דירתם‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬הזוג‭ ‬מדגימה‭ ‬כיצד‭ ‬תכנון‭ ‬נכון‭ ‬וגמישות‭ ‬מחשבתית‭ ‬ועיצובית, ‬מאפשרים‭ ‬להתאים‭ ‬את‭ ‬הבית‭ ‬למצבים‭ ‬משתנים‭ ‬של‭ ‬המשפחה, ‬כאשר‭ ‬כולם‭ ‬ביחד‭ ‬או‭ ‬לחוד

 

TZUR_APPARTMENT_031

המסילה‭ ‬בתקרה‭ ‬מגדירה‭ ‬את‭ ‬ציר‭ ‬התנועה‭ ‬של‭ ‬הדלתות‭ ‬המאפשרות‭ ‬לפינת‭ ‬העבודה‭ ‬להפוך‭ ‬לחדר‭ ‬שינה

TZUR_APPARTMENT_033

 

TZUR_APPARTMENT_034

 

ביחד‭ ‬ולחוד
דירתם‭ ‬של‭ ‬האדריכלים‭ ‬ארנה‭ ‬ומשה‭ ‬צור‭ ‬נמצא‭ ‬במרומי‭ ‬מגדל‭ ‬בארי‭ ‬נהרדעא‭ ‬שבתל‭ ‬אביב.‭ ‬זוהי‭ ‬דירת‭ ‬180‭ ‬מ‭”‬ר‭ ‬המשקיפה‭ ‬על‭ ‬גוש‭ ‬דן.‭  ‬אי‭ ‬של‭ ‬שקט‭ ‬בתוך‭ ‬הדינמיות‭ ‬של‭ ‬הכרך‭ ‬הסואן‭.‬ נקודת‭ ‬המבט‭ ‬הגבוהה‭ ‬מספקת‭ ‬מעין‭ ‬רגע‭ ‬קפוא‭ ‬זמן,‭ ‬בו‭ ‬החלל‭ ‬מהדהד‭ ‬את‭ ‬האינטימיות‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬הזוג‭ ‬ואת‭ ‬תשוקותיהם‭ ‬בחיים.‭ ‬הדירה‭ ‬הינה‭ ‬גם‭ ‬מעין‭ ‬מבט‭ ‬תקריב‭ ‬על‭ ‬עבודתם‭ ‬המקצועית:‭ ‬דירה‭ ‬השוכנת‭ ‬בתוך‭ ‬פרויקט‭ ‬שאותו‭ ‬הם‭ ‬תכננו‭ ,‬תכנון‭ ‬אשר‭ ‬זיכה‭ ‬את‭ ‬משרדם‭ ‬ב‭”‬אות‭ ‬העיצוב‭”‬2012‭ ‬. מגדל‭ ‬בארי‭ ‬נהרדעא‭ ‬יכול‭ ‬לשמש‭ ‬כדוגמה‭ ‬מייצגת‭ ‬של‭ ‬משרדו‭ ‬של‭ ‬צור‭ ‬‮–‬‭ ‬מגדל‭ ‬מגורים‭ ‬יוקרתי,‭  ‬בגימור‭ ‬גבוה‭ ‬עם‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לפרטים‭ ‬אסטטיים‭ ‬וטכנולוגים.‭ ‬הדירה‭ ‬בתוכה‭ ‬מהווה‭ ‬מיקרו‭ ‬קוסמוס‭ ‬לאותה‭ ‬תפיסה.‭  ‬היא‭ ‬מנסה‭ ‬לתת‭ ‬מענה‭ ‬מדויק‭ ‬לצרכי‭ ‬הלקוח,‭ ‬לגחמותיו,‭ ‬לבטיו‭,‬ לתפיסת‭ ‬עולמו,  ‬בדייקנות‭ ‬רבה‭ ‬וגימור‭ ‬איכותי‭ ‬אופייני‭.‬
בני‭ ‬הזוג‭ ‬עסקו‭ ‬בתכנון‭ ‬הדירה‭ ‬שנתיים‭,‬ הבניה‭ ‬בפועל‭ ‬ארכה‭ ‬שנה. ‬היחס‭ ‬בין‭ ‬תכנון‭ ‬לביצוע‭ ‬מעיד‭ ‬על‭ ‬הלבטים‭ ‬הרבים,‭ ‬התעמקות‭ ‬בצרכים‭ ‬וחיפוש‭ ‬פתרונות‭ ‬עד‭ ‬לרמת‭ ‬הפרט‭ ‬שיאפשר‭ ‬תפקוד‭ ‬מותאם‭ ‬לדיירים‭.‬
בבסיס‭ ‬התכנון‭ ‬עמדה‭ ‬פרוגראמה‭ ‬ייחודית:‭ ‬מחד‭ ‬בני‭ ‬הזוג‭ ‬חיים‭ ‬לבדם,‭ ‬ילדיהם‭ ‬כבר‭ ‬גדולים‭ ‬והם‭ ‬מבקשים‭ ‬ליצר‭ ‬מקום‭ ‬אינטימי‭ ‬עבור‭ ‬שניהם.‭  ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬זאת, המשפחה‭ ‬המורחבת‭ ‬הנה ‬פקטור‭ ‬חשוב‭ ‬בדינמיקה ‬של‭ ‬חיים.  ‬הורים‭ ‬מבוגרים,  ‬ילדים, נכדים‭ ‬הנם ‬שותפים‭ ‬חשובים‭ ‬בחיים, ‬כך‭ ‬שחשוב‭ ‬היה‭ ‬לזוג‭ ‬לתת‭ ‬להם‭ ‬מקום‭ ‬משמעותי‭ ‬בתוך‭ ‬הבית‭ ‬ולהקפיד‭ ‬לאפשר‭ ‬את‭ ‬קיומו‭ ‬של‭ ‬המושג‭  ‬”בית” ‬כמקום‭ ‬מזמין‭ ‬עבור‭ ‬כל‭ ‬בני‭ ‬המשפחה,  ‬גם‭ ‬לאחר‭ ‬צאתם‭ ‬לדרך‭ ‬עצמאית.  ‬הדירה‭ ‬צריכה‭ ‬אם‭ ‬כן, להיות‭ ‬בית‭ ‬שיכול‭ ‬להתאים‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭ ‬למצבים‭ ‬משפחתיים‭ ‬משתנים‭ ‬מבלי‭ ‬לפגום‭ ‬בכנות‭ ‬האדריכלית‭.‬

