הצלם Marc Bushelle ואשתו Janine מברוקלין, צילמו את הבת שלהם Lili בת ה-5, מחקה גיבורות ופורצות דרך בהיסטוריה האמריקאית. לדבריהם עשו זאת כדי ללמד את הבת היסטוריה ולעורר בה השראה "רצינו שלילי תתוודע אליהן ותזדהה איתן וכך, תבנה את תחושת הערך העצמי שלה. רצינו שהיא תוכל לראות את עצמה גם כן כגיבורה עתידית".

 

 

הדמויות שחיקתה לילי היו Dr. Mae Jemison, האישה האפרו-אמריקאית הראשונה שהתקבלה לתוכנית להכשרת אסטרונאוטים של נאס”א והראשונה שהמריאה לחלל “לעולם אל תהיי מוגבלת על ידי הדמיון המוגבל של אנשים אחרים” אמרה.

 

 

האמא תרזה ממקדוניה, שהפכה לנזירה בגיל 18, בזמן ששירתה בהודו והחליטה לחיות בין העניים והקדישה את חייה לעזרה לעניים ולחולים. היא זכתה בפרס נובל לשלום בשנת 1979 על עבודתה. “לך הביתה ותאהב את המשפחה שלך”, זו העצה שהיא נתנה למבקשי השלום בעולם.

 

 

מלאלה יוספזאי Malala Yousafzai נולדה בפקיסטן בשנת 1997. הטליבאן אסר על חינוך בנות והיא מרדה בהם והצליחה למשוך תשומת לב עולמית. היא נורתה שלוש פעמים בראשה, שרדה וזכתה לשאת דברים על במת האו”ם “הנה אני עומדת, ילדה אחת מני רבים, אני מדברת לא בשם עצמי אלא בשביל אלה שקולן לא יכול להישמע.” יום הולדתה, 14 ביולי, הוא “יום מלאלה” הקורא לעולם לפעול ולאפשר חינוך בנות במדינות חשוכות. היא הפכה לאדם הצעיר ביותר שזכה בפרס נובל לשלום בשנת 2014.

 

 

גרייס ג’ונס Grace Jones מג’מייקה, דוגמן/ית, מוזיקאי/ית ומוזה. האנדרוגניות שלה משכה את תשומת הלב התקשורתית כשרקדה בסטודיו 54 המיתולוגי, מאז דיגמנה אופנה על המסלולים בניו יורק ופריז, נתנה השראה לאמנים כמו אנדי וורהול וקית’ הרינג, נלחמה בג’יימס בונד בסרט “A View to a Kill” והקליטה אלבומים של מוסיקה עם להיטים משלה.

 

 

ב-1 ביולי 2014, Michelle J. Howard עשתה היסטוריה כשהפכה לאדמירלית הראשונה בצי האמריקני ולאישה השחורה בעלת הדרגה הגבוהה ביותר בצבא. היא קיבלה פיקוד על ספינת מלחמה אמריקאית והיא מתוארת בסרט של טום הנקס “קפטן פיליפס”.

 

 

טוני מוריסון Toni Morrison מאוהיו, הפכה לאישה השחורה הראשונה שזכתה בפרס נובל לספרות על הרומן שלה Beloved, אחד מתוך רומנים נוספים. היא למדה באוניברסיטאות היוקרתיות הווארד וקורנל ושימשה כעורכת בהוצאה לאור Random House, כשהיא מקדמת יצירותיהם של מחברים שחורים כמו אנג’לה דיוויס. ב-2012 העניק לה ברק אובמה את מדליית החירות הנשיאותית.
מיסטי קופלנד Misty Copeland היא ילדת פלא שהפכה לסולנית בתיאטרון בלט אמריקאי והייתה הבלרינה השחורה הראשונה שרקדה בתפקיד ציפור האש ביצירה של סטרווינסקי. “כדי להרגיש מקובל, אתה לא צריך להיראות כמו אחרים ולעשות מה שעשו אחרים לפניך”, אמרה.

