עם שוק ספרים שמגלגל 11.8 מיליארד יורו בשנת 2018, גידול של 11.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, חנויות הספרים בסין, נאבקות כדי לנצל את התיאבון הגובר של צרכני הספרות בארץ ופונים למעצבים שיכולים לרומם ספרים מעבר לסטריאוטיפים המופנמים שלהם. סין הופכת למקלט לתולעי ספרים: עדות לכך הוא זרם חנויות הספרים המעוצבות אצלה, הוא מעבר לכל דימיון וגם בעיצוב עצמו. אבל בכדי לשרוד בעידן שבו תשומת הלב של הקהל קצרה, מרחבי ספריות אלה מתפתחים הרבה מעבר לצפוי.
המעצב Tomoko Ikegai ממשרד Ikg, עיצב את חנות הספרים YJY Maike, המאכלסת ספרים בשטח של 4,500 מ”ר. קריאת תגר מול כל אלה אשר טוענים שהפרינט מת.
אם לאורך השנים אימצו חנויות ספרים אישיות אינטימית מוזרה מעט, לא משנה היכן הן נמצאות בעולם, הן יקבלו את פניך עם ערפל מאובק, תאורה נוסטלגית וקלסטרופוביה קלה. אלא שבערים הגדולות של סין, כל זה שונה ומותאם לדור חדש של קוראים קונים.
דור חדש של הקוראים. ראו למשל את חנות הספרים Harbook שתכנן Alberto Caiola ב-Hangzhou לדוגמה, או חנות הספרים Xi’an’s Zhongshu Bookstore by Wutopia Lab , המשקפות את ההתחדשות העירונית של העיר. בסין העתיקה, שמה של העיר היה צ’אנג’ והיא הייתה מקום מושבן של כמה מהשושלות הבולטות בדרך המשי. כיום העיר שיאן, בשמה הנוכחי, היא אזור פיתוח תעשיות ההיי-טק – אחד מפארקי המדע המוקדמים ביותר בסין, שנפתח בשנת 1991 ואחד מששת האזורים העירוניים הדינמיים ביותר בכל הארץ .
המרכז YYY Maike משלב ספריות וגלריות כדי לעודד אינטראקציה בין המבקרים לבין עצמם, עם עיצוב שחזותו שוזרת אדריכלות של ארמון יפני עם סיני.
בקומה הראשונה של חנות הספרים, מדפי ספרים בגובה 10 מטרים, יוצרים כניסה מרשימה ומשדרים בצורה ברורה ומידית את זהות החנות. מדרגות לולייניות המעוקלות באלגנטיות במרכז, מלוות את הדרך לקומה השנייה. מעל אזור זה, גופי התאורה נראים כמו גיליונות נייר מפרפרים ותלויים מן התקרה.
האסתטיקה היא קלאסית ואינטימית כמו שאתם מצפים מחנות ספרים להיות. עם זאת, היא נכונה גם לעולם דיגיטלי מהיר, שבו הזמן לדפדוף ברומן, מרגיש כמו מותרות.
Alberto Caiola’s Harbook shop in Hangzhou
wutopia-lab., Xian Shi, Shaanxi Sheng
X + Living מעוצבת כמערה תרבותית חסרת גבולות