לעצים ברחבי העולם איכות יוצאת דופן שמשכה תמיד את בני האדם, היה זה יופיים, אריכות ימיהם, איכויות רפואיות שהיו בהם או אפילו אגדה מיתית שעברה בדורות ועשתה אותם קדושים. פלאי טבע אלה עוררו גם השראה לשירה, סיפורים ואמנות.

עץ האלון המלאכי Angel Oak Tree

עץ אלון ענק הצומח באי סנט ג’ון, דרום קרוליינה והוא אחד מהעצים העתיקים ביותר מזרחית למיסיסיפי, המגיע לגיל 500 שנה ומעלה. גם בגלל גילו, העץ מגיע לגובה 65 מטר והענף הארוך ביותר שלו משתרע על פני 187 מטר. התושבים המקומיים רוכשים כבוד רב לעץ הזה, שהוא גם מתוייר מאד, עד כדי כך שבשנת 1991 הם רכשו אדמות המקיפות את העצים, כדי להבטיח ששום התיישבות עתידית לא תעמיד את העץ בסכנה.

 

 

העץ Aspen Tree

אחת התכונות המופלאות של העץ, היא יכולתו למנוע התפשטות שריפות, בגלל תכולת המים הגבוהה שבו. שלא כמו עץ אורן, אין לו תרכובות כימיות שהופכות אותו לדליק יותר. כבאים אפילו משתמשים בעצים הללו ליצירת מחסומים במהלך שריפות, בכדי לעצור את התפשטות העץ לעבר ישובים מאוכלסים. הוא נפוץ בעיקר בקולומביה הבריטית.

 

 

 

העץ Kapok Tree

העצים הקוצניים Kapok – Ceiba pentandra הם עצים גדולים מאוד, היכולים לצמוח עד לגובה 230 מטר וקוטר עד 10 מטר. הקוצים המאפיינים אותם, נועדו להגן עליהם ולמנוע מבעלי חיים לאוכל את קליפתם הדקה. הקאפוק ידוע גם בשם עץ הכותנה או המשי, משום שהוא מייצר תרמילים מלאים בסיבים רכים עם זרעים בפנים. סיב זה שימש גם למילוי חליפות הצלה, שקי שינה, כריות ומזרנים. בני המאיה במקסיקו וגואטמלה רואים בו עץ קדוש והוא גם העץ הלאומי של פורטו ריקו וגם גואטמלה.

 

 

העץ Mangroves

יערות המנגרובים הם קבוצת עצים ושיחים הצומחים לאורך חופים סוב טרופיים. הם יודעים לחיות ללא חמצן ולעתים קרובות השורשים שלהם שקועים מתחת למים. מנגרובים הם גם חלק מהמערכות האקולוגיות המורכבות ביותר על פני כדור הארץ. הם מספקים מזון ובית גידול לאלפי יצורים חיים. מתחת לשורשיהם במים הם מספקים הגנה לדגים וליצורים ימיים אחרים. דגים רבים יבלו את רוב חייהם הצעירים בין השורשים כדי להסתתר מטורפים. למנגרובים יש תפקיד חשוב מאוד בהגנה על קו החוף מפני סופות וגאות של המים – תפקיד ההופך לחיוני יותר ויותר בגלל שינויי האקלים.

 

 

 

העץ Ponderosa Pines at Bryce Canyon, Utah

בינות למפרצי הסלעים של ברייס קניון ביוטה, תמצאו את אחד העצים הגבוהים ביותר בדרום מערב ארה”ב, אורן פונדרוזה. הוא יכול לגדול עד לגובה 200 מטר עם גזעים ענקיים שקוטרם 3-4 מטר.

 

 

העץ Rainbow Eucalyptus Tree

עץ האקליפטוס מכונה לעתים קרובות “יצירת אמנות חיה” בגלל מגוון הצבעים שהוא נושא עליו. העץ משיל קליפות ברצועות אנכיות החושפות צבע ירוק עז, המשתלב בצבעים עזים אחרים כמו כחול, סגול, כתום וחום, עד שהוא לעתים יוצר קשת צבעים. המדענים מסבירים את העובדה שהעץ משנה צבעים, בכך שכאשר הקליפה נושרת, נחשף כלורופיל המסיר את הצבע הירוק הבהיר והעץ הוא מתחיל להתמלא בפיגמנטים הנקראים טאנינים. שילוב של טאנינים וכלורופיל יוצרים את אחד העצים הצבעוניים ביותר בעולם.