 

TZUR_APPARTMENT_035

מבט‭ ‬דרך‭ ‬המבואה‭ ‬לעבר‭ ‬חדר‭ ‬השינה‭. ‬דלתות‭ ‬תנועת‭ ‬הדלתות‭ ‬והשתקפות‭ ‬במראה‭ ‬משנה‭ ‬את‭ ‬תחושת‭ ‬עומק‭ ‬השדה

TZUR_APPARTMENT_037

TZUR_APPARTMENT_036

 

TZUR_APPARTMENT_038

 

TZUR_APPARTMENT_039

 

ורסטיליות‭ ‬חללית
המבנה‭ ‬הבסיסי‭ ‬של‭ ‬הדירה‭ ‬הינו‭ ‬תיבה‭ ‬מלבנית‭ ‬המתרחבת‭ ‬באזור‭ ‬הסלון, ‬דומה‭ ‬קצת‭ ‬לאות‭ .”ן” ‬מבנה‭ ‬זה‭ ‬הופך‭ ‬את‭ ‬התנועה‭ ‬הטבעית‭ ‬בחלל‭ ‬לליניארית,‭ ‬אופקית‭ ‬חזקה. ‬את‭ ‬הצורה‭ ‬הטבעית‭ ‬מעצימה‭ ‬התכנית ‬המייצרת‭ ‬חללי‭ ‬מעבר‭ ‬דינמיים ‬שלאורכם‭ ‬מתקיימים‭ ‬חללי‭ ‬מפגש‭ ‬שונים‭ ‬החל‭ ‬ממטבח, ‬דרך‭ ‬חללי‭ ‬אחסון‭ ‬ייחודיים, ‬חדרי‭ ‬שינה‭ ‬מפתיעים‭ ‬וחללי‭ ‬שרות‭ ‬שונים‭, ‬כגון‭ ‬חדרי‭ ‬רחצה‭ ‬ומרחבים‭ ‬מוגנים‭. ‬במרכז‭ ‬חלל‭ ‬המעבר‭ ‬ניצבת‭ “‬תיבה‭ ‬צפה‭”, ‬חלל‭ ‬רחצה‭ ‬קטן‭ ‬הטומן‭ ‬בחובו‭ ‬את‭ ‬הפתרון‭ ‬לורסטיליות‭ ‬של‭ ‬החלל‭. ‬בזכותו‭ ‬ניתן‭ ‬ליצר‭ ‬בדירה‭ ‬מספר‭ ‬מצבים‭ ‬פרוגרמאתים‭, ‬בהם‭ ‬היא‭ ‬הופכת‭ ‬מדירה‭ ‬לזוג‭ ‬יחיד‭ – ‬לדירה‭ ‬המאפשרת‭ ‬מגורים‭ ‬לזוג‭ ‬ועוד‭ ‬ילד‭, ‬לדירה‭ ‬המאפשרת‭ ‬מגורים‭ ‬לזוג‭ ‬ועוד‭ ‬שני‭ ‬ילדים‭ – ‬ואפילו‭ ‬לדירה‭ ‬המאפשרת‭ ‬מגורים‭ ‬עבור‭ ‬זוג‭ ‬ובנוסף‭ ‬סוויטה‭ ‬משפחתית‭ ‬נוספת‭. ‬בכל‭ ‬וריאציה‭ ‬אופייה‭ ‬של‭ ‬הדירה‭ ‬נשמר‭, ‬הקווים‭ ‬המוארכים‭, ‬הניקיון‭ ‬הצורני‭, ‬משחקי‭ ‬הגיאומטריה‭ ‬ותחושת‭ ‬המרחב‭ ‬והפתיחות‭. ‬
במידה‭ ‬מסוימת‭, ‬מנגנוני‭ ‬ההשתנות‭ ‬של‭ ‬הבית‭ ‬מתכתבים‭ ‬עם‭ ‬בית‭ ‬שרודר‭ ‬של‭ ‬ריטוולד‭, ‬הן‭ ‬מבחינה‭ ‬טכנולוגית‭ ‬והן‭ ‬מבחינת‭ ‬האסטטיקה‭ ‬המודרניסטית‭. ‬הסוד‭ ‬של‭ ‬התיבה‭ ‬הצפה‭ ‬נמצא‭ ‬בתוך‭ ‬הקירות‭. ‬למעשה‭, ‬הקירות‭ ‬עשויים‭ ‬כמחיצות‭ ‬דקות‭ ‬וחלולות‭, ‬המסתירות‭ ‬בתוכן‭ ‬דלתות‭ ‬הזזה‭ ‬בעלות‭ ‬מנגנונים‭ ‬פנאומטים‭ ‬ומסילות‭ ‬החורצות‭ ‬את‭ ‬התקרה‭ ‬בלבד‭. ‬אפשרות‭ ‬המשחק‭ ‬עם‭ ‬חלוקת‭ ‬החלל‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬הצרכים‭ ‬העולים‭ ‬במבנה‭ ‬המשפחה‭, ‬נוצרת‭ ‬אך‭ ‬ורק‭ ‬בעזרת‭ ‬סגירה‭ ‬ופתיחה‭ ‬של‭ ‬דלתות‭ ‬ההזזה‭. ‬דלתות‭ ‬ההזזה‭ ‬בעיצובו‭ ‬של‭ ‬אנטוניו‭ ‬צ‭’‬יטריו‭ (‬Antonio Citterio‭) ‬הינן‭ ‬בגובה‭ ‬מלא‭ ‬‮–‬‭ ‬300‭ ‬ס‭”‬מ‭ ‬בדיוק‭, ‬גימור‭ ‬הזכוכית‭ ‬שלהן‭ ‬ניטמע‭ ‬עם‭ ‬הקירות‭ ‬איתם‭ ‬הוא‭ ‬מתפלס‭. ‬הם‭ ‬משמשים‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬כדלתות‭ ‬אלא‭ ‬גם‭ ‬כקירות‭. ‬ייחודן‭ ‬הוא‭ ‬ביכולתן‭ ‬להיבלע‭ ‬אל‭ ‬תוך‭ ‬הכיס‭ ‬בקיר‭ ‬באופן‭ ‬מלא‭, ‬כך‭ ‬שגם‭ ‬כאשר‭ ‬הן‭ ‬פתוחות‭ ‬במלואן‭ ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הן‭ ‬סגורות‭ ‬הן‭ ‬חסרות‭ ‬נוכחות‭ ‬ואינן‭ ‬מכבידות‭ ‬על‭ ‬העין‭, ‬אלא‭ ‬הופכות‭ ‬לחלק‭ ‬אינטגראלי‭ ‬ממערך‭ ‬התפעול‭ ‬של‭ ‬הבית‭, ‬משרתות‭ ‬את‭ ‬המראה‭ ‬הטוטאלי‭ ‬של‭ ‬הבית‭. ‬
הקירות‭ ‬עצמם‭ ‬לתוכן‭ ‬נחבאות‭ ‬הדלתות‭, ‬מדגימות‭ ‬את‭ ‬חיבתו‭ ‬של‭ ‬צור‭ ‬לטכנולוגיה‭ ‬של‭ ‬הבניה‭ (‬והכשרתו‭ ‬הבסיסית‭ ‬טרם‭ ‬לימודי‭ ‬האדריכלות‭). ‬אלו‭ ‬קירות‭ ‬בעובי‭ ‬5‭ ‬ס‭”‬מ‭ – ‬דקות‭ ‬בהרבה‭ ‬מכל‭ ‬קיר‭ ‬גבס‭ ‬סטנדרטי‭. ‬לוחות‭ ‬של‭ ‬בטון‭ ‬סיבים‭ ‬אוסטרלי‭, ‬מוצמד‭ ‬לקונסטרוקציית‭ ‬RHS‭ ‬בעובי‭ ‬20/30‭ ‬מ‭”‬מ‭ ‬ומאפשרים‭ ‬בנית‭ ‬מחיצה‭ ‬דקה‭ ‬וחלולה‭, ‬לתוכה‭ ‬נכנסת‭ ‬הדלת‭. ‬בחלק‭ ‬אחר‭ ‬של‭ ‬הקיר‭ ‬נבדקה‭ ‬אפשרות‭ ‬להגיע‭ ‬לקיר‭ ‬דק‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬יציקת‭ ‬בטון‭: ‬מוטות‭ ‬זיון‭ ‬נעולים‭ ‬בתקרה‭ ‬וברצפה‭, ‬כאשר‭ ‬משני‭ ‬הצדדים‭ ‬חוברה‭ ‬רשת‭ ‬דקה‭ ‬עליה‭ ‬נוצקה‭ ‬תערובת‭ ‬בטון‭ ‬ויצרה‭ ‬מחיצה‭ ‬בעובי‭ ‬5‭ ‬ס‭”‬מ‭. ‬מבחינת‭ ‬בני‭ ‬הזוג‭ ‬הבית‭ ‬שימש‭ ‬אותם‭ ‬במהלך‭ ‬הבניה‭, ‬כמעין‭ ‬מעבדת‭ ‬ניסויים‭ ‬כאשר‭ ‬הטכנולוגיות‭ ‬השונות‭ ‬מוצאות‭ ‬את‭ ‬מקומם‭ ‬גם‭ ‬בפרויקטים‭ ‬אחרים‭. ‬מסקנות‭ ‬שנלמדות‭ ‬ומתגלות‭ ‬גם‭ ‬מתגלגלות‭ ‬הלאה‭.‬

