוטרק נמלט מהלעג וההשפלה שספג בגלל קומתו, לצריכה כבדה של אלכוהול במיוחד האבסינת,
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
תרבות
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
  גאלה הכירה את Éluard כשהייתה בת 17, בעודו מהסס כיצד יפתח את כשרון
בריכות תעשיית המלח של פרו
תרבות
בריכות תעשיית המלח של פרו
הבריכות ניזונות מנחל תת קרקעי מלוח אחד, המים זורמים לתוך הבריכות הללו (שאינן עמוקות)

תגובה אחת

  • ירון גולני הגיב:

    מנהג מעניין שגילינו כשסיירנו באירלנד (אגב, ארץ עם יופי אקזוטי מפתיע בייחודו). אפשר לראות בבתי הקברות שבחצרות הכנסיות קברים משפחתיים עם מצבות המעידות על קבורת אחים של עשרות ומאות שנים אחורה, לפעמים מהמאה ה-17.
    דרך אגב, הכינוי “פאב” הוא דווקא אנגלי. האירים אומרים “בר” וזהו בשבילם מקום פגישה קהילתי לגברים, נשים וטף. משמח לבב אנוש.

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*