אדריכלית דנה אוברזון, מתמחה בתכנון ועיצוב של פרויקטים בקני מידה משתנים, החל בווילות ודירות יוקרה, חללים ציבוריים פרטיים ומסחריים, משרדים וכלה בבתי מלון ואתרי נופש בארץ ומסביב לעולם. אוברזון בוגרת בצלאל עם ותק של מעל 30 שנה בתעשייה, שימשה בעבר כמרצה באוניברסיטת תל אביב וכיום מרצה ומנחה סטודנטים בפרויקטי הגמר באוניברסיטת אריאל. הקימה את סטודיו דנה אוברזון אדריכלים בשנת 2002, אשר ייחודו בגישתו ההוליסטית כלפי כל מרכיבי התכנון. תחילה בהיבט הנופי והסביבתי תוך ניתוח החלל האדריכלי על שלל מורכבויותיו. תהליך המיזוג והאיחוד נובע מתוך דיאלוג מתפתח עם הלקוח והבנה עמוקה של צרכיו ורצונותיו. אלו מולידים מתווה ייחודי ועשיר, מפורט ומותאם אישית.

 

 

וילה קולוניאלית עכשווית

מול הגל הנוכחי באדריכלות הישראלית, שמציג יכולות וירטואוזיות של תכנון ועיצוב חללי תצוגה רחבי ידיים, המשמשים כאילו במקרה כבתים, ניצבות לעיתים יצירות אחרות, שמשקפות גישה אחרת ויחסית נדירה לשאלה מהו בית? כאן, ללא פרשנות צפויה לכפריות, צומחת וילה אחרת, מודרניסטית אבל לא מבטון חשוף, כפרית אך ללא קירות לבנים, צומחת ליד וקצת כמו, עץ האקליפטוס רחב הצמרת, שהוגן בחירוף מסכנות הבנייה והחפירה לצדו.

 

 

לא כל לקוח מוכן להתנסות בשונות, הרוב יעדיפו גרסה למה שכבר מכירים, דומה לזה של השכן או ההוא של חבר מהישוב הסמוך. כאן ניכרת פתיחות והבנה שאפשר ליצור יחד, קצת אחרת ושלכל משאלה יכולות להיות מספר פרשנויות. הרקימה של אלו לכדי יצירה אחת, מציגה בית שהוא גם של הלקוחות וגם של המתכננים, גם של הסיפור וגם של המקום. בית שהוא קודם כל ״בית״ או כמו שמספרת האדריכלית דנה אוברזון כמעט בכל ראיון, בית שהוא הרבה יותר HOME מ-HOUSE וכזה שנכון היום ויהיה לא פחות נכון בעוד עשור או מאה.

 

 

החלום של הלקוחות לבית עם גג משופע, קיבל פרשנות שזונחת את הרעפים ומציבה במקומם אבן צפחה שחורה. כך מברק הצפחה, זוהר הבית למרחקים כחריג בנוף אבל גם דומה. הסיפור של הגג לא נגמר בצפחה אלא ממשיך בתמיכתו על ידי עמודי עץ גולמי המחוברים לבסיסי בטון לבן. כאילו שכל מילואת הבית יכלה להיעלם, וכך היה ניצב לו גג על עמודים שתחתיו חיים.
תוכנית הבית מייצרת כניסה עמוקה בין שני אגפים. מימין, החניה המתחברת אל מזווה ומטבח כמעט סגור ומשמאל חדר מאסטר עם חלון רחב לגינה הקדמית. זו לא בחירה סטנדרטית למיקום חדרי שינה, אך היא מאפשרת פרטיות מיתר הבית ומגינת האירוח. פרטיות שהייתה חשובה יותר מזו לרחוב.
כאשר הולכים בדרך הכניסה, לצד מקצב העמודים, מגיעים לרחבת הכניסה. זו מתחילה בחוץ ומסתיימת בפנים כמבואה רחבת ידיים. ״זורקים״ בה מפתחות על שידת הכניסה, מאחסנים מעיל או מתפנים בשירותי האורחים, קצת לפני שנכנסים באמת. תכנון המבואה הזו פוגע במכוון באפקט ה-WOW שמצופה כמעט מכל בית בימינו. המבואה מייצרת אזור ביניים ומחזקת את תחושת הפרטיות כשיושבים בסלון או בפינת האוכל. ״כשפותחים לשליח את הדלת, הוא לא נחשף לאומנות על הקירות, מבחינתו שם הבית נגמר״ מספרת אוברזון שרואה במבואה ערך משמעותי באדריכלות.