 

ניתן‭ ‬ליצר‭ ‬בדירה‭ ‬מספר‭ ‬מצבים‭ ‬פרוגרמאתים‭, ‬בהם‭ ‬היא‭ ‬הופכת‭ ‬מדירה‭ ‬לזוג‭ ‬יחיד‭ – ‬לדירה‭ ‬המאפשרת‭ ‬מגורים‭ ‬לזוג‭ ‬ועוד‭ ‬ילד‭, ‬לדירה‭ ‬המאפשרת‭ ‬מגורים‭ ‬לזוג‭ ‬ועוד‭ ‬שני‭ ‬ילדים‭ – ‬ואפילו‭ ‬לדירה‭ ‬המאפשרת‭ ‬מגורים‭ ‬עבור‭ ‬זוג‭ ‬ובנוסף‭ ‬סוויטה‭ ‬משפחתית‭ ‬נוספת‭ ‬

 

הצבת‭ ‬מראה‭ ‬מעל‭ ‬משטח‭ ‬העבודה‭ ‬במטבח‭ ‬משקפת‭ ‬את‭ ‬הנוף‭ ‬המדהים‭ ‬ומיצרת‭ ‬אשליה‭ ‬של‭ ‬חלל‭ ‬ועומק‭.‬

הצבת‭ ‬מראה‭ ‬מעל‭ ‬משטח‭ ‬העבודה‭ ‬במטבח‭ ‬משקפת‭ ‬את‭ ‬הנוף‭ ‬המדהים‭ ‬ומיצרת‭ ‬אשליה‭ ‬של‭ ‬חלל‭ ‬ועומק‭.‬

TZUR_APPARTMENT_004

 

