מיליוני האנשים הפוסעים ברחובות המרוצפים והיפים בבירת צ’כיה שבפראג, לא מודעים לכך שהם דורכים על מצבות ישנות שנבזזו מבתי קברות יהודיים נשכחים. הן נראות כאבני ריצוף רגילות וניתן להבחין בהן בין השאר, מכיוון שהצד החלק והמלוטש של גוש הגרניט – זה הנושא את הכיתוב בעברית – מונח תמיד עם הפנים כלפי מטה.
כמו בשאר אירופה, השואה השמידה את רוב האוכלוסייה היהודית בצ’כיה. לפני מלחמת העולם השנייה, האוכלוסייה היהודית בצ’כוסלובקיה עמדה על 350,000 איש. השמדה והגירה שיטתית, הותירו רק כ-50,000 יהודים בסיום המלחמה. בנוסף, בעשורים שלאחר מכן, בעידן השלטון הקומוניסטי, האנטישמיות הייתה כה עזה, עד שרוב היהודים מאלה שנותרו בעיר, היגרו מרצונם למקום אחר והותירו בעיר בקושי 8,000 יהודים מהקהילה.
כך נותרו מאות בתי קברות יהודיים מאחור. השלטונות הקומוניסטים ולמרבה ההפתעה, גם גורמים רבים בקהילה היהודית, ראו בבתי הקברות האלה מאגרים יקרי ערך לחומרי בנייה. בכל רחבי צ’כיה פירקו אנשים קברים יהודיים והשתמשו באבנים בכדי לסלול את החצרות האחוריות והשבילים שלהם.
המצב דווח בתקשורת רק לאחרונה. אמנם, העיתון Pražký Deník כתב על כך מאמר עוד בשנת 2013 ודוח AFP דיווח על כך בשנת 2018, אבל למרות שמסתבר שהאוכלוסייה היהודית המקומית הייתה מודעת לכך ומעת לעת הביעו כעס על המצב, אך הנושא מעולם לא הפך לדיון ציבורי רחב יותר.
ליאו פבלט, מנהל המוזיאון היהודי בפראג, טען שאי אפשר יהיה לפרק את מרצפות רחובות פראג בגלל העלויות הכרוכות בכך. חוץ מזה, הלבנים נחתכו לחתיכות כה קטנות, שבמילא בלתי אפשרי להרכיב אותם מחדש. עם זאת, פבלוט אמר שהוא רוצה שהעיר תציב הנצחה לוח קטן, שמזכיר לאנשים את מקורן של הבלוקים והברבריות של המשטר הקומוניסטי.

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות
+כתבות מומלצות
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
חדשות
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
גבר אוקינאווי ממוצע חי 80 שנה ונשים 86 (זה בערך 6 שנים יותר מהממוצע
שלוש שותפות חדשות במשרד ישר אדריכלים
חדשות
שלוש שותפות חדשות במשרד ישר אדריכלים
  השותפות החדשות: רוני שימל, דנה לאונר, שירלי אדיב. העמיתות (אסוסייט): מיכל אורן, עדי
תלמידים יצרו הצללה סרוגה מרהיבה ובת קיימא, בספרד
חדשות
תלמידים יצרו הצללה סרוגה מרהיבה ובת קיימא, בספרד
ההצללה עשויה מבד ממוחזר והיא משתרעת על שטח של 500 מ”ר. הפרויקט נוצר לאחר שהמחלקה

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*