 

 

עם זאת, התחושה בכניסה למבואה מרגשת. גובה התקרה שאינו סטנדרטי, 340 ס״מ, יחד עם משקופי הברזל הסימטריים שנמתחים לכל גובהה, יוצרים תחושה של גודל אך לא פוגעים באינטימיות. משקופים אלו, סימן היכר של אוברזון החוזר בפרויקטים שונים, מלווים את הבית ומשתלבים גם בעבודות הנגרות. זו תוכננה כולה במשרד והחומרים נבחרו ודוייקו יחד עם הלקוחות. רוב הנגרות משלבת ברזל שחור ופורניר טיק. השילוב בינם לבין רצפת הרזינה הבהירה מייצר קונטרסט ייחודי אליו נשזרו פרטי ריהוט בגווני חול ואדמה ופרטי אומנות שחלקם מאוסף האומנות של הלקוחות וחלקם נרכשו במיוחד, אלה, מוסיפים גוונים בועטים שמצליחים להשתלב באלגנטיות ומוסיפים לתחושה האקלקטית. ההפרדה בין חדר המשפחה לסלון תוכננה כסיפרייה שעוברים דרכה, האומנות והספרים חלקם בחזית וחלקם במעברים עצמם, מתחלפים לעיתים על ידי בעלי הבית ובכל פעם מאפשרים חוויה שונה.

 

 

המטבח שהוזכר תחילה, ספון כמעט כולו בחלל פרטי, יחד עם פינת האוכל הא-פורמלית שמתחברת לאי ברזל וטרוורטין. הבחירה הלא שיגרתית למקם את אזור הישיבה לכיוון המטבח, מייצרת פינה אינטימית שמאפשרת לאירועים להתרחש בו זמנית. שילוב מקרר הנירוסטה בחזיתות, מזכיר לנו שמדובר כאן בעיצוב עם קצוות פרומים שמאפשר חיבור לעצמו.
העיצוב הקולוניאלי בישראל שואב השראתו מהשלטון הבריטי שמושבותיו הפזורות בארצנו, משוות ניכוח אירופאי תקופתי. בתכנון ועיצוב חללי הפנים והחוץ, ניכר כי הקולוניאליות משנה פנים, מקבלת פרשנות חדשה ואל זמנית ומצליחה לייצר חיבורים בין חללי פנים-חוץ ללא תפרים וניגודים.

 

 

כך, החיבור למרפסת הרחבה והמקורה דרך ויטרינות גדולות, אם כי לא מידי, נעשה באופן המשכי, באמצעות בחירת חומרים מדויקת. ועץ האקליפטוס שהוזכר קודם, מצל על הבריכה הנעלמת ומייצר חלל נוסף וייחודי, מחוץ למבנה.
בתחושת באוהאוס מוכרת, הקיר הצבוע לבן ועליו מעקה הברזל, גם הם סימן היכר של אוברזון, הופכים את חיבור המפלסים לחוויה, יחד עם כניסת האור מהחלונות הצרים ש״תופרים״ את גובה החלל הכפול.
ניכרת כאן פשטות מתוחכמת, מיעוט חומרים ומורפולוגיות שמשאיר מקום לזמן ולחיים בבית לבוא לידי ביטוי תוך כדי ניסיון ליצור מקום עכשווי, גם בעתיד.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אדריכל דנה אוברזון אדריכלים
צוות תכנון: דנה אוברזון, עודד לויתן, עפרה גולדברג, דנה קשת
מפקח קדם ניהול פרויקטים בע”מ
קבלן איתי גיל הנדסה בע”מ
קבלן גגות צפחה ופרגולות שליווד
חלונות ווינטק בע”מ
יועץ חשמל קבוצת כהנא
מתח נמוך TALIS
יועץ מיזוג אויר מיזוג פלוס בע”מ
ORLY AVRON ALKABES ARCHITECTURAL LIGHTING DESIGN תאורה יועץ
יועץ אינסטלציה שחר גולדין
קבלן אינסטלציה נריה בראון עבודות אינסטלציה
יועץ חשמל אורן סיני
יועצת תאורה אורלי אלקבס
קבלן חשמל ד.מ עבודות חשמל ותקשורת בע”מ
Exclusive Light & Design תאורה ספק
תאורת גינה עידו לוטקר
אבן חוץ ופרקט פנים פרקטים
חימום ריצפתי מיזוג פלוס בע”מ
אודיו קבוצת כהנא
חשמל חכם קבוצת כהנא
פיתוח שטח – תכנון מור אבידן
פיתוח שטח – ביצוע רותם יוצרים נוף (ירון ופנינה)
קבלן בריכה אקוופולקו בע”מ
מנגנון הרמה לרצפת בריכה אגור מפעלות הנדסה בע”מ
כלים סניטריים חזי בנק
ספק ריהוט HABITAT
ספק ריהוט חוץ HOMA
כלים סניטריים חזי בנק
מטבח נגריית רותם
אי מטבח נגריית רותם
חיפוי וריצוף אבן parqueteam
נגרות מיוחדת נגריית רותם
ריצוף פרקט parqueteam
דלת כניסה (דלת אש) נקסט דור
דלתות פנים יבר דלתות המושב בע”מ
משטחי אבן במטבח שיש גל דוד בע”מ
שילה – עשרת
משטחי אבן בחדרי רחצה שיש גל דוד בע”מ
מיקלחונים בר אור מראות
שטיחים אלי ששון
אביזרי סטיילינג לצילומים אדווה הופשטיין
צלם עמית גירון
אומנות – כניסה שרון ברונשר
אומנות – פוסטרים אוסף פרטי

 

בית Goldie בתל-אביב

כבר בתחילת תהליך תכנון הדירה בבניין מגורים חדש בלב תל אביב, בעלי הבית הדגישו את אהבתם לאירוח, לבישול, לחפצים ולרהיטים שונים מביתם הקודם. “הדירה למעשה תוכננה מספר פעמים כשההעמדה הנוכחית היא למעשה שינוי של הרגע האחרון וקרתה תוך כדי ביצוע”, מספרת אדריכלית דנה אוברזון, “בדיאלוג הממושך עם הלקוחות מצאנו מכנה משותף בפריטים שהם בחרו להמשיך איתם הלאה. היה בהם אלמנט של חוסר שלמות, מינימליזם. משהו חבוט שהדהד עם רוח הוואבי-סאבי, פילוסופיה יפנית שחוגגת את היופי שבחוסר השלמות ואת האסתטיקה של הזמן החולף”. ההחלטה לאמץ גישה עיצובית ברוח הוואבי סאבי היוותה השראה למינימליזם החומרי בדירה.

 

 

הכניסה לדירה היא אל חלל הבית המרכזי, המטבח. “בעלי הבית הם אנשים שאוהבים לארח. גודלם וצורת העמדתם של שולחנות פינת האוכל היו בראש סדר העדיפויות בתהליך התכנון. כתוצאה מכך הדירה מחולקת באופן שמקובל פחות לראות בדירות עירוניות”, מספרת אוברזון, “בדרך כלל הכניסה תהיה אל סלון שצמוד למרפסת. בדירה הזאת המטבח הוא עוגן הבית עם אי גדול ממדים שפונה אל המרפסת ובמקביל אליו פינת אוכל כפולה שמשקיפה אל הנוף ומתאימה לאירוח של מס’ רב של אנשים”.
תקרת הבטון החשוף בעלת כיווניות וחלוקה מוגדרים מעניקה קצב עקבי, שקט ויחד עם זאת דומיננטי לחלל. הנראות של תקרת הבטון הובילה לבחירה של פרקט בשפה דומה. פרקט מעט חבוט, לא מושלם בגוון עץ אפרורי. “הרצפה והתקרה הם אלמנטים מכוננים בדירה. לנגרות ולקירות בחרנו גוון ניטרלי כדי שיהוו רקע ויתנו מקום”. האי מחופה עץ בגוונים דהויים. משטח הגרניט הטבעי מחורץ ומעובד באופן אקראי למראה. חזיתות המטבח עשויות פליז שחוזר על עצמו בגופי התאורה התלויים. הפליז מחמם ומעדן את החומרים הקרים סביבו.

 

 

בהמשך למטבח נמצא הסלון המואר ובו ספה כפולה, הדום בגוון נחושת ושולחנות קפה מעץ גושני עתיק. לאורך קיר הסלון תוכננה ספרייה דו-כיוונית שמהווה הפרדה משמעותית בין החלל הציבורי לפרטי. הספרייה מספקת מקום לאוסף ההולך וגדל של ספרים וחפצי אמנות של בעלי הבית. הכניסה לאזור הפרטי של הבית המכיל חדר אורחים, חדר רחצה ומאסטר גדול היא דרך מסדרון בתכנון דלתות קו אפס מינימליסטיות בגוון לבן.
חדר המאסטר עוצב כתכנית לופט פתוחה. צדו השמאלי הוא חדר ארונות גדול ופתוח. חזיתות הארונות מחופות בפרקט על מנת ליצור משטחים רציפים ושפה אחידה. “כשעובדים עם מיעוט של חומרים יש חשיבות לדיוק. לאחר שהונחו הפלנקים של הפרקט, יצרנו פריסת המשכית מהרצפה שעולה וממשיכה בחזיתות הארונות. פרקט הוא לא חומר שאנחנו רגילים לראות בחזיתות של נגרות. כאן לפרקט החבוט והאפרורי הייתה נוכחות שקטה שהשתלבה בצורה נכונה כשהוא הונח ורטיקלית”. חדר הארונות מוביל אל חדר הרחצה הפתוח. המקלחון והשירותים ממוקמים במרכז החדר בקובייה סביבה סכמת התנועה פתוחה והיקפית. מצידה הקדמי, הקובייה מהווה קיר לגב המיטה ובצידה השני היא מפרידה בין משטחי הכיור הארוכים והמוארים לחלל החדר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עיצוב ותכנון פנים: דנה אוברזון • עודד לויתן • דנה קשת
צילום: עודד סמדר
אדריכל: בר אוריין אדריכלים
מפקח: אופיר קליינמן
קבלן: איציק אלשטיין
יעוץ מיזוג אוויר: מיזוג פלוס
יעוץ תאורה: צח כהן
ספק תאורה: אקסלוסיב אור ועיצוב
יעוץ אינסטלציה: אילנה סאפ שרותי הנדסה בע”מ
חימום ריצפתי: LRP EXPORT
אודיו + חשמל חכם: הד סינמה
וילונות: Renby
ריהוט: STUDIO SANTICCIOLI
כלים סניטריים: חזי בנק, תותחני
ארונות מטבח: BOFFI – SALVATORI
מטבח: BOFFI
חיפוי קיר חדר רחצה, כיור אבן: אבני טל
כיור בטון: בטון דיזיין
נגרות מיוחדת: קדר האן
ריצוף פרקט, אגניות אבן: אבני טל
דלת כניסה, דלתות פנים: דלתות המושב
דלתות פנים: הדר האן
משטחי אבן מטבח: פרביטל
בר חוץ, מראות: עידו בן עזרא
מראות, מקלחנוים: בר אור מראות בע”מ
שטיחים: אלי ששון
ידיות ארטיג’אני
גינון: גנן על הגג
אומנות: גלריית זימאק
צלם: עודד סמדר

 

בית The Boat House בחיפה

הפרויקט עוסק בתכנון ועיצוב דירה במבנה לשימור באחד הרחובות היפים של חיפה. בסמוך לגנים הבהאיים, טיילת לואי ומפרץ חיפה שוכן המבנה ההיסטורי שנבנה בשנת 1922 והוכר על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל כאתר מורשת. הבניין שנקרא גם נוף חנה על שם הציירת חנה אייכינגרין, היה מראשוני הבניינים על הר הכרמל. בשנת 2005 עבר הבניין שיפוץ נרחב ונוספו לו 4 קומות מגורים בעלות חזיתות זכוכית שיושבות בנסיגה מחזית הבניין המקורית.

 

 

“הדירה שלנו ממוקמת בקומה העליונה של קוביית הזכוכית שהיא התוספת לבניין ההיסטורי”, מספרת אדריכלית דנה אוברזון, “בפרויקטים לשימור יש אסכולה שלמה של שימוש בזכוכית כמעטפת מתוך שאיפה ליצור שכבה חדשה וקלילה שמכירה בשכבות הקיימות ולא כופה את נוכחותה. השקיפות מכניסה מבט פנורמי של הנמל אל תוך הדירה ובכך גם את אופיה של העיר חיפה. זה נדבך שהוביל אותנו בתהליך התכנון ובדיזיין”.

 

נופו העוצמתי של מפרץ חיפה והנמל הסואן נשקף דרך חזיתות הדירה בכל היקפה. נקודת המבט אל הנוף רציפה ומתחילה כבר בכניסה אל הבית, ממשיכה דרך חלל המגורים, אל תוך המרפסת וממנה אל הים שנוכח בכל חללי הדירה. “בגלל שאין קירות אלא מעטפת זכוכית בלבד, כל הפונקציות ממוקמות בצמוד לגרעין ומשאירות את הקצוות פתוחים. כשנכנסים לדירה התחושה היא כמעט כמו כניסה ל Roof top. השוליים הנקיים האלו מייצרים את החיבור של הקונטקסט דרך החלונות והמרפסות אל פנים הבית ונותנים מקום לנוף עוצר נשימה לחדור פנימה. העמדת הריהוט פונה אל הנוף בכל החדרים. המטבח ופינת האוכל תוכננו כOpen space על מנת להעצים את תחושת הפתיחות. אי העבודה במטבח פונה אל הנוף, כמו גם חדרי הרחצה שנהנים מתאורה טבעית, איוורור ונוף משגע.”, ממשיכה אוברזון, “הנוף לנמל היווה השראה גם לפלטת החומרים והגוונים של הבית”.

 

מרכיבי הנוף של נמל חיפה בהם הספינות והמים מייצרים תחושה תעשייתית ואקלקטית. גוון רצפת הפרקט שנבחרה לדירה הוא ייחודי. “בחרנו פרקט שמזכיר דק של ספינה ישנה שהמים והשמש גרמו לו לדהות. העץ הוא חומר שממשיך גם בחיפוי המטבח ובמסדרון בגוונים שונים, כולם משדרים נינוחות ביתית על רקע הכחול של הים”. מספרת אוברזון, “הפליז הוא גם חומר שמגיע מעולם הספנות והשתמשנו בו בכל הבית; בגופי תאורה, בבסיס של שולחן פינת האוכל ובחזיתות המטבח. הקרבה לים התיכון הכריחה אותנו לחשוב איך הדירה תראה בחלוף הזמן. לכן בחרנו לעבוד הרבה עם פליז שהוא חומר שמשתמר ומתיישן באופן מחמיא גם כשהוא קרוב לים. הפטינה על גבי הפליז הינה מאפיין ששמחנו להדגיש מאחר והוא מוסיף עומק ורובדיות”. חזיתות המטבח חופו בliquid metal , פליז שמותז ישירות על דלתות הנגרות וממשיך להתחמצן בצורה מבוקרת לאורך השנים. חומרים נוספים כמו נחושת, זכוכית ועץ בנגרות ובאובייקטים נבחרו בקפידה ומייצרים מראה דהוי וחלוד המשתלב עם מפרץ חיפה.

 

בחירת הגוונים לטקסטיל ולריהוט היתה בהתאם לכיוון חדירת השמש לחלל ורמות האור בכל חדר. “הריהוט בסלון הוא בגוונים חזקים של חלודה ושואב השראה מעולם הספנות והמכולות”, מספרת אוברזון, “הצורות האמורפיות של הריהוט מזכירות אלמוגים והתחברו לשפה העיצובית של הנמל והים”.

עיצוב ותכנון פנים: דנה אוברזון • עודד לויתן • דנה קשת
מפקח + קבלן: מישל דיין
אודיו +חשמל חכם: הד סינמה
ריצוף פרקטים וחיפויים: Parqueteam
ריהוט: STUDIO SANTICCIOLI
וילונות: וילונות טל בע”מ
כלי סניטריים: חזי בנק
מטבח חוץ: ספרטא ספא
אביזרי אמבטיה: NOTALY
נגרות: כינרתי
דלתות: כינרתי
מטבח: כינרתי
מקלחונים: בר אור מראות בע”מ
מראות: בר אור מראות בע”מ
שטיחים: אלי ששון
ידיות לדלתות: ארטיגא’ני
אביזרי סטיילינג לצילומים: לילו הום
אומנות: THE BOX
צלם: עודד סמדר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית עיצוב פנים
+כתבות מומלצות
שש וילות נהנתניות בגוון אפרסק, בגואה
עיצוב פנים ישראלי
שש וילות נהנתניות בגוון אפרסק, בגואה
  פרויקט Baia Villas שתכננו JMA Mumbai, ממוקם במנדרם, צפון גואה, הודו, מורכב משש
שרותים ציבוריים בקניון, הפכו לאטרקציה אמנותית מהפנטת
עיצוב פנים ישראלי
שרותים ציבוריים בקניון, הפכו לאטרקציה אמנותית מהפנטת
המעצבת שמצליחה בכל פעם להרחיב את גבולות הדימיון ולהגיע לשיא עיצובי חדש, עובדת לרוב
כל הבתים בפניסולה פלורידה, נהרסו מההוריקן – חוץ מהבית הזה
עיצוב פנים ישראלי
כל הבתים בפניסולה פלורידה, נהרסו מההוריקן – חוץ מהבית הזה
  בני הזוג סיגלר גרו אז באזור פניסולה בפלורידה והם גם רצו שהבית החדש

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*