צוות חוקרים באוניברסיטה העברית בירושלים, הצליח להשפיע גנטית על צמחי תפוחי האדמה, כך שהם הפכו לזוהרים מתחת למצלמות פלואורסצנטיות, כאשר הם נלחצו מגורמים שונים.

אחד האתגרים הגדולים ביותר של החקלאות המודרנית, הוא להגיב למצוקה של גידולי צמחייה, לפני שמאוחר מדי. לצמחים אין ממש דרך להעביר את הרגשתם ולעתים קרובות יותר, עד שמופיעים תסמינים גלויים, כבר מאוחר לעשות משהו בנדון. צוות חוקרים ישראלים בראשותו של ד”ר שילה רוזנוואסר, הצליח לשנות גנטית צמח תפוחי אדמה, כך שהוא יהיה זוהר מתחת למצלמת פלורסנט כשהוא לחוץ כתוצאה מסכנה (מחסור במים, מזג אוויר קר, חוסר באור שמש, אור חזק וכו’).
החוקרים השיגו את ההישג המדהים על ידי הכנסת גן חדש לכלורופלסטים של הצמח, מבנים תת-תאיים המעבירים פוטוסינתזה. גן זה מבטא חלבון פלואורסצנטי בתגובה לנוכחות מינים של חמצן תגובתי – מולקולות כימיות בעלות תגובתיות גבוהה המיוצרים במטרה לסייע במיתון הלחץ. ככל שהצמח חווה יותר לחץ, כך הוא מייצר יותר מיני חמצן תגובתי וכך הזוהר הפלואורסצנטי בוהק יותר.
החוקרים בחרו להתמקד בתפוח האדמה הצנוע לצורך המחקר שלהם, מכיוון שמדובר במזון עיקרי שמהווה 40% מהיצוא הישראלי והוא פופולרי מאוד ברחבי העולם. עם זאת, הם מאמינים כי ניתן להרחיב את היישום גם לגידולים אחרים, מה שעשוי לסייע בבעייה של כשלים בגידולים בגלל שינויי אקלים.

 

 

ד”ר שילה רוזנווסר. צילום: ירמי ווימפפימר

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות
+כתבות מומלצות
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
חדשות
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
גבר אוקינאווי ממוצע חי 80 שנה ונשים 86 (זה בערך 6 שנים יותר מהממוצע
שלוש שותפות חדשות במשרד ישר אדריכלים
חדשות
שלוש שותפות חדשות במשרד ישר אדריכלים
  השותפות החדשות: רוני שימל, דנה לאונר, שירלי אדיב. העמיתות (אסוסייט): מיכל אורן, עדי
תלמידים יצרו הצללה סרוגה מרהיבה ובת קיימא, בספרד
חדשות
תלמידים יצרו הצללה סרוגה מרהיבה ובת קיימא, בספרד
ההצללה עשויה מבד ממוחזר והיא משתרעת על שטח של 500 מ”ר. הפרויקט נוצר לאחר שהמחלקה

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*