עיצוב‭ ‬מול‭ ‬מערכות
הקו‭ ‬העיצובי‭ ‬של‭ ‬הבית‭ ‬מכתיב‭ ‬מבטים‭ ‬ארוכים‭ ‬וניקיון‭ ‬רק‭ ‬מבחינה‭ ‬אסטטית‭ ‬וחומרית‭. ‬פלטת‭ ‬הצבעים‭ ‬נעה‭ ‬על‭ ‬סקאלת‭ ‬השחור‭-‬לבן‭, ‬כאשר‭ ‬הלבן‭ ‬הוא‭ ‬הצבע‭ ‬הדומיננטי‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬האלמנטים‭ ‬הורטיקאליים‭, ‬מול‭ ‬השחור‭ ‬ההוריזונטאלי‭ ‬המתבטא‭ ‬ברצפת‭ ‬העץ‭ ‬הכהה‭. ‬הרצפה‭ ‬הכהה‭ ‬מול‭ ‬הקירות‭ ‬הלבנים‭ ‬מאזנים‭ ‬זה‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬ונוצר‭ ‬דיאלוג‭ ‬מעניין‭ ‬של‭ ‬אסטטיקה‭ ‬מינימליסטית‭, ‬הזוכה‭ ‬לחום‭ ‬מצד‭ ‬הרצפה‭. ‬במרכז‭ ‬הדירה‭, ‬ממוקם‭ ‬המטבח‭ ‬כמעין‭ ‬כיכר‭ ‬מרכזית‭ ‬אליה‭ ‬כל‭ ‬שבילי‭ ‬הבית‭ ‬מובילים‭. ‬המטבח‭ (‬Boffy‭) ‬עשוי‭ ‬קוריאן‭ ‬לבן‭ ‬נקי‭ ‬ומדויק‭. ‬הוא‭ ‬עשוי‭ ‬שלושה‭ ‬אלמנטים‭ ‬מרכזיים‭, ‬אי‭ ‬המשמש‭ ‬לבישול‭ ‬ואכילה‭ ‬ולמפגש‭ ‬חברתי‭, ‬קיר‭ ‬ארונות‭ ‬וקיר‭ ‬מדפים‭ ‬קונזוליים‭ ‬ארוכים‭. ‬קיר‭ ‬הארונות‭ ‬מכיל‭ ‬יחידות‭ ‬אחסון‭ ‬ובישול‭ ‬סגורות‭ ‬כגון‭ ‬תנור‭, ‬מקרר‭ ‬בילט‭-‬אין‭, ‬כיור‭ ‬וכיוצא‭ ‬בזה‭. ‬למרות‭ ‬היותו‭ ‬קיר‭ ‬אחסון‭ ‬גבוה‭ ‬הוא‭ ‬אינו‭ ‬נוגע‭ ‬לתקרה‭, ‬הכבדות‭ ‬הטבעית‭ ‬של‭ ‬הפונקציות‭ ‬אותן‭ ‬הוא‭ ‬מכיל‭ ‬בתוכו‭, ‬נבלמת‭ ‬והוא‭ ‬נראה‭ ‬כצף‭ ‬במרכז‭ ‬החלל‭ ‬בזכות‭ ‬תאורה‭ ‬נסתרת‭ ‬על‭ ‬הגג‭ ‬שלו‭. ‬התאורה‭ ‬הנסתרת‭ ‬מטשטשת‭ ‬את‭ ‬היותו‭ ‬צמוד‭ ‬לקיר‭, ‬או‭ ‬את‭ ‬היותו‭ ‬למעשה‭ ‬מחיצה‭ ‬עבה‭ ‬בפני‭ ‬עצמו‭. ‬המראה‭ ‬המשובצת‭ ‬בו‭ ‬במקום‭ ‬קיר‭ ‬קרמיקה‭ ‬מעל‭ ‬הכיור‭ ‬מוספים‭ ‬ומעצימים‭ ‬את‭ ‬תחושת‭ ‬המרחב‭ ‬המדומיינת‭. ‬
בניצב‭ ‬אליו‭ ‬ישנו‭ ‬קיר‭ ‬עליו‭ ‬מורכבים‭ ‬מדפי‭ ‬קוריאן‭ ‬ארוכים‭ ‬ורציפים‭ ‬עד‭ ‬התקרה‭. ‬קיר‭ ‬זה‭ ‬עובד‭ ‬ביחד‭ ‬עם‭ ‬דופן‭ ‬התיבה‭ ‬הצפה‭ ‬במקבילה‭ ‬אליו‭. ‬השנים‭ ‬נקראים‭, ‬במבט‭ ‬ראשון‭, ‬כמעין‭ ‬המשך‭ ‬לאותו‭ ‬מישור‭ ‬ומאזנים‭ ‬זה‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬אך‭ ‬למעשה‭ ‬קיר‭ ‬המטבח‭ ‬נסוג‭ ‬יותר‭ ‬אל‭ ‬פנים‭ ‬הדירה‭. ‬המדפים‭ ‬עליו‭ ‬יוצרים‭ ‬דיאלוג‭ ‬בין‭ ‬מסה‭ (‬של‭ ‬התיבה‭ ‬הצפה‭) ‬לבין‭ ‬הקיר‭ (‬של‭ ‬קיר‭ ‬המטבח‭), ‬בין‭ ‬העור‭ ‬המתוח‭ ‬של‭ ‬התיבה‭, ‬לבין‭ ‬השלד‭ ‬של‭ ‬קיר‭ ‬המטבח‭. ‬בהיותו‭ ‬חשוף‭ ‬ועמוק‭, ‬הוא‭ ‬מנטרל‭ ‬את‭ ‬תחושת‭ ‬הסטריליות‭ ‬שמתקיימת‭ ‬לעיתים‭ ‬קרובות‭ ‬בחללים‭ ‬לבנים‭ ‬ומודרניסטים‭. ‬המדפים‭ ‬עמוסים‭ ‬בשלל‭ ‬מכשירי‭ ‬הגברה‭, ‬סאונד‭ ‬ומעבדי‭ ‬צלילים‭, ‬מעידים‭ ‬כי‭ ‬אי‭ ‬שם‭ ‬בתוך‭ ‬מעטפת‭ ‬הבית‭ ‬ישנו‭ ‬עולם‭ ‬שלם‭ ‬של‭ ‬מערכות‭ ‬נסתרות‭ ‬המעצבות‭ ‬את‭ ‬אישיותו‭. ‬
