אגרטל סיני הוצג במכירה פומבית ב-1,500 אירו (כ-1,470 דולר), אך נמכר ביותר מ-9 מיליון אירו (8.8 מיליון דולר) לאחר תחרות בין אספנים.

האגרטל Tianqiuping הכחול-לבן, בעל גוף כדורי וצוואר ארוך, כולו מעוטר בדרקונים ועננים, הוצג בבית המכירות הפומביות Osenat ב-Fontainebleau, ליד פריז, ביום שבת. בעלת האגרטל, המתגוררת בחו”ל, ביקשה למכור אותו כחלק מאוסף פריטים שהיא ביקשה לפנות מבית סבתה המנוחה בבריטני, צפון מערב צרפת. היא לא ראתה את האגרטל וגם לא חשבה להטריח עצמה להיות נוכחת במכירה. עם זאת היא קיבלה בהלם את הידיעה על הסכום האסטרונומי שתקבל, עבור האגרטל שסבתה נהגה לשים בו פרחים.
בעוד שמומחה לאמנות העריך שהאגרטל הוא מהמאה ה-20 ולכן אינו נדיר, אספנים האמינו שמדובר בדוגמה נדירה מאוד של אגרטל Tianqiuping מהמאה ה-18. כ-300-400 איש הביעו עניין באגרטל, כך שבית המכירות הגביל את מספר המציעים ל-30, שכולם נאלצו לשלם פיקדון כדי להשתתף. הקונה הוא סיני ובית המכירות סיפר שבשנים האחרונות אספנים סינים גילו עניין גובר ברכישת חפצים היסטוריים שלדעתם הוברחו בעבר מארצם. “מרגע פרסום הקטלוג של המכירה, ראינו שיש עניין גדול של יותר ויותר סינים שמגיעים לראות את האגרטל”, אומר מנהל בית המכירות.
המומחה לאמנות של בית המכירות היוקרתי, פוטר מאחר והעריך את האגרטל פי 4,000 פחות ממחיר המכירה שלו, כך לפי עיתון הגרדיאן “המומחה טעה. 300 קונים סינים לא יכולים לטעות”, אמר ז’אן-פייר אוסנט, בעל בית המכירות הפומביות “הוא כבר לא עובד אצלנו. זו הייתה טעות חמורה”. עם זאת הוא הודה “אנחנו לא יודעים למה האגרטל נמכר במחיר כזה. כנראה לעולם לא נדע”. לפי ה-Guardian, המומחה לעתיקות, ששמו לא הוזכר, עומד על הערכת השווי המקורית שלו.

 

 

לפני שנה, נמכר אגרטל סיני הנדיר מהמאה ה-18, במכירה פומבית של Sotheby’s,  ב-9 מיליון דולר, לאחר שהתגלה בבית כפרי של אישה מבוגרת, מוקף בחתולים וכלבי המחמד, שרכשה אותו לפני 50 שנה ב-56 דולר.
יו”ר סותביס אסיה תיאר את האגרטל כ”יצירת מופת אבודה”, שנוצרה במיוחד עבור קיסר צ’יאנלונג, ששלט בסין במשך יותר מ-60 שנה והוסיף “זה נס שהאגרטל העדין ושביר בצורה יוצאת דופן הזה, שרד חצי מאה בבית מוקף בכל כך הרבה חיות מחמד”.
אוצרות נסתרים: מדוע קרמיקה סינית נמכרת במיליונים
האגרטל יוצר על ידי האמן מבית הקיסר, טאנג יינג, בשנים 1742 ו-1743, בסגנון המכונה “יאנגקאי” או “צבעים זרים”, בגלל צבעוניות בסגנון מערבי ואמייל ביצירה. הפריט נשמר בעבר בארמון בעיר האסורה של בייג’ינג וזכה לשבחים של הקיסר על עיצובו.
נציג בית המכירות חשף את האגרטל מכוסה אבק, לאחר שהוזמן על ידי האישה, בשנות ה-80 לחייה, להעריך את האוסף שלה. “הגענו לחדר עם מספר יצירות אמנות סיניות שהיא ירשה לפני שנים רבות”, אמר. “ארבעת החתולים שלה הסתובבו בחופשיות ביניהם”.
על פי רישומי סותביס, האגרטל נמכר במכירה פומבית בלונדון בשנת 1954, ב-44 פאונד בלבד (56 דולר), כ-1,500 דולר בכסף של היום.
לא מעט פריטים סיניים שנתגלו מחדש, השיגו סכומי עתק במכירה פומבית בעשור האחרון. בשנת 2010, אגרטל נוסף מתקופת קיסר צ’יאנלונג נמכר ב- 68 מיליון דולר, לאחר שנמצא בבית בלונדון שרוכשיו ביקשו לפנות ממנו תכולה ישנה של דייר שנפטר. בשנת 2018, אגרטל מהמאה ה-18, שנמצא בקופסת נעליים בעליית גג של משפחה צרפתית, נמכר ב-16.2 מיליון אירו.

לכל הכתבות בקטגוריית תרבות
+כתבות מומלצות
וולט דיסני היפני: Osamu Tezuka
תרבות
וולט דיסני היפני: Osamu Tezuka
  טזוקה יצר יותר מ-700 דמויות מנגה, שכללו 150,000 יצירות אמנות מצוירות ביד. הוא
למה יש כפר סקוטי באיטליה?
תרבות
למה יש כפר סקוטי באיטליה?
סופות שלגים עזות אילצו רבים מהחיילים לוותר על המסע לסקוטלנד ולהתיישב באזור, אשר התאהבו
“חפץ מעבר”: כאשר חפץ אישי אחד מספר על החיים שהשתנו
תרבות
“חפץ מעבר”: כאשר חפץ אישי אחד מספר על החיים שהשתנו
דבר היזמיות: “חפץ מעבר” הוא מיזם רגשי, נפשי-אמנותי, שנולד מתוך רצון עמוק לסייע, במעט,

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*