 

 

אמה של נינה סימון החלה לנגן בפסנתר באוזניה בגיל 3. היא ניקתה בתים לאישה שסייעה לבתה ללמוד בשיעורי פסנתר רשמיים שהכירו לה את יוהאן סבסטיאן באך. למרות כישרונה הבלתי מעורער, היא נדחתה מהממסד המוסיקלי בשל צבע עורה. היא הפכה לאקטיביסטית כשאת המחאה שלה היא מבטאת במוסיקה, אז יצרה את ההמנון “להיות צעיר, מחונן ושחור”. היא כונתה “הכוהנת הגדולה של הנשמה”, הוציאה 40 אלבומים בחייה ואמרה “זו חובתו של אמן לשקף את הזמנים שבהם אנו חיים”.

 

 

שירלי צ’ישולם Shirley Chisholm נולדה בברוקלין והייתה האישה השחורה הראשונה שנבחרה לקונגרס ב-1969, תחת סיסמת הקמפיין “Unbossed And Unbought” ובהמשך גם הייתה לאישה השחורה הראשונה שהתמודדה לנשיאות. בעוד שההישגים הפוליטיים שלה היו היסטוריים ומרשימים, צ’ישולם אמרה שהיא מעדיפה להיזכר בתור “אישה שחורה שחיה במאה ה-20 והעזה להיות היא עצמה”.

 

 

דנה אוונס בחרה בשם Latifah שמשמעותו בערבית עדינה ורגישה. העולם כינה אותה בכל מיני שמות, אבל היא לא נעלבה ודרשה שיקראו לה “מלכה”. Queen Latifah הוציאה אלבומי היפ הופ מצליחים ושחיקה בסיטקום בטלוויזיה והייתה מועמדת לפרס אוסקר על תפקידה כאמא מורטון ב”שיקגו”. היא זכתה בגלובוס הזהב ובגראמי עבור U.N.I.T.Y. שהפך להמנון ליחסשל כבוד לנשים והנחתה תוכנית אירוח משלה בטלוויזיה.

 

בסי קולמן Bessie Coleman הייתה האפרו-אמריקאית הראשונה שהחזיקה ברישיון טייס בינלאומי והאישה האפרו-אמריקאית הראשונה שהטיסה מטוס בארה”ב.

 

 

ג’וזפין בייקר Josephine Baker רקדה בלהקת וודוויל ובתשובה למגבלות שחשה בשל צבע עורה, היא נסעה לפריז והפכה לכוכבת בסרט “La Revue Negre”. היא התפרסמה ברחבי צרפת ושאר אירופה, אך ליבה היה נתון למצוקת השחורים באמריקה. היא השתמשה בפרסום שלה כדי למחות נגד גזענות ובמצעד בוושינגטון ב-1963 נאמה וצעדה לצד מרטין לותר קינג.

לכל הכתבות בקטגוריית תרבות
+כתבות מומלצות
האיקיאגי: איך למצוא מטרה שתגרום לנו לקום בשמחה בבוקר
תרבות
האיקיאגי: איך למצוא מטרה שתגרום לנו לקום בשמחה בבוקר
  ליפנים יש מילה המגדירה את התפיסה הזו: איקיגאי ikigai (ee-key-guy), שמתורגמת ל”סיבה להוויה
למה אנחנו מוקסמים מקטסטרופות?
תרבות
למה אנחנו מוקסמים מקטסטרופות?
  ברגע שפורצת מלחמה, אי שם בעולם, נניח באוקראינה, המלחמה יוצרת אצלנו ציפייה שיהיה
ב”יום שני הרטוב” בפולין, הבנים מרטיבים את הבנות והן נוקמות למחרת
תרבות
ב”יום שני הרטוב” בפולין, הבנים מרטיבים את הבנות והן נוקמות למחרת
בכפרים בפולין, היו גוררים את הנערות ומשליכים אותן לנהר, אך הן יכלו “לפדות” עצמן,

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*