למעשה‭, ‬הסגנון‭ ‬העיצובי‭ ‬היוצר‭ ‬תדמית‭ ‬של‭ ‬ניקיון‭, ‬פשטות‭ ‬ומינימליזם‭ ‬הינו‭ ‬שקרי‭ ‬לחלוטין‭: ‬תקרת‭ ‬הדירה‭ ‬כמו‭ ‬הקירות‭ ‬מכילים‭ ‬בתוכם‭ ‬עולם‭ ‬ומלאו‭. ‬מערכות‭ ‬מיזוג‭, ‬חשמל‭, ‬תאורה‭, ‬שמע‭, ‬טיהור‭ ‬אוויר‭ ‬ועוד‭, ‬מורכבים‭ ‬בסופרפוזיציה‭ ‬מרשימה‭ ‬והופכת‭ ‬את‭ ‬הקרבים‭ ‬של‭ ‬הדירה‭ ‬למרחב‭ ‬ניסתר‭ ‬מהעין‭ ‬אך‭ ‬מלא‭ ‬חיות‭, ‬למעשה‭ ‬ליבו‭ ‬הפועם‭ ‬של‭ ‬הבית‭ ‬נמצא‭ ‬מאחורי‭ ‬קרום‭ ‬התקרה‭. ‬העניין‭ ‬מעניין‭ ‬במיוחד‭ ‬כאשר‭ ‬לוקחים‭ ‬בחשבון‭ ‬כי‭ ‬כל‭ ‬המורכבות‭ ‬הזו‭ ‬נסתרת‭ ‬לחלוטין‭ ‬והדימוי‭ ‬המעוצב‭ ‬של‭ ‬החלל‭ ‬מעביר‭ ‬דווקא‭ ‬תחושה‭ ‬של‭ ‬פשטות‭ ‬וניקיון‭. ‬הסנכרון‭ ‬של‭ ‬שני‭ ‬קצוות‭ ‬אלו‭, ‬מורכבות‭ ‬מול‭ ‬פשטות‭, ‬הינו‭ ‬פועל‭ ‬יוצא‭ ‬של‭ ‬דייקנות‭ ‬רבה‭ ‬בתכנון‭ ‬והקפדה‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬פרט‭ ‬ופרט‭. ‬
בניגוד‭ ‬למטבח‭ ‬המשמש‭ ‬כיכר‭ ‬מפגש‭ ‬סואנת‭ ‬לכל‭ ‬בני‭ ‬המשפחה‭ ‬ואורחים‭, ‬החלל‭ ‬המרוחק‭ ‬ביותר‭ ‬מכיכר‭ ‬זו‭ ‬הוא‭ ‬חלל‭ ‬השינה‭ ‬הפרטי‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬הזוג‭. ‬כדי‭ ‬להגיע‭ ‬אליו‭ ‬יש‭ ‬לעבור‭ ‬מבואה‭ ‬המסתירה‭ ‬את‭ ‬הכניסה‭ ‬לחדר‭ ‬עצמו‭. ‬לא‭ ‬ניתן‭ ‬לראות‭ ‬דבר‭ ‬מחדר‭ ‬זה‭ ‬מכל‭ ‬מקום‭ ‬בבית‭ ‬היות‭ ‬והכניסה‭ ‬אליו‭ ‬מוסתת‭ ‬מקו‭ ‬המבט‭ ‬של‭ ‬המסדרון‭. ‬זהו‭ ‬חדר‭ ‬רחב‭ ‬ידיים‭ ‬הפונה‭ ‬למזרח‭ ‬ולצפון‭. ‬בתוך‭ ‬החדר‭ ‬עצמו‭, ‬מעבר‭ ‬למיטה‭, ‬ישנו‭ ‬חלל‭ ‬רחצה‭ ‬המפריד‭ ‬בין‭ ‬רחצה‭ ‬לשירותים‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬מחיצות‭ ‬לתוכן‭ ‬משולבת‭ ‬זכוכית‭ ‬שקופה‭. ‬מחיצות‭ ‬מבטיחות‭ ‬פרטיות‭ ‬בעוד‭ ‬הזכוכית‭ ‬מאפשרת‭ ‬קשר‭ ‬אינטימי‭ ‬דרך‭ ‬מבטים‭ ‬מתוכננים‭, ‬אישיים‭ ‬אך‭ ‬לא‭ ‬חושפניים‭. ‬פרט‭ ‬מעניין‭ ‬הוא‭ ‬הרכבת‭ ‬כיור‭ ‬רחצה‭ ‬על‭ ‬שידה‭ ‬בתוך‭ ‬חלל‭ ‬החדר‭ ‬עצמו‭. ‬הכיור‭ ‬ממוקם‭ ‬בצורה‭ ‬לא‭ ‬סימטרית‭, ‬לא‭ ‬מול‭ ‬מראה‭ ‬אלא‭ ‬מול‭ ‬חלון‭ ‬וכך‭ ‬בתוך‭ ‬החדר‭ ‬נוצרת‭ ‬פינה‭ ‬קטנה‭ ‬אינטימית‭, ‬כמעט‭ ‬זנית‭ ‬במהותה‭, ‬של‭ ‬רחצה‭ ‬והיטהרות‭ ‬בטבע‭. ‬
תפקידו‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬כמרחב‭ ‬פרטי‭ ‬מגונן‭ ‬ומכיל‭, ‬מתקיים‭ ‬בזכות‭ ‬היותו‭ “‬מכונת‭ ‬מגורים‭” ‬יעילה‭ ‬המסוגלת‭ ‬לספק‭ ‬את‭ ‬צרכי‭ ‬האדם‭ ‬מהצורך‭ ‬בחברה‭ ‬ועד‭ ‬הצורך‭ ‬להיות‭ ‬לבד‭ ‬עם‭ ‬האהבות‭ ‬הפרטיות‭. ‬דירתם‭ ‬של‭ ‬ארנה‭ ‬ומשה‭ ‬צור‭ ‬מסוגלת‭ ‬לאפשר‭ ‬אורך‭ ‬חיים‭ ‬משפחתי‭ ‬וגמיש‭ ‬לצד‭ ‬פרטיות‭ ‬ואינטימיות‭ ‬ומתן‭ ‬מענה‭ ‬לדקויות‭ ‬וצרכים‭ ‬של‭ ‬מבנה‭ ‬משפחתי‭ ‬ייחודי‭.‬