 

 

 

יער Sagano Bamboo Forest

יער הבמבוק סאגאנו ממוקם בפאתי קיוטו, יפן ומבקרים באים אליו ליהנות גם מהקולות שהוא משמיע: כשהרוח עוברת בגזעים הדקים הגבוהים, היא יוצרת רעשים שלווים של עצים מרשרשים. ממש בסמוך ליער נמצאים המקדשים המרכזיים של קיוטו. לעתים קרובות ניתן למצוא מקדשים בודהיסטיים ליד מטעי במבוק, מכיוון שבמבוק הוא סמל למזל טוב ועוצמה. כשהשמש זורחת בין העצים הצפופים היא יוצרת תצוגה חזותית מדהימה.

 

 

 

העץ Socotra Dragon Tree

העץ הידוע גם בשם עץ דם הדרקון, נמצא רק על האי סוקוטרה, תימן. מתוך 825 מינים שנמצאו על האי, 37% הם אנדמיים, כלומר הם יכולים להימצא רק במקום אחד זה. מבחינה ויזואלית העץ מאוד ייחודי עם צורת המטריה וענפים חשופים שמגיעים לשמיים. בשל צורתו, העץ אוסף אליו ערפל שעובר מעל האי. מה שהופך את העץ הזה למעניין עוד יותר, הוא השרף האדום שבתוך גזע העץ וזו הסיבה שהוא נקרא עץ דם הדרקון. אגדה מקומית אומרת כי עץ הדם הדרקון הראשון נוצר מדמו של דרקון שנפצע בעת שנלחם עם פיל. כאשר חותכים בעץ, הוא מדמם צבע ארגמן עמוק. השרף נאסף ממנו במשך מאות שנים לתרופות, לכות וצבעים. רק בעלי מקצוע מנוסים רשאים לחלץ את השרף מהעץ, מכיוון שהוא מסכן את העץ אם זה לא נעשה כהלכה.

 

 

 

העץ Strangler Fig at Ta Prohm

המנזר הבודהיסטי Ta Prohm בקמבודיה, נבנה בשנת 1186 ועץ התאנה הזה קיבל את שמו של המנזר, אשר הוא השתלט על המבנים הנטושים שלו ולמעשה כיסה אותם כמעט לחלוטין. בתחילת המאה ה -20 גילו ארכיאולוגים צרפתים את המבנים והשלטונות דואגים לשמור על האתר ולאפשר לתיירים ליהנות מיופיו.

 

 

 

העץ Tibetan Cherry Tree

עץ הדובדבן הטיבטי ידוע בקליפת הנחושת האדומה והמדהימה שלו ובעלווה הצהובה בסתיו. זה לא עץ קל לגידול מכיוון שהוא רגיש למזיקים ומחלות. הוא נחשב לעץ נוי. באביב העץ פורח עם פרחים לבנים עדינים. הוא אמנם מייצר דובדבנים אבל הם לא אכילים.

 

 

 

 

 

העץ  Trees of The Dead Vlei

תרגום שמו של העץ הוא “ביצה מתה” והוא נמצא בפארק הלאומי במדבר נמיביה. על אחת הדיונות הגבוהות בעולם, שם זרם בעבר נהר שהזין את העצים שצמחו שם. אך לפני למעלה מ-900 שנה, חסמו הדיונות את הנהר מלהיכנס לוואדי והוא התייבש. עם זאת, נוצר שם נוף מדהים עם עצים חרוכים ביובש היוצרים יער צחיח. גילם של עצים אלה הוא מעל 1000 שנה. יש המכנים את המקום הזה הפלא השמיני בעולם.

 

 

יער Trees of the Oyamel Forest

דמיינו יער מלא מכוסה כולו בפרפרים: יער אויאמל במקסיקו, משמש מקלט חורף לפרפרי Monarch מצפון מזרח אמריקה ומיליוני פרפרים נודדים לשם מדי שנה. הפרפרים עפים רק במהלך היום ולכן בשעות הערב הם מוצאים מנוחה בין עצי אורן, ארז ואשוח, שיודעים ליצור חום. הפרפרים גם יערמו לאשכולות גדולים בין העצים על מנת להתחמם. בבוקר הם יתחממו בשמש וימשיכו ליעדם ליער אויאמל.

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית תרבות
+כתבות מומלצות
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
תרבות
גאלה: המוזה של סלבדור דאלי או מפלצת בתחפושת?
  גאלה הכירה את Éluard כשהייתה בת 17, בעודו מהסס כיצד יפתח את כשרון
14 עובדות מפתיעות ומרתקות על צבעים
תרבות
14 עובדות מפתיעות ומרתקות על צבעים
  1. גברים ונשים רואים את הצבע האדום בצורה שונה. חוקרים מאוניברסיטת אריזונה, גילו
האישה המצוירת ביותר בעולם
תרבות
האישה המצוירת ביותר בעולם
  סולידור הייתה לסבית גלויה ולא פחדה לשיר בשנסונים שלה על מה שהיא מרגישה.

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*