תחילתו של תהליך תכנון אדריכלי, מתרחש במפגש בין לקוח, אדריכל ומקום. הלקוח, מבקש לבטא את חלומותיו, רצונותיו, ציפיותיו. האדריכל, מצויד בתפיסת עולמו ויכולתו המקצועית, הוא זה שאמון על הגשמת אותו חלום. המקום, האתר, הוא מרחב מורכב המחולל את הבית, בו נוצר האובייקט האדריכלי. מפגש רב עוצמה זה, מתפתח ומבשיל עד הרגע בו יש ניצוץ, הבזק של רעיון, הבנה וחיבור בין הרכיבים.

עבור האדריכלית אורלי שרם, הרגע הזה שזור בכל שלבי התכנון והיצירה של הפרויקטים עליהם היא עומלת יחד עם צוות משרדה. “הניצוץ” מלווה אותה בעבודתה, גם ברגעים המורכבים והמאתגרים ביותר. כל פרט בניין, כל חומר וכל חלל, הינם תוצר של המפגש המשולש – לקוח, אדריכל ומקום, תוך הקפדה חסרת פשרות על שימור ופיתוח אותו ניצוץ – הרעיון, פירוק קיבעונות וביצוע בפרטים מושלמים.
בתחילת דרכה עבדה שרם, בוגרת בית הספר Architectural Association School of Architecture, London (AA), כאדריכלית במשרדים מובילים, ביניהם משרדו של Renzo Piano ומשרדו של אדריכל רם כרמי. לאחר תקופת הכשרה החליטה לפתוח משרד עצמאי בחדר קטן ואט אט התפתחה מפרויקט אחד לאחר, יחד עם התמודדות בתחרויות ברירת מזמין.
הייתה זו תחרות לתכנון של בית פרטי ששינתה ועיצבה את מסלולה המקצועי. ביתו של פרופסור גור, העניק את ההזדמנות שאפשרה לה לבטא לראשונה את תפיסת עולמה, המחלחלת לכל רבדי התכנון האדריכלי – החל בהעמדת הבניין על המגרש והיחס לסביבתו, המשך ביצירת תכנית אשר מכילה את האופן בו היא מדמיינת ומבינה את חללי הבניין, השימוש, התנועה והמבט בתוכם וכלה בפירוט וביצוע מושלם של כל פרט ופרט, כולל עיצוב ותכנון של פרטי ריהוט ואבזור.
כבר בעבודתה זו, ניכר כי האובייקט האדריכלי יהיה תמיד בדיוק סך כל חלקיו, על מגוון קני-המידה, הללו מתלכדים בהרמוניה לחוויה מרחבית יוצאת דופן. עבור שרם, העבודה האדריכלית והבניינים אינם מוצר מדף, הם נועדו לבני האדם החיים בהם, המשתמשים. הבית איננו רק חזות, אלא מקום שחיים בו – זה הכלל הראשון בעבודתה והוא ניכר בכל הפרויקטים שהיא מתכננת. המילה “סגנון” שנואה עליה, היא מגבילה את החשיבה ונתפשת בעיניה כייצוג של עיצוב ולא כמהות. המהות האדריכלית הבאה לידי ביטוי בתכנית ומתגשמת בבניה, היא החוויה והשאיפה לבנות בית או מבנה אשר שומרים על ערכם ועל הרלוונטיות שלהם במשך שנים רבות.
במשרד הנושא את שמה, אותו הקימה בשנת 1980, עובדים כיום 12 אדריכלים ומעצבים האמונים על תכנונם של כ-40 פרויקטים במקביל.
הסטודיו עוסק בתכנון אדריכלי ועיצוב פנים על-פני טווח רחב של קני מידה: החל בתכנון מבני מגורים, מסחר, מלונאות, בנייה פרטית ודירות יוקרה, ועד עיצוב חללים יוצאי דופן, ריהוט, פרטי בניין וחפצים ייחודיים – כל זה בארץ ובעולם: ארה”ב, האיים הקריביים, שווייץ, לונדון, יוון, צרפת, תאילנד.

טקסט: אדריכלית דנה גורדון, אדריכל עודד וידר

 

להתרשמות ולרכישת הספר