עיצוב אוניברסלי משמעו, תכנון סביבה, מבנים ומוצרים הנגישים לקהל רחב ככל האפשר ללא קשר לגיל ויכולת פיזית או כלכלית.

 

in_pic1_13420156884313

 

עסקים המבקשים להרחיב את פלח השוק שלהם, לא תמיד מודעים לקהלי יעד פוטנציאליים שלא הוגדרו מלכתחילה כקהל יעד. הסיסמה “העולם שייך לצעירים” הופנמה עמוק אצל כל אחד ואחת מאיתנו, אלא שמסתבר שפריטים בעיצוב הבית המיועדים לאנשים מבוגרים דווקא – הם בדיוק הסחורה החמה ביותר בתערוכות הטרנדיות ובקולקציות של מותגים. חידושים מעניינים המיועדים לפלח האוכלוסייה המתעצם ביותר, הן ברמה העיצובית והן ברמה הפרקטית, ממלאים את החנויות ומעסיקים יותר ויותר את המעצבים.

 

in_pic2_13420156884313

 

 

איך ליצור עיצוב מתפקד לכולם

 

in_pic3_13420156884313

 

“עיצוב אוניברסלי משמעו עיצוב בעבור כל האנשים: אנשים בעלי יכולות מגוונות ומכל הגילים, אנשים במקומות רועשים, אנשים הנוהגים ברכבם ומפעילים את מכשיר הרדיו או מדברים בטלפון מבלי להביט בהם, אנשים ששכחו את משקפיהם, אנשים מזדקנים, ילדים, אנשים עם מוגבלויות זמניות או כרוניות ועוד ועוד. האדריכל האמריקני רונלד מייס (Ronald Mace) טבע את המונח לפני למעלה מעשרים שנה. בתקופה זו הדרישות והתקנות בתחום האדריכלות והסביבה, שהיו מיועדות לאנשים בעלי יכולות מוגבלות, התאימו לכלל המשתמשים, ואיפשרו לכולם נגישות טובה יותר. דוגמאות לכך הם שיפועי גישה מובנים כחלק מחזית הבניין ולא מאחוריו, או על שפת המדרכות סביב הבניין או בכיכר המובילה אליו, המשרתים לא רק את הרתוקים לכיסא גלגלים, אלא את כל מי שרוכב על אופניים, מסיע עגלה או משתמש בעגלה. מאז, מעצבים החלו ליישם גישה זו גם בתחומים אחרים כמו עיצוב המוצר ועיצוב תקשורת חזותית. גישת העיצוב האוניברסלי הוגדרה כעיצוב של מוצרים או סביבות לשימוש כל האנשים במידה המרבית, ללא צורך בעיצוב מותאם ומוסף למוצר קיים, או עיצוב ייחודי המותאם לצרכים אישיים של יחיד. הדוגלים בגישת העיצוב האוניברסלי שמים דגש על רמת יכולות, ונמנעים מהמילה מוגבלויות. הם מחפשים פתרון אחד לרבים, במקום פתרונות רבים ליחידים או לקבוצות יחידים. רונלד מייס ועמיתיו האדריכלים הגדירו זאת כ”דרך רגישה וחסכונית לפשר בין מחויבות המעצבים להיבט היצירתי של העיצוב לבין מחויבותם לצרכים האנושיים בסביבה, דרך למציאת פתרונות שאינם כרוכים בעלות נוספת ולא בשינויים חזותיים בולטים; פתרונות כאלה יכולים לבוא על בסיס ידע על אנשים, תכנון פשוט ובחירה קפדנית של מוצרים מוכרים שהשימוש בהם שכיח”.

 

איך להרחיב את קהל היעד והפוטנציאל העיסקי

 

in_pic5_13420156884313

 

“כל הנתונים הסטטיסטיים מורים על עלייה משמעותית באוכלוסיית המבוגרים מעל גיל 65 בעולם המתועש. עם העלייה בתוחלת החיים, בעקבות התפתחות הרפואה – אנשים שעברו תאונות או חלו במחלות שבעבר נחשבו סופניות, חיים זמן רב יותר ונזקקים לשיפור איכות חייהם. דוגמה לכך היא שימוש במכשירים ביתיים, עיצוב משחקי ילדים מפתחי חשיבה, מוטוריקה ומהנים באותה מידה לקבוצות ילדים בעלי מוגבלות פיזית ממש כמו לילדים בריאים.
בארה”ב מחזיקים אנשי הגיל השלישי בכ–70% מהכסף. דבר זה יוביל, ללא ספק, לשינוי מהותי בתפיסה המסחרית של החברות הגדולות בעולם. כבר היום ניתן למצוא עדויות לכך בפיתוחים שנעשים, למשל, בחברות הרכב הענקיות. לדוגמה, דגם פורד פוקוס הקודם עוצב מתוך מטרה לענות על צרכיו של המשתמש המבוגר והפך לאחד הדגמים המבוקשים ביותר של חברת פורד. כמוהו גם רכבי קונספט של חברת BMW ו–Volkswagen, שהשכילו להבין כי השוק הולך ומתבגר ויש צורך להתאים את המוצרים אליו. אין זה אומר כי המכונית לא תישא חן גם בעיני קהל יעד צעיר יותר, אך היא מקבלת התייחסות רחבה יותר מבעבר. ניתן להניח כי זו רק שאלה של זמן עד שהחברות היצרניות יראו את הפוטנציאל וישתמשו במשאבים הקיימים לצורך פיתוח יותר מוצרים על בסיס גישת העיצוב האוניברסלי. מקובל להתייחס לעיצוב אוניברסלי או עיצוב מכיל כאל עיצוב מוצרים שנעשה מתוך התחשבות באוכלוסיות מבוגרות או אוכלוסיית נכים. זאת מתוך הנחה כי הן מייצגות את קצה מניפת קהל היעד. אולם במניפת קהל היעד קיימות אוכלוסיות נוספות שראוי לבחון את התאמת העיצוב אליהן, החל בהתאמת החלל הפנימי במכונית לנשים, כולל בדיקות התרסקות בסיוע בובה המדמה גוף אישה, התאמת חגורת הבטיחות לנשים בהריון, שימוש במוצרים חשמליים ע”י אנשים איטרים, כגון כלי עבודה המופעלים על–ידי לחיצה משולבת של כמה כפתורים בהפעלת יד, וכלה בשימוש בפותחן קופסאות שימורים או מספריים. פלח נוסף באוכלוסיה הוא ילדים. יש להתייחס מבחינה עיצובית לגובהם, משקלם, יכולת הפעלת הכוח שלהם, או היכולת המוטורית בהשוואה לאדם בוגר. הם אינם מגיעים למפסקי התאורה או כפתורי המעלית, כשם שאינם חזקים דיים לפתוח בקבוק קולה. מרבית היצרנים שואפים לעיצוב אוניברסלי בתהליכי פיתוח מוצר צריכה. כאשר הם מגדירים קהל יעד, מטרה אחת היא לחפש את המכנה המשותף הרחב ביותר על מנת לייצר מוצר שיפנה לכמות גדולה של קונים פוטנציאליים וע”י כך יימכר יותר”.

 

איך להתאים את העיצוב שלך לכל דרישה

 

imgud29612

העיצוב האוניברסאלי מקיף כיום תחומים רבים: תיכנון אורבני, עיצוב מוצר, חינוך לעיצוב סביבה, מדיניות, שירותי בריאות, עיצוב בתים, מתקני ספורט ונופש, טכנולוגיות מידע, תחבורה, משרדים ותחנות עבודה, סביבות תרבות ואומנות, ועוד. חברות מהמובילות בעולם, מציגות מוצרים שעוצבו לפי עקרונות העיצוב האוניברסלי. חברת TOYOTA חברת TOTO, חברת PANASONIC .
מקורו של המושג עיצוב אוניברסלי הוא בארכיטקטורה ועיצוב המוצר. בדרך כלל מוצרים, סביבות פיזיות ושירותים, מעוצבים כדי לתת מענה לצרכים של האדם הממוצע. עיצוב אוניבסרלי מציע גישה של עיצוב לכולם כולל ליוצאים מן הכלל, ללא צורך בביצוע התאמות או עיצוב מיוחד לאנשים עם צרכים מיוחדים. המושג “עיצוב אוניברסלי” שונה מהמושג “עיצוב נגיש”. משמעותו של עיצוב נגיש הוא עיצוב נגיש ונוח לשימושם של אנשים עם מוגבלויות. עיצוב אוניברסלי הוא עיצוב נגיש ונוח לשימוש עבור כולם, כולל אנשים עם מוגבלויות. לעיצוב נגיש, יש נטייה להפריד את המתקנים עבור אנשים עם מוגבלויות משאר המתקנים. עיצוב אוניברסלי מספק פתרונות שישמשו את כולם ויתאימו גם לאנשים עם מוגבלויות. על פי גישת העיצוב האוניברסלי בכניסה לבניין תהיה רק רמפה ללא מדרגות בכלל. עיצוב אוניברסלי, לוקח בחשבון צרכים של אנשים מבוגרים ואנשים צעירים, נשים וגברים, שמאליים וימניים. לדוגמא, דלפק שרות, בכניסה לבניין ציבורי לא יהיה בגובה אחיד של אדם ממוצע, אלא במספר גבהים כך שיאפשר גישה גם לילדים, לאנשים נמוכים ולאנשים בכיסאות גלגלים.

 

unternehmen-news-universal-design-1

 

unternehmen-news-universal-design-2

 

in_pic4_13420156884313

לכל הכתבות בקטגוריית מדריך
+כתבות מומלצות
האישה המצוירת ביותר בעולם
תרבות
האישה המצוירת ביותר בעולם
  סולידור הייתה לסבית גלויה ולא פחדה לשיר בשנסונים שלה על מה שהיא מרגישה.
כדאי לעלות לרגל: מדרגות הרחוב האומנותיות היפות בעולם
תרבות
כדאי לעלות לרגל: מדרגות הרחוב האומנותיות היפות בעולם
ביירות, לבנון: קבוצה קטנה של מעצבים בשם Dihzahyners, אשר שמם לקוח מאיות פונטי של
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
תרבות
בית קפה דו מימדי צבעוני ראשון
                           

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*