בעשור האחרון אנו עדים לעלייה דרמטית במספר המשרדים בערים הגדולות ובאזורי התעסוקה המטרופולינים. הפריחה של ההיי-טק הישראלי מורגשת במיוחד בתחום זה והחברות גדלות ומתרחבות וכך גם הצורך בחללי משרדים. באמצעות משרדים מיוחדים ומגניבים יותר וכאלה שנותנים להרגיש בבית ולא “בעבודה”, חברות ההיי-טק מושכות ומפתות לשורותיהן כח אדם משובח יותר ומצליחות להפעילו לאורך זמן עבודה ארוך מהרגיל.
הרעננות העיצובית שאפיינה את משרדי ההיי-טק, חודרת לאחרונה גם לתחומים שעד לאחרונה לא בהכרח השקיעו משאבים בעיצוב משרדים ואפשר לראות כיום משרדים ממשלתיים או עירוניים, שמשקיעים מחשבה וכסף בנראות ואסתטיקה, שהיו רחוקים מהם בעבר מרחק שנות אור.
אחד האדריכלים ומהבולטים שבהם, שהובילו ויישמו את מהפכת המשרדים בישראל, הוא האדריכל מיכי (מיכאל) סתר.
סתר, בוגר הפקולטה לארכיטקטורה ובנוי ערים בטכניון, הוא ממש לא מדור ה-Y והוא התחיל את דרכו עוד בתקופה שבה משרד היה מזוהה עם אפרוריות ופונקציונאליות. הוא הקים את משרדו בשנת 1984 והתחיל את דרכו, בדומה לאדריכלים רבים, בתכנון בתים פרטיים ומבני ציבור ועם הזמן מצא עצמו נשאב לתחום עיצוב המשרדים – בעידן שטרם גילה את האופן ספייס.
למרות הוותק של סתר וכנראה לא מעט בזכותו, הוא הצליח לייצר שפה ייחודית ומקורית לנראות של כמה מן החברות הגדולות והמשפיעות בישראל. כיום, כשהוא בשיא הקריירה שלו, הוא חתום בין היתר על עיצוב המשרדים המקומיים של חברות ענק כמו גוגל, פייסבוק, פייבר ודרופבוקס. כולם עוצבו כ”משרד חוויתי” כהגדרתו – משרדים עם קונספט ברור, תקציב גדול ומחשבה רבה על פרטים וחווית העובדים. לא עוד מכונת עבודה פונקציונלית, אלא מקום שהעובד עובר בו חוויה. לכל משרד סיפור משלו וכך גם עיצוב ספציפי שמותאם לנרטיב של החברה.
עיצוב המשרד הוא חלק בלתי נפרד מתנאי עבודה והמראה של המשרד הוא אחד השיקולים של עובד בבחירת מקום העבודה. לדור ה-Y הפריבילגי לא מספיק שולחן, כיסא ומחשב, והוא דורש הרבה מעבר לשכר גבוה. אם בעבר 90 אחוז משטח המשרד נועדו לעבודה בלבד – שולחנות ומשרדים פרטיים, הרי שהיום כמעט 50 אחוז משטח החלל נועד לצרכי השטחים הציבוריים – אזורי עבודה א-פורמליים, אזורי אכילה ושתייה, לובאים גדולים, סלון משרדי ועוד. לא עוד מטבחון קטנטן ועלוב וחדר ישיבות צפוף, אלא עולם שלם של מרחבים מגוונים. לפי השקפת עולמו של סתר, המטרה העיקרית היא ליצור אינטראקציות בין אנשים בחלל.
לאחר שהטביע את חותמו בעיצוב משרדי ההיי טק והחברות הגדולות בארץ, מנסה סתר להביא את מהפכת המשרדים גם ללקוחות שאינם מובנים מאליהם. לאחרונה הוא הוזמן לעצב את המשרדים של חברת מכבי שירותי בריאות, חברה שלא בהכרח מזוהה עם תכנון משרדים מרשימים. מבחינתו של סתר יש מחויבות להעביר את המסר העיצובי גם לחברות מהסוג הזה ואגב כך להעלות את הסטנדרטיים של הסביבה האסתטית שלה כולנו מורגלים.

אדריכל אמנון דירקטור