טכנולוגית‭ ‬בניה‭ ‬ודיקנות‭ ‬בביצוע‭ ‬מאפשרים‭ ‬לקירות‭ ‬חלולים‭ ‬ודקים‭ ‬להכיל‭ ‬דלתות‭ ‬הנעות‭ ‬על‭ ‬מסילות‭ ‬פנאומטיות‭ ‬בתקרה‭ ‬ומאפשרות‭ ‬יצירה‭ ‬של‭ ‬מגוון‭ ‬חללים‭ ‬משתנים‭ ‬

 

TZUR_APPARTMENT_022

 

TZUR_APPARTMENT_021

איזור‭ ‬הרחצה‭ ‬בחדר‭ ‬השינה‭ ‬משחק‭ ‬עם‭ ‬אינטימיות‭ ‬ושבירתה‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬מבטים‭ ‬שנפגשים‭ ‬אך‭ ‬עדין‭ ‬שומרת‭ ‬על‭ ‬פרטיות

 

TZUR_APPARTMENT_015

הנוף‭ ‬הנשקף‭ ‬מהסלון‭ ‬מהווה‭ ‬יצירת‭ ‬אומנות‭ ‬בפני‭ ‬עצמה‭. ‬המבט‭ ‬המצלום‭ ‬הינו‭ ‬מדלת‭ ‬הכניסה‭, ‬הנוף‭ ‬הנישקף‭ ‬הופך‭ ‬ליצירת‭ ‬אומנות‭ ‬בפני‭ ‬עצמה‭ ‬ומטשטש‭ ‬את‭ ‬גבולות‭ ‬החלל

 

TZUR_APPARTMENT_029

מערכת‭ ‬קולנוע‭ ‬ביתית‭ ‬משוכללת‭ ‬הנתמכת‭ ‬בפתרונות‭ ‬הצללה‭ ‬איכותים‭ ‬מאפשרים‭ ‬להחשיך‭ ‬את‭ ‬החלל‭ ‬בהקרנות‭ ‬פרטיות‭ ‬גם‭ ‬ביום‭ ‬וכם‭ ‬בלילה

 

TZUR_APPARTMENT_032

 

הנוף‭ ‬הנישקף‭ ‬מראש‭ ‬המגדל‭ ‬מדהים‭ ‬אך‭ ‬את‭ ‬החלונות‭ ‬דרכם‭ ‬הוא‭ ‬נישקף‭ ‬ניתן‭ ‬לאטום‭ ‬ולהפוך‭ ‬את‭ ‬הסלון‭ ‬לחלל‭ ‬קולנוע‭ ‬ביתי‭ ‬בעל‭ ‬איכותיות‭ ‬סאונד‭ ‬ווידאו‭ ‬נדירים

 

קולאז‭ ‬של‭ ‬תקרת‭ ‬הדירה‭ ‬בזמן‭ ‬העבודה‭ ‬חושפת‭ ‬את‭ ‬מורכבות‭ ‬הסופרפוזציה‭ ‬של‭ ‬המערכות‭ ‬השונות‭. ‬קופסאות‭ ‬חומות‭ ‬מעץ‭ ‬‮–‬‭ ‬עבור‭ ‬רמקולים‭ ‬ניסתרים

 

קולאז‭ ‬של‭ ‬תקרת‭ ‬הדירה‭ ‬בזמן‭ ‬העבודה‭ ‬חושפת‭ ‬את‭ ‬מורכבות‭ ‬הסופרפוזציה‭ ‬של‭ ‬המערכות‭ ‬השונות‭. ‬קופסאות‭ ‬חומות‭ ‬מעץ‭ ‬‮–‬‭ ‬עבור‭ ‬רמקולים‭ ‬ניסתרים. תעלות‭ ‬ושרוולים‭ ‬כסופות‭ ‬‮–‬‭ ‬תעלות‭ ‬איוורור‭ ‬ומיזוג‭ ‬אוויר. צנרת‭ ‬בצבע‭ ‬אדום‭ ‬‮–‬‭ ‬צנרת‭ ‬ספרינקלרים. צנרת‭ ‬בצבע‭ ‬ירוק‭ – ‬צנרת‭ ‬חשמל. צנרת‭ ‬בצבע‭ ‬אפור‭ – ‬צנרת‭ ‬תקשורת‭ ‬ואודיו‭ ‬וידאו. צנרת‭ ‬בצבע‭ ‬שחור‭ ‬‮–‬‭ ‬צנרת‭ ‬אינסטלציה. תעלות‭ ‬בצבע‭ ‬ירוק, גבס‭ ,‬‭ ‬תעלות‭ ‬תאורה‭ ‬שקועות‭ ‬בתקרה. רשת‭ ‬פרופילים‭ ‬‮–‬‭ ‬קונסטרוקציה‭ ‬של‭ ‬תקרת‭ ‬הגבס‭ ‬המונמכת‭.‬

 

Model

תכנית‭ ‬הדירה‭ ‬וסימון‭ ‬החתכים‭, ‬הפרטים‭ ‬ופרטי‭ ‬התקרה

 

Model

 

Model

 

Model

 

תכנון
אדריכלים‭ ‬משה‭ ‬וארנה‭ ‬צור
בהשתתפות‭ ‬גרציה‭ ‬בן‭ ‬מלך
קבלן: תדהר‭ ‬בניה‭ ‬בע‭”‬מ
קונסטרוקטור: שי‭ ‬מילר‭,‬ משרד ‬ישראל‭ ‬דוד
תכנון‭ ‬חשמל: גדעון‭ ‬בן‭ ‬חורין
תכנון‭ ‬תאורה: אורלי‭ ‬אברון‭-‬אלקבס
תכנון‭ ‬מיזוג‭ ‬אויר: יגאל‭ ‬שחר
תכנון‭ ‬אינסטלציה: יהושע‭ ‬פפיש
גופי‭ ‬תאורה: אקסלוסיב‭ ‬בע‭”‬מ‭ ‬VIABIZZUNO ‭,‬
קשטן‭, ‬קרני‭ ‬תכלת ‭, ‬d-led
מערכת‭ ‬בית‭ ‬חכם: טופ‭ ‬אודיו‭ ‬בע‭”‬מ
מערכת‭ ‬אודיו‭ ‬וידאו: טופ‭ ‬אודיו‭ ‬בע‭”‬מ
תקשורת‭ ‬ואבטחה: חרמון‭ ‬בע‭”‬מ
מערכות‭ ‬מיזוג‭ ‬אויר: דייקין
ביצוע‭ ‬מיזוג‭ ‬אויר: ניסאנקור
ביצוע‭ ‬חשמל: נובאק
מטבח: בופי
כלים‭ ‬סניטריים: בופי, ‬מודי
דלתות: אינובייט‭ ‬בע‭”‬מ,‭ ‬ווינטק‭ ‬בע‭”‬מ
זכוכית‭ ‬ומראותֿ: רפי‭ ‬שפירא‭ ‬ובנו‭ ‬בע‭”‬מ
נגרות: דקויות‭ ‬עץ‭ ‬‮–‬‭ ‬שלמה‭ ‬אבן‭ ‬חן‭ ‬
ריהוט: הביטאט‭ ‬בע‭”‬מ
שטח‭ ‬הדירה: 187 ‬מ‭”‬ר‭ + ‬12‭ ‬מ‭”‬ר‭ ‬מרפסת
שנת‭ ‬סיום: 2011

לכל הכתבות בקטגוריית עיצוב פנים
+כתבות מומלצות
עץ בונסאי המרחף באוויר
עיצוב פנים
עץ בונסאי המרחף באוויר
       
חורף 2024: כך הפכו ארונות הבגדים לכוכבים בבית הישראלי
עיצוב פנים
חורף 2024: כך הפכו ארונות הבגדים לכוכבים בבית הישראלי
ארונות הבגדים המשמימים, אלה שצבענו בגוון הקיר וקיווינו שכמעט ולא נרגיש בקיומם, הפכו בשנים
כשמעצבי הפנים מעצבים את המשרד שלהם
עיצוב פנים
כשמעצבי הפנים מעצבים את המשרד שלהם
הסטודיו החדש בבניין לשימור של מעצבת הפנים צביה קזיוף: עכשווי ומגובש     הסטודיו

תגובה אחת

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*