האחריות של האדריכל כמתכנן, מהדהדת לא רק בשאיפתו להגשמה של אובייקט או מרחב, אלא גם בהטמעת הידיעה, כי פעולתו מכתיבה ניכוס של חלקים מהטבע ומהנוף, לצורך הגשמת יצירתו. הבניין בלתי נפרד מסביבתו, פעמים כמתריס בפניה ופעמים אחרות מנסה להיטמע בה. במעגל הזה, בו האובייקט לוקח מהטבע, האדריכל מחויב להעניק לטבע בחזרה.
תחושת אחריות זו, מנחה את תפיסת התכנון בסטודיו של האדריכל פיצו קדם. הידיעה כי הבניינים שהם מתכננים עתידים להישאר על פני הקרקע במשך שנים רבות, מנחה את אדריכלי הסטודיו לפתח מודעות גבוהה לסוג החומרים בהם נעשה שימוש, לפרטי הבניין ומעל לכל, לחוויה החושית של כל חלל באשר הוא. הללו יבטיחו כי בהישארותו, תיוותר במקומה ובעוצמתה דמותו הפיזית וכך החללים והמרחבים מהם מורכב יותירו את הפרצפציה, את החוויה האנושית, גם אם הבניינים יאבדו מתועלתם.
פיצו קדם, המוביל את הסטודיו במשך כמעט שני עשורים, פיתח קו עיצובי לצידה של האדריכלית אירנה גולדברג, שעבדה בסטודיו 10 שנים והייתה שותפה לתכנון ולעיצוב רבים מהפרויקטים.
הקו העיצובי שואב את השראתו ממקורות מגוונים, המעידים על תפיסתו האינטרדיסציפלינרית ביחס לאדריכלות; צילום ואמנות עכשווית, הטבע הסובב אותו והעיר על כל גווניה. כמו כן, באמתחתו ידע נרחב והבנה מעמיקה בתרבות ובשפה האדריכלית – המקומית והבינלאומית. לצדם, מתנהל דיאלוג מוקפד עם הלקוח, היזם, צוות המשרד והמשפחה, אשר הינם בליבו של התהליך התכנוני בכל פרויקט. מקור היצירה נובע מהשאיפה הטוטאלית והמסירות המלאה לרעיונות אדריכליים על ידי בחינה מחודשת של כל מה שיוצר אותם – בחומר וברוח.
ההתמקדות בספר זה, היא על לכידת ההווה כרגע של מפנה בעבודת הסטודיו. במקביל לעיסוק באובייקטים אדריכליים מרהיבים, בתים פרטיים, דירות ומסעדות, אשר כל אחד מהם מקבל יחס וטיפול כשל תכשיט ייחודי באוסף, אדריכלי הסטודיו עובדים במרץ על תכנונם של עשרות בנייני מגורים בתל אביב ומחוץ לה. בנייני מגורים אלו, אשר תכנונם שונה מהותית מתכנון של בתים ודירות פרטיים, זוכים לאותו היחס ככל אובייקט אחר ובתכנונם אינם מתפשרים ואינם מוותרים על רעיונות חדשניים ופרטי ביצוע מהודקים. המטרה, קשה ככל שתהיה, הינה להמשיך לתכנן ולבנות בניינים אשר לא מתקפלים לנוכח התפיסה הרווחת בתרבות היזמית הטוענת לוויתורים באיכות החומר ולסטנדרטיזציה של חללים.
עם התרחבות תחומי העיסוק של המשרד, והפניה לקנה מידה אחרים, ישנה גם התעמקות ברעיון המגורים בבית הפרטי. מי הם דייריו? מה צרכיהם? כיצד מבטאים זאת בחלל ובאובייקט? בכל פעם שבית מגורים נהגה, נשאלות מחדש שאלות אלו ונוספות, הדנות באיכות החלל והחומר. התשובות מתבטאות בבחינה מחודשת של התכנית והחתך המרכיבים את חללי הבית, וכן בשימוש בחומרים עכשוויים ובטכנולוגיות בניה עדכניות ובחיפוש אחר פתרונות הנדסיים מפורטים עבור כל פרטי הבניין.
טקסט: דנה גורדון

הפקה מהודרת ויוקרתית במיוחד: כריכה קשה, 144 עמודים. אנגלית-עברית. טקסט: אדריכלית דנה גורדון. צילומים: עמית גרון.
מחיר: 120 ₪ כולל